به گزارش مجله ماشین، تنها یک وسواس، محرک خلق آلپاین A390 بوده است: لذت رانندگی. این فستبک اسپرت کاملاً جدید آلپاین، DNA برند و تجربه رانندگی هیجانانگیز مدل A110 را با تطبیقپذیری بیشتر، در خود مجسم میکند. میتوان آن را اینگونه خلاصه کرد: یک خودروی مسابقهای در لباسی رسمی. برای ارائه بهترین پیشرانه الکتریکی، مهندسان و توسعهدهندگان آلپاین مجموعهای از سه موتور الکتریکی (یکی در جلو، دو موتور در عقب) را ایجاد کردهاند که یک سیستم تمام چرخ محرک (AWD) – برای اولین بار در آلپاین – را تشکیل داده و توسعه سیستم گشتاور بُرداری فعال آلپاین (Alpine Active Torque Vectoring) را ممکن میسازد که پویایی، ایمنی و چابکی را افزایش میدهد. این سطحی از پیچیدگی است که معمولاً برای سگمنتهای بالاتر رزرو میشود. در اینجا، تجربه رانندگی حتی بیش از عملکرد خالص، در اولویت قرار دارد. A390 طوری طراحی شده تا عملکرد خود را بدون افت در سختترین شرایط، چه در صعود از گذرگاههای کوهستانی و چه حتی در پیست مسابقه، ارائه دهد.
A390 دومین مدل در «گاراژ رویایی» آلپاین است که پس از A290 و پیش از A110 آینده – که آن هم ۱۰۰٪ الکتریکی خواهد بود – عرضه میشود. این خودرو با جذب خریداران جدید و جلب نظر مشتریان حرفهای، پایگاه مشتریان برند را گسترش خواهد داد. پلتفرم الکتریکی Ampere و خدمات انرژی آن برای بهینهسازی شارژ خانگی، از جمله Mobilize Power و شارژ دوطرفه V2G (در فرانسه)، آن را بخشی از یک اکوسیستم الکتریکی جامع میسازد که تجربهای بهینه را ارائه میدهد.
آلپاین A390 در کارخانه تاریخی برند در دیئپ (Dieppe) فرانسه، طراحی و تولید میشود؛ کارخانهای که در حال تحول است تا هم از نظر الکتریکیسازی و هم حجم تولید، به پلی میان تاریخ و آینده تبدیل شود. موتورهای آن در کارخانه کلئون (Cléon) ساخته میشوند، در حالی که باتریهای عملکرد بالای آن از برند ورکور (Verkor) از سلولها و ماژولهای تولید شده در دانکرک (Dunkirk) استفاده کرده و در دوئه (Douai) مونتاژ میشوند. یک آلپاین کاملاً فرانسوی، از تایرهای انحصاری تأمین شده توسط میشلن گرفته تا سیستم صوتی دویاله (Devialet).
طراحی یک خودروی مسابقهای در لباسی رسمی
A390 در قالب یک فستبک اسپرت زیبا با شخصیتی برجسته، سیالیت و اسپرت بودن خطوط نمادین خود را با فضای داخلی دلپذیر برای پنج سرنشین ترکیب میکند. این خودرو از ابعاد سخاوتمندانهای بهره میبرد که برای یک آلپاین بیسابقه است، در حالی که همچنان جمعوجور باقی میماند: طول ۴.۶۱۵ متر، عرض ۱.۸۸۵ متر و ارتفاع ۱.۵۳۲ متر.
