در سال 1936، دو خودروی سیتروئن روزالی و مرسدس بنز 260D به عنوان اولین خودروهای سواری با پیشرانههای دیزلی معرفی شدند. این نوآوری تأثیر زیادی بر صنعت خودروسازی داشت.
موتور دیزلی توسط رودولف دیزل در سال 1892 اختراع شد و ابتدا در کشتیها، قطارها و سپس در کامیونها و تراکتورها استفاده شد. این موتورها به دلیل بهرهوری بالا و گشتاور قوی معروف بودند، اما وزن زیاد و فناوری ناپخته اولیه، استفاده از آنها در خودروهای سواری را تا دهه 1930 به تأخیر انداخت.
سیتروئن روزالی اولین خودروی سواری مجهز به موتور دیزلی بود که در اکتبر 1936 در نمایشگاه خودروی پاریس رونمایی شد. این خودرو با همکاری سر هری رالف ریکاردو، مهندس برجسته بریتانیایی، توسعه یافت. اگرچه سیتروئن روزالی در تعداد محدودی تولید شد، اما نقطه عطفی در تاریخ خودروسازی بود.
همزمان با سیتروئن، مرسدس بنز 260D در فوریه 1936 در نمایشگاه خودروی برلین معرفی شد و عنوان اولین خودروی دیزلی تولید انبوه جهان را به دست آورد. این خودرو مجهز به یک موتور دیزلی چهار سیلندر 2.55 لیتری بود که 45 اسب بخار قدرت تولید میکرد و به حداکثر سرعت 96 کیلومتر بر ساعت میرسید.
در سال 1935، شرکت آمریکایی آبرن اتوموتیو با همکاری کامینز، یک خودروی سواری دیزلی پروتوتایپ را آزمایش کرد. این خودرو، یک آبرن 1935، مجهز به موتور دیزلی شش سیلندر با بلوک آلومینیومی بود. اگرچه این پروژه به تولید انبوه نرسید، اما دستاوردهای قابل توجهی در زمینه مصرف سوخت و عملکرد داشت.