با فرا رسیدن روزهای گرم سال و به ویژه در فصل تابستان، تنظیم فشار باد تایر خودرو اهمیت زیادی پیدا می‌کند. در این مقاله به زوایای پیدا و پنهان این موضوع می‌پردازیم.

لاستیک یا تایر خودرو اهمیت بسیار زیادی در رفتار وسیله نقلیه دارد چراکه تنها نقطه تماس آن با مسیر به شمار می‌رود و وجود هرگونه مشکل در لاستیک از جمله تنظیم نبودن فشار باد می‌تواند سواری خودرو و ایمنی سرنشینان را تحت تأثیر قرار دهد. چنین موضوعی در فصل تابستان برجسته‌تر می‌شود چراکه گرما باعث انبساط هوا شده و خطر ترکیدن لاستیک وجود دارد. با تنظیم فشار باد تایر می‌توان علاوه بر حفظ ایمنی خود و دیگران در مصرف سوخت نیز صرفه‌جویی کرد.

اگرچه توصیه می‌شود فشار باد تایر خودرو حداقل یک‌بار در ماه تنظیم شود اما این موضوع در تابستان اهمیت فزاینده‌ای دارد. تحقیقات نشان داده است با انبساط هوا، فشار هوای درون لاستیک افزایش یافته و ۱ تا ۵ پوند بر اینچ مربع PSI (واحد فشار) افزایش می‌یابد. فشار نامناسب باد تایر خطرات زیادی دارد. در صورتی که فشار باد زیاد از حد استاندارد باعث شد ریسک ترکیدن تایر وجود خواهد داشت و چسبندگی خودرو به مسیر کمتر خواهد شد. اگر فشار باد تایر از حد نرمال کمتر باشد مصرف سوخت افزایش یافته (حدود ۶ درصد) و سایش تایر نیز بیشتر شده و تا ۲۵ درصد عمر لاستیک کاهش خواهد یافت. افزایش ایمنی سرنشینان، بهبود عمر تایر و صرفه‌جویی در مصرف سوخت جزو مهم‌ترین مزایای تنظیم فشار باد تایر هستند.

تحقیقات نشان می‌دهد هر ۱۰ درجه افزایش دمای هوا باعث افزایش ۱ پوند بر اینچ مربع فشار هوای درون تایر می‌شود. البته نباید تصور کرد افزایش فشار فقط به دمای محیط بستگی دارد چراکه آسفالت داغ و رانندگی طولانی و سنگین نیز روی افزایش فشار باد تایر تأثیر دارند. همچنین باید به اختلاف دمای شب و روز نیز اشاره کنیم که در فصل تابستان چشمگیرتر است و به ویژه در مناطق صحرایی و بیابانی بیشتر خود را نشان می‌دهد. به همین خاطر است که توصیه می‌شود در فصل تابستان بیش از پیش به تنظیم این عامل در خودروی خود اهمیت دهید.

به‌طورکلی توصیه شده است فشار باد تایرهای سرد بین ۳۰ تا ۳۵ واحد PSI تنظیم شود هرچند بسته به مشخصات خودرو، وزن کلی و ظرفیت حمل بار این عدد متفاوت خواهد بود. بر اساس آنچه در دفترچه راهنمای خودروهای ایرانی درج شده است، فشار باد تایر پراید باید بین ۲۹ تا ۳۲ واحد PSI، پژو ۲۰۶ بین ۳۰ تا ۳۳ واحد PSI و سمند نیز بین ۳۲ تا ۳۵ واحد PSI تنظیم شود. میزان فشار باد تایر خودروی ال ۹۰ نیز باید بین ۲۹ تا ۳۲ واحد PSI باشد و این رقم برای پژو ۴۰۵ هم ۲۹ تا ۳۰ واحد PSI اعلام شده است.