A390 از دور و نزدیک، DNA صددرصد آلپاینی خود را آشکار میسازد. تناسبات کوپه مانند آن از فاصله ۱۱۰ متری قابل مشاهده است، با شیشه عقب به شکل وایزر کلاه ایمنی و سطوح شیشهای جمعوجور که به ظاهر کامپکت آن کمک میکند. سپس، در سطح دوم تفسیر، از فاصله ۱۱۰ سانتیمتری، خط حجاری شدهای که درهای عقب با دستگیرههای یکپارچه را جان میبخشد، و همچنین دقت کار روی شانههای خط بدنه، بازتابها و حجمها، و تیغه کاپوت که به هوا اجازه عبور برای هدایت جریانهای آیرودینامیکی را میدهد، آشکار میشود. از فاصله ۱۱۰ میلیمتری، میتوان تمام جزئیات را تحسین کرد، مانند سپرهای جلو با اشکال مثلثی الهامگرفته از کوهها، که شامل ورودیهایی برای ایجاد پردههای هوا هستند. عناصر دیگری نیز در امضای نوری منحصربهفرد آن نقش دارند. در جلو، مجموعهای از مثلثهای نورانی به نام «غبار کیهانی» (Cosmic Dust) شهابسنگی را تداعی میکند که جو را میشکافد. هنگامی که راننده به خودرو نزدیک میشود، این چراغها با یک سکانس خوشامدگویی جان میگیرند. همچنین، تصویری از لوگوی آلپاین که با دانههای برف احاطه شده، به صورت جانبی روی سطح زمین پخش میشود.
در عقب، مثلثهای تکهتکه شده، لوگوی آلپاین با نور پسزمینه و حروف کامل را قاب گرفتهاند. در نهایت، نوارهای نوری باریک در جلو و عقب که گویی مانند یک تیغه هوا را میشکافند، حس سبکی را القا میکنند. به تمام جزئیات با دقت فکر شده است، حتی لوگوی A آلپاین در کنار خودرو که پیکان آن همیشه به سمت جلو اشاره دارد و امکان انتخاب پرچم سه رنگ فرانسه روی ستون C، همانند A110.

آیرودینامیک، یکی از عوامل اصلی موثر بر برد الکتریکی، در تمام جزئیات، از تیغه کاپوت حجاری شده تماشایی گرفته تا باله عقب، با دقت در نظر گرفته شده است. فرم از عملکرد پیروی میکند، با زاویه سقف ۱۷ درجه، «فلپهای» چرخ عقب، گذرگاههای هوای هدایتشده در چرخها و زاویه ۸ درجه برای دیفیوزر که از نمونههای اولیه لمانز دیتونا h (LMDh) الهام گرفته شده است. یک اسپویلر مشکی محتاطانه که در پایه شیشه عقب ادغام شده، ویژگیهای آیرودینامیکی را در عقب این فستبک اسپرت تکمیل میکند. نتیجه، تعادل کامل بین سیالیت آیرودینامیکی و ظرافت است. و در نهایت، یک ایستر اِگ (نکته مخفی جالب) کوچک در گوشه شیشه جلو پنهان شده است: شبح افسانهای آلپاین A110.
شش رنگ بدنه موجود است: مشکی عمیق (Noir Profond)، آبی اقیانوسی (Bleu Abysse)، آبی ویژن آلپاین (Bleu Alpine Vision)، نقرهای جیوهای (Argent Mercure)، سفید توپاز (Blanc Topaze) و خاکستری تندر مات (Gris tonnerre mat) (آتلیه ۲۰۲۵). بسته به مورد، سقف همرنگ بدنه یا به رنگ مشکی متضاد است. رکابها و قوس چرخها به رنگ مشکی براق هستند. بسته به تریم، A390 به رینگهای آیرودینامیکی انحصاری کریستال (Cristal) الهام گرفته از مسابقات استقامتی مجهز است که در سایز ۲۰ اینچ با پرداخت مشکی براق دایموند-کات یا مشکی مات آتلیه ۲۰۲۵ موجود هستند. رینگهای ۲۱ اینچی بازتفسیری از سبک دانه برف آلپاین (Alpine Snowflake) هستند که با چندین پرداخت موجودند: مشکی براق دایموند-فورج (GTS) یا مشکی مات فورج (آتلیه ۲۰۲۵).
خودروی مفهومی A390_β که در نمایشگاه خودروی پاریس ۲۰۲۴ ارائه شد، ۸۵ درصد از طراحی نهایی آلپاین A390 را نشان داد. تناسبات، سیلوئت و امضای نوری، پیشنمایش بسیار دقیقی از نسخه تولیدی A390 ارائه دادند. برای این خودروی مفهومی، آلپاین به مواد نوآورانه مختلفی برای عناصر سفارشی با الهام از تمهای معدنی، مانند فیبر کربن و چاپ سهبعدی، اهمیت داده بود. اجرا به ویژه در فضای داخلی، که عمدتاً از طریق درهای بزرگ متقابل آشکار میشد، تماشایی بود.
