آیین گشایش کالج آموزش بازسازی و مرمت خودروهای کلاسیک در موزه خودروهای تاریخی ایران برگزار شد. این کالج در محل موزه خودروهای تاریخی ایران گشایش یافت و طی آن، علاقه‌مندان به بازسازی و مرمت خودروهای کلاسیک می‌توانند در دوره‌های تخصصی آموزشی شرکت کنند.

در مراسم گشایش این کالج، احمد محیط طباطبایی، رئیس ایکوم ایران، حضور داشت و به سخنرانی پرداخت. وی در سخنان خود، موزه خودرو را صرفاً محلی برای نگهداری اشیای قدیمی ندانست و اظهار داشت بسیاری از چالش‌های امروز ما از جمله گرم‌شدن زمین، نتیجه فراموشی سنت‌های مدیریتی از جمله مدیریت آب است.

با افتتاح این کالج، موزه خودروهای تاریخی ایران علاوه بر نمایش خودروهای ارزشمند، به مرکز تخصصی آموزش و مرمت خودروهای کلاسیک نیز تبدیل شد.

در ادامه این برنامه، نشستی با عنوان “کالسکه ناصری؛ از دربار قاجار تا موزه خودرو” برگزار شد و میترا اعتضادی، کارشناس حوزه مرمت میراث فرهنگی، به ارائه اطلاعاتی درباره برنامه‌های درمانی و شیوه‌های مرمت کالسکه ناصری پرداخت.

کالسکه ناصری یکی از ابراشیای موزه‌ای ایران است که در تاریخ ۳۱ خرداد ۱۲۵۸ توسط دربار خریداری شده است. این کالسکه پیشینه‌ای از تشریفات دو سلسله را در خود جای داده است.

اعتضادی در این نشست، به سندی درباره کالسکه ناصری اشاره کرد که در آن، ناصرالدین‌شاه شخصاً جزئیاتی از این درشکه را شرح داده است. کالسکه‌ای که زمانی همراه او بوده و از نوع گهواره‌ای چهار نفره محسوب می‌شود که توسط ۶ اسب و سوارکار هدایت می‌شده است.

بر پایه توضیحات اعتضادی، نشان کارخانه «کارل ماریوس» روی یاتاقان چرخ‌ها و نشانی از کارخانه‌ای دیگر بر روی فانوس‌های کالسکه مشاهده شده است. این کالسکه در ابعاد ۴.۷ متر در ۱.۹۵ متر با ارتفاع حدودی ۲.۳۰ متر ساخته شده و قابلیت تنظیم ارتفاع داشته است.

این کالسکه در ابتدا به رنگ زرشکی درباری بوده که بعدها به مشکی تغییر یافته و با نشان‌های سلطنتی تزیین شده است.

اعتضادی همچنین به ابعاد آسیب‌دیدگی این کالسکه پرداخت و گفت که با توجه به کاربرد سنگین آن، فشار زیادی بر این وسیله وارد شده است.

کالج بین المللی و تخصصی آموزش بازسازی و مرمت خودروهای کلاسیک با حضور حمیدرضا سلیمانی، مدیرعامل گروه موزه‌های دفینه، احمد محیط طباطبایی، رییس ایکوم ایران و میترا اعتضادی، کارشناس حفاظت و مرمت، افتتاح شد.

توسط autokhabari.ir