مجتبی قهرمانی، رئیس کل دادگستری هرمزگان، از مشکلات واردکنندگان و تجار حوزه خودرو به علت آزمون‌های تکراری محیط زیست و استاندارد سخن گفت و اظهار داشت که پیشنهاد شده است پس از انجام و تأیید آزمون‌های دقیق استاندارد و محیط زیست برای یک مدل از خودرو، آزمون مجدد برای سایر خودروهای همان مدل انجام نشود. این پیشنهاد به منظور جلوگیری از معطلی‌های غیرضروری و رسوب کالا و همچنین جلوگیری از تحمیل هزینه‌های اضافی به مصرف‌کننده نهایی ارائه شده است.

بر اساس رویه‌های جاری، اگر یک تاجر ۵ هزار خودرو از یک نشان مشخص وارد کند، باید تک تک این خودروها آزمون‌ها و تأییدیه‌های محیط زیست و استاندارد را دریافت کنند. حتی اگر همان تاجر یک ماه بعد مجدداً محموله‌ای از همین خودرو وارد کند، باز هم باید همان فرآیندها را انجام دهد.

رئیس کل دادگستری هرمزگان همچنین اشاره کرد که این آزمون‌ها توسط بخش خصوصی انجام می‌شود و تاکنون موردی از رد یا ایراد در این آزمون‌ها گزارش نشده است. اما هزینه‌های آزمون، پارکینگ و معطلی‌های مکرر، نگرانی‌های شدیدی را برای تجار ایجاد کرده است.

یکی از مشکلات اساسی بندر شهید رجایی، انباشت ۱۳۰ هزار کانتینر است که باعث طولانی شدن فرایند ترخیص کالا شده است. استاندارد ترخیص کالا از بنادر سه تا چهار روز است، اما در بنادر ایران به علت انباشت این حجم از کالا زمان ترخیص به سه تا چهار ماه افزایش یافته است.

توسط autokhabari.ir