صنعت خودروسازی از همان بدو تولد با سرعت بالایی در حال تحول و پیشرفت بوده و می توان گفت مرزهای سنت و نوآوری در آن، هر روز از نو تعریف می شوند.
در این بین برندهایی که بتوانند اصالت خود را حفظ کرده و در عین حال با آینده همگام شوند، جایگاه ویژه ای در دل مشتریان خواهند داشت. برند اشکودا که در جمهوری چک متولد شده، یکی از این برندهاست. این برند در سال های اخیر روندی رو به رشد داشته و توانسته جایگاه مناسبی در بازارهای بین المللی پیدا کند. چه عواملی باعث شده اشکودا به چنین جایگاهی برسد؟
مروری بر تاریخچه اشکودا
پیشینه شرکت خودروسازی اشکودا به سال ۱۸۹۵ برمی گردد. در آن سال واکلاو کلمنت که یک کتابفروش ۲۶ ساله بود، به دلیل پیدا نشدن قطعات یدکی دوچرخه آلمانی اش، آن را برای تعمیر به شرکت سازنده فرستاد. وی با ارسال نامه ای به زبان چک تقاضای تعمیر دوچرخه خود را مطرح کرده بود. شرکت آلمانی در پاسخ به نامه واکلاو جوان گفته بود «اگر می خواهید به شما پاسخ دهیم، ضروری است پیامتان را به زبانی ارسال کنید که ما آن را متوجه شویم.»
این پاسخ ناراحتی واکلاو کلمنت را در پی داشت و سبب شد او علیرغم نداشتن دانش و تجربه فنی، با همکاری واکلاو لورین یک کارگاه تعمیر دوچرخه سازی را تاسیس کند. البته لورین پیش از همکاری با کلمنت، در شهر تورنوف به دوچرخه سازی مشغول بود و تجربه های لازم را داشت. اینگونه بود که شرکت «لورین و کلمنت» متولد شد.
در سال ۱۸۹۸ شرکت لورین و کلمنت با خرید شرکت موتورسیکلت سازی «ورنر» اولین موتورسیکلت خود را راهی بازار کرد. این شرکت با سرعت بالایی به رشد خود ادامه داد و تا سال ۱۹۰۵ وارد عرضه خودروسازی شد. با وجود عبور موفق از جنگ جهانی اول، یک آتش سوزی بزرگ در سال ۱۹۲۴، لورین و کلمنت را وارد بحران کرد و باعث شد این شرکت به دنبال شریکی تازه برود. یک سال بعد، این شرکت توسط «اشکودا ورکس» که در زمینه ساخت تجهیزات نظامی فعالیت می کرد، خریداری شد و اینگونه بود که برند اشکودا پا به عرصه خودروسازی گذاشت.
ادغام در گروه فولکس واگن، نقطه عطفی بزرگ در تاریخ اشکودا
اشکودا در بیش از یک قرن فعالیت خود، فراز و نشیب های فراوانی را پشت سر گذاشته است. اما نقطه عطف اصلی در تاریخ این برند به دهه ۹۰ میلادی و ادغام آن در گروه فولکس واگن بازمی گردد. این امر نه تنها دسترسی اشکودا به فناوری های روز را فراهم کرد، بلکه به بازتعریف هویت برند نیز منجر شد.
فلسفه طراحی فرم در خدمت عملکرد
اشکودا همواره از فلسفه ای پیروی کرده که طراحی را نه صرفا به عنوان زیبایی بصری، بلکه به عنوان ابزاری برای بهبود تجربه کاربری در نظر می گیرد. رویکرد طراحی این برند بر پایه شفافیت، سادگی و عملکرد شکل گرفته است. خودروهای اشکودا چه از لحاظ فضای داخلی، چه طراحی بیرونی، همیشه حس کارایی و مدرنیته را القا می کنند.
جایگاه جهانی اشکودا؛ از اروپا تا آسیا
بر اساس داده های فروش، اشکودا توانسته در بازارهای کلیدی اروپا، هند، خاورمیانه و اخیرا آسیای جنوب شرقی جایگاه مناسبی کسب کند. در اروپا، مدل های اکتاویا، سوپرب، کودیاک، فابیا و کامیک از جمله محبوب ترین محصولات این برند هستند که به دلیل کیفیت ساخت بالا و امکانات رفاهی قابل توجه، توانسته اند در بین رقبای آلمانی و ژاپنی خوش بدرخشند.
عرضه محصولات در بازه های قیمتی مختلف
از آنجایی که اشکودا علاوه بر اروپا، در بازارهای نوظهور و کشورهای در حال توسعه نیز حضور پررنگی دارد، طیف متنوعی از محصولات را با قیمت های مختلف عرضه می کند. این امر باعث شده برای هر بودجه، محصولی مناسب از برند اشکودا وجود داشته باشد.
ارزش خرید بالا، وجه تمایز محصولات اشکودا
اشکودا عضو گروه فولکس واگن است، به همین خاطر محصولات آن بر مبنای پلتفرمی مشترک با تولیدات این شرکت آلمانی توسعه پیدا می کنند. در واقع خودروهای این برند، با آنکه قیمت پایین تری دارند، اما به نوعی از از اصالت، تکنولوژی و مهندسی آلمانی بهره مند هستند. این موضوع سبب شده خودروهای تولیدی اشکودا عموما از ارزش خرید بالاتری برخوردار باشند، چیزی که یک برگ برند بزرگ در بین تمامی رقبای مستقیم اروپایی به حساب می آید.
نگاهی به آینده؛ ادامه مسیر رشد و تکامل
در دنیایی که بسیاری از برندها یا در دام نوستالژی گرفتار شده اند یا بدون توجه به ریشه های خود به دنبال آینده می دوند، اشکودا مسیری متوازن را برگزیده است. این برند با تکیه بر اصالت اروپایی و بهره گیری از مهندسی آلمانی توانسته تصویری جدید و جذاب از خود در بازارهای جهانی ارائه کند.
این کمپانی اکنون نمادی از هوشمندی در عین سادگی، نوآوری برای عموم مردم و کیفیت قابل اطمینان محسوب می شود. راهی که این برند طی می کند، تنها یک مسیر تجاری نیست، بلکه سفری است به سوی بازتعریف شیوه های زندگی مدرن، ارتباط انسان با فناوری و تجربه لذت بخش سفر.
خوشبختانه پای برند اشکودا به ایران نیز باز شده، امری که مسلما باید آن را به فال نیک گرفت. حضور محصولات این برند در کشور ما، می تواند ضمن ایجاد تنوع و رقابت بیشتر، استانداردهای جدید و نوینی برای مشتریان ایرانی تعریف کند و سوار شدن به یک خودروی اروپایی مدرن و روز را که خواسته شمار زیادی از آنهاست، با قیمتی رقابتی تر فراهم نماید. شرکت پارس ساتر هوشمند خودروهای این نشان را در دور جدید واردات به بازار عرضه کرده است و آنی سرویس خدمات پس از فروش این خودروها را ارائه می دهد.