شرکت نیسان که همچنان با ضرر مالی دست و پنجه نرم میکند، برای تحول و بازگشت به شرایط بهتر، روی فناوری جدید «ای پاور» (e-Power) خود سرمایهگذاری کرده است. این فناوری هیبریدی پیشرفته، مشابه تویوتا پریوس، به موتور الکتریکی و بنزینی مجهز است، اما با این تفاوت که در حین رانندگی بین موتور الکتریکی و موتور بنزینی سوئیچ نمیکند؛ بدین معنی که خودرو همیشه با باتری برقیاش کار میکند و رانندگی آرام و راحتی را برای سرنشینان به ارمغان میآورد.
به گفته «ایچی آکاشی»، مدیر ارشد فناوری نیسان، این شرکت سابقهای درخشان در پیشگامی در فناوریهای نوآورانه دارد که آن را از سایر خودروسازان متمایز میکند.
مزیت اصلی خودروهای مبتنی بر فناوری «ای پاور» این است که مانند خودروهای برقی، هرگز نیازی به شارژ ندارند؛ مالک خودرو فقط در پمپ بنزین سوختگیری میکند و نگران تمام شدن شارژ خودرویش نیست.
نیسان موتور که در سال مالی گذشته ۴.۵ میلیارد دلار ضرر کرد، به شدت به یک خودروی پرفروش، به ویژه در بازار پرسود آمریکای شمالی، نیاز دارد. با این حال، بازار آمریکا به دلیل سیاستهای تعرفهای دونالد ترامپ، رئیسجمهور آمریکا، برای همه خودروسازان ژاپنی چالشبرانگیز شده است.
«آکاشی» تاکید کرد که نیسان برای دستیابی به یک تغییر اساسی، بر روی کاهش هزینهها، تقویت مشارکتهای کسب و کار و تعریف مجدد خط تولید خود کار میکند.
این شرکت مستقر در یوکوهاما، اخیراً اعلام کرد که تحت یک طرح بهبود بلندپروازانه به رهبری «ایوان اسپینوزا»، مدیر عامل جدیدش، حدود ۱۵ درصد از نیروی کار جهانی خود، معادل حدود ۲۰ هزار کارمند، را اخراج خواهد کرد و تعداد کارخانههای خودروسازی خود را از ۱۷ به ۱۰ کارخانه کاهش خواهد داد. مقامات نیسان هنوز قیمتی برای مدلهای آینده «ای پاور» اعلام نکردهاند.
فناوری «ای پاور» در حال حاضر در مدلهای نیسان قشقایی و نیسان «ایکس تریل» (X-Trail) در اروپا و نیسان نوت (Note) در ژاپن، ارائه میشود.
نیسان با خودروی «لیف» (Leaf) خود در زمینه خودروهای برقی پیشگام است و هماکنون در حال کار روی یک باتری حالت جامد است که انتظار میرود جایگزین باتریهای لیتیوم-یونی شود که اکنون به طور گسترده در مدلهای هیبریدی، برقی و «ای پاور» استفاده میشوند.
به گفته تحلیلگران، نیسان در خطر از دست دادن نقدینگی است و به یک شریک نیاز دارد؛ گمانهزنیها حاکی از آن است که ساختمان دفتر مرکزی این شرکت در یوکوهاما فروخته خواهد شد.