گروه خودروسازی سایپا در ۶ ماه گذشته، با مدیریت جدید خود، گام‌های موثری در جهت بهبود عملکرد مالی و بازگشت به روزهای اوج برداشته است. این گروه با کاهش قابل توجه معوقات مالی، چابک‌سازی ساختار سازمانی، و توسعه سبد محصولات، توانسته است نویدبخش آینده‌ای روشن برای این برند ملی باشد.

بررسی عملکرد ۶ ماهه تیم مدیریتی جدید سایپا به رهبری علی شیخ‌زاده نشان‌دهنده موفقیت در عبور از چالش‌های فوری و طراحی برنامه‌ای جامع برای آینده است. این تیم با بازگرداندن سایپا به مسیر ارزش‌آفرینی، کاهش معوقات و زیان‌های مالی و تقویت تولید، گام‌های بلندی برداشته است.

یکی از دستاوردهای مهم تیم مدیریتی جدید، کاهش چشمگیر تعهدات مالی و بانکی است. این گروه با ۱۴ همت سرفصل مشکوک‌الوصول بانکی و در مجموع ۲۶ همت تعهدات مالی تا پایان سال مواجه بود که با برنامه‌ریزی دقیق و تخصیص هوشمند منابع، این میزان تا پایان سال گذشته به ۵ همت کاهش یافت.

تیم مدیریتی جدید همچنین با تشکیل کمیته نقدینگی و اجرای انضباط مالی، امکان تخصیص به‌موقع منابع به زنجیره تأمین را فراهم کرد. این اقدام نه‌تنها مطالبات قطعه‌سازان را کاهش داد، بلکه انگیزه و همراهی آن‌ها را برای افزایش تولید تقویت کرد.

در زمینه مدیریت هزینه‌ها و حرکت به سوی سودآوری، سایپا از ظرفیت‌های خالی خود و شرکت‌های تابعه برای تولید محصولات با ارزش افزوده بالاتر استفاده کرد. همچنین، هزینه‌های خرید خارجی، بهینه‌سازی خرید مواد و قطعات و کاهش هزینه‌های مالی و سربار را کاهش داد.

تقویت همکاری‌های بین‌المللی و احیای قراردادها نیز از دستاوردهای مهم این دوره است. تیم مدیریتی جدید با مذاکرات موفق، همکاری با شرکای خارجی مانند چانگان را تداوم بخشید و تأمین مالی برای تولید ۹ هزار دستگاه از محصولات چانگان را فراهم کرد.

علاوه بر این، سایپا با برنامه‌ریزی استراتژیک، ظرفیت‌های خالی شرکت‌های تابعه خود را احیا کرد و هر یک از این شرکت‌ها، شامل پارس خودرو، زامیاد، سایپا سیتروئن، و بن‌رو، صاحب یک محصول جدید شدند.

در زمینه چابک‌سازی سازمانی و اصلاح ساختار، تیم مدیریتی جدید با شجاعت، تعداد اعضای هیات‌مدیره شرکت‌های سهامی خاص را از ۵ به ۳ نفر کاهش داد و اعضای موظف هیات‌مدیره شرکت‌های تابعه را به‌طور قابل‌توجهی کم کرد.

افزایش سرمایه و رهایی از ماده ۱۴۱ نیز از دستاوردهای مهم این دوره است. با زیان انباشته تلفیقی ۱۳۴ همتی پیش‌بینی‌شده برای سال ۱۴۰۳، سایپا با افزایش سرمایه ۷۲۹ درصدی از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها، از شمولیت ماده ۱۴۱ قانون تجارت خارج شد.

برنامه‌های آتی گروه سایپا شامل افزایش تولید محصولات با سودآوری بیشتر، تولید و مونتاژ خودروهای برقی و هوشمند، تنوع بخشی به سبد محصولات ایمن با قیمت مناسب، مدیریت بهای تمام شده، کاهش هزینه‌های مالی و خرید قطعات از تامین کنندگان داخلی و خارجی، ادامه اجرای فرهنگ چابک سازی، اجرای پروژه‌های توسعه محصول و توسعه زیرساخت‌های تولید، افزایش نرخ عبور مستقیم محصولات، رشد تولید در سال آینده، عرضه محصولات جدید، افزایش صادرات خودرو و قطعات و بازاریابی مناسب در این حوزه، و افزایش رضایت مشتریان با ارتقاء کیفیت محصولات است.

توسط autokhabari.ir