برای خودروهای خارجی نیز می‌توانیم هیوندای سانتافه با فشار باد تایر استاندارد ۳۳ تا ۳۶ واحد PSI و تویوتا کمری با فشار ۳۲ تا ۳۵ واحد PSI را مثال بزنیم. توصیه می‌شود در فصل تابستان فشار باد تایر خودروی خود را ۰.۲ تا ۰.۳ واحد نسبت به حداکثر فشار مجاز کمتر نمایید.

با توجه به افزایش دما و به تبع آن افزایش فشار باد لاستیک‌ها حتماً موارد زیر را مدنظر قرار دهید:

چک ماهانه فشار باد تایر
بررسی آج تایر به گونه‌ای که عمق آن حداقل ۱.۶ میلی‌متر باشد.
اجتناب از بارگیری بیش از حد در خودرو و رعایت شاخص بار ۴۰۰ تا ۴۷۵ کیلوگرم در اکثر خودروها
رانندگی آرام در روزهای گرم و جاده‌هایی با دمای بسیار بالا
پارک خودرو در سایه برای جلوگیری از آسیب رنگ بدنه و کاهش فشار باد لاستیک‌ها

تنظیم فشار باد تایر خودرو باعث چسبندگی بهتر آن شده و روی هندلینگ و سواری تأثیر مثبت دارد و با کاهش خطر لغزش در جاده به بهبود ایمنی وسیله نقلیه کمک شایانی می‌کند.

تحقیقات نشان داده تنظیم بودن فشار باد لاستیک‌ها باعث کاهش ۶ درصدی مصرف سوخت خودرو می‌شود.

در صورتی که فشار باد لاستیک کمتر از حد نرمال باشد علاوه بر سایش ناهمگون و غیریکنواخت لاستیک‌ها، عمر آن‌ها نیز ۲۵ درصد کاهش می‌یابد.

فشار باد پراید در تابستان چقدر باید باشد؟
بر اساس توصیه شرکت سازنده، بهتر است این رقم برای پراید در تابستان روی ۳۰ واحد PSI تنظیم شود.

چطور فشار باد را بدون فشارسنج چک کنم؟
با برخی روش‌ها می‌توان چنین چیزی را تخمین زد. در صورتی که لاستیک بیش از حد نرم است یا برآمدگی دارد بنابراین فشار باد کمتر از حد معمول است. همچنین اگر لاستیک خیلی سفت به نظر می‌رسد احتمالاً فشار باد بیشتر از حد استاندارد خواهد بود. البته توصیه می‌شود حداقل یک‌بار در ماه فشار باد تایر را به‌صورت دقیق اندازه‌گیری نمایید.

نیتروژن بهتر است یاد باد معمولی؟
نیتروژن به دلیل ابعاد بزرگ‌تر خود نسبت به سایر مولکول‌های هوا باعث می‌شود فشار باد تایر آهسته‌تر کاهش یابد و همچنین به دلیل خشک‌تر بودن در مقایسه با هوای عادی شاید باعث افزایش عمر سنسورهای سیستم پایش فشار باد لاستیک‌ها شود.

چرا تایر در تابستان می‌ترکد؟
افزایش دما، کمبود باد تایر، فرسودگی تایر، رانندگی پرخطر و… می‌توانند باعث ترکیدن لاستیک در تابستان شوند. گرمای هوا در این فصل باعث افزایش فشار باد تایر می‌شود و این موضوع در کنار تماس تایر با آسفالت داغ با افزایش اصطکاک و تنش بیشتر خواهد شد.

با اینکه تنظیم درست فشار باد تایر خودرو در تمامی فصول سال الزامی است اما این موضوع در تابستان اهمیت دوچندانی پیدا می‌کند. گرمای هوا و تماس با آسفالت داغ فشار زیادی به لاستیک وارد می‌کند و تنظیم نبودن فشار باد علاوه بر تأثیر منفی روی سواری و هندلینگ خودرو باعث خطرات ایمنی نیز می‌شود.

توسط autokhabari.ir