شرکت پارس خودرو اخیراً از سدان جدیدی به نام پارس نوآ رونمایی کرده است که از فناوریهای پیشرفتهای در سیستم مولد قدرت خود بهره میبرد. این خودرو با پیشرانه ME۱۶ عرضه میشود که به عنوان قویترین موتور تنفس طبیعی ساخت داخل شناخته میشود.
در طراحی فنی پارس نوآ، شرکت پارس خودرو به جای استفاده از موتور K4M، از موتور بهبود یافته ME16 بهره برده است که از فناوریهای مدرنتری برخوردار است. این پیشرانه توسط مگاموتور توسعه داده شده و به نام ME16 شناخته میشود.
مشخصات موتور ME16 شامل ۴ سیلندر ۱۵۸۷ سیسی ۱۶ سوپاپ با سیستم CVVT است که حداکثر توان ۱۱۱ اسب بخار و بیشینه گشتاور ۱۵۰ نیوتن متر را تولید میکند. این موتور از طریق گیربکس ۵ سرعته دستی به چرخهای جلو متصل میشود. یکی از مزایای مهم این موتور، وزن پایین آن است که تنها ۱۲۶ کیلوگرم است.
در مقایسه با موتور K4M که در رنو تندر ۹۰ استفاده میشد، موتور ME16 توانایی تولید ۶ اسب بخار قدرت بیشتر و ۵ نیوتن متر گشتاور بیشتری را دارد. این موتور به سیستمهای متعددی مجهز شده است تا حداکثر کارایی و راندمان را در شرایط مختلف رانندگی فراهم کند.
یکی از ویژگیهای مهم موتور ME16، سیستم زمانبندی متغیر میل سوپاپ هوا (CVVT) است که امکان تنظیم آوانس و ریتارد سوپاپهای ورودی را بر اساس نیاز راننده فراهم میکند. همچنین، این موتور به سیستم پمپ روغن متغیر (Variable Oil Pump) مجهز شده است که میزان روغن تزریقی به اجزای پیشرانه را بر اساس شرایط کاری موتور تغییر میدهد.
علاوه بر این، موتور ME16 به دریچه گاز برقی مجهز شده است که امکان مدیریت بهتر پاشش سوخت و ترکیب آن با هوا را فراهم میکند. مهندسان پارس خودرو با کالیبراسیون دقیق سیستم قوای محرکه و انتقال قدرت، توانستهاند به حداکثر بازدهی مفید دست پیدا کنند.
این موتور همچنین با استاندارد آلایندگی یورو ۵ سازگار است و امکان دستیابی به یورو ۶ را نیز دارد. با تغییراتی در سیستم مدیریت موتور، عملیات کالیبراسیون به نحوی انجام شده است که موتور خودرو در صورت استفاده از سوخت نامناسب، با عیب مواجه نشود.
بلوک سیلندر موتور ME16 از جنس چدن است که مزایایی مانند مقاومت بالا در برابر سایش، حرارت، ضربه و خوردگی و ضریب انتقال حرارت بالا را دارد.
استفاده از موتور ME16 در خودروهای دیگر مانند شاهین سایپا، امکان تامین قطعات و خدمات پس از فروش را آسانتر میکند.