طراحی داخلی: پیلهای اسپرت برای ۵ نفر
با ورود به آلپاین A390، فرد در دنیایی غوطهور میشود که به اسپرت بودن اختصاص یافته است، با توجه ویژه به راحتی و کیفیت درک شده، با داشبورد، کنسول مرکزی و پنلهای در که با چرم پوشانده شدهاند و فضایی با نورپردازی پیچیده. تم رنگی، مطابق با آلپاین A290، آبی است.
کابین رانندهمحور است، با نمایشگرهای ۱۲.۳ اینچی و ۱۲ اینچی با کیفیت بالا که رو به رانندگان قرار گرفتهاند تا آنها را در دنیای آلپاین غرق کنند. کنترلهای فیزیکی تهویه مطبوع به رانندگان اجازه میدهد بدون برداشتن چشم از جاده، تنظیمات را انجام دهند. فرمان اسپرت گرمشونده با چرم ناپا Bleu پوشانده شده و دارای بخش پایینی تخت و یک نقطه مرکزی است. این فرمان کنترلهای حالتهای رانندگی، دستیارهای راننده، تلفن، دستیار صوتی و حالتهای نمایش پنل ابزار را در خود جای داده است. دو دکمه آلومینیومی رنگی خاص، با الهام از دنیای فرمول ۱، سطح بازیابی انرژی (دکمه چرخان آبی RCH برای Recharge یا شارژ مجدد) تا حالت رانندگی تک پدال (One Pedal) و بوست موجود برای سبقتگیری و کنترل شروع حرکت (دکمه قرمز OV برای Overtake یا سبقت) را کنترل میکنند. و یک کلید کنترلی خاص برای کنترلهای صوتی وجود دارد.

کنسول مرکزی بلند، با الهام از طراحی نمادین A110، کنترلهای انتقال قدرت RND مشخصه آلپاین را در خود جای داده که با دو بال قابل تنظیم برجسته شدهاند. A390 دارای صندلیهای اسپرت آلپاین با قابلیت تنظیم برقی و گرمشونده برای پشتیبانی و راحتی است که از مواد مختلف روکش، از جمله میکروفیبر آلکانترا، که نمونهای از خودروهای اسپرت است، ساخته شدهاند. این صندلیها دارای لوگوی A پیکانی شکل در قسمت بالایی هستند. در بالاترین سطح تریم، A390 به صندلیهای باکت چرمی ناپا آبی و خاکستری Alpine Sport Seat by Sabelt® مجهز است که میتوانند به صورت آپشنال با تریمهای کربن توئیل یا کربن فورج در قسمت پشتی، هماهنگ با تریم داشبورد، عرضه شوند.
مواد و پرداختها، تا کوچکترین جزئیات، بسیار باکیفیت هستند، با گریلهای بلندگوی آلومینیومی دویاله، آستر سقف میکروفیبر آپشنال و گزینههای سفارشیسازی متعدد آتلیه آلپاین (رنگ کالیپر ترمز، صندلیها، رینگها و غیره).
پنج درب آلپاین A390 دسترسی آسان را فراهم میکنند و در عقب، دو سرنشین کناری از پشتیبانی ارزشمندی در هنگام رانندگی اسپرتتر بهرهمند میشوند. در نهایت، A390 از فضای بار سخاوتمندانه ۵۳۲ لیتری بهره میبرد که با یک کف دوگانه آپشنال، میتواند تطبیقپذیری بیشتری ارائه دهد.
دانش فنی آلپاین در پلتفرم گروه رنو
ترکیب راحتی و چابکی معمول یک آلپاین در فرمت سگمنت C: مشخصاتی که توسط مهندسان توسعه A390 تعیین شده بود، منجر به بازنگری اساسی پلتفرم AmpR Medium شد تا دینامیک درجه یکی را برای این فستبک اسپرت ارائه دهد. ابعاد آن در نامش منعکس شده است که در نامگذاری آلپاین، ترکیبی از یک A و سه رقم است: در اینجا، ۳ به اندازه خودرو و ۹۰ به خودروهای تطبیقپذیر و روزمره برند اشاره دارد. با طول تنها ۴.۶۱۵ متر، این خودرو فاصله عرضی بیشتر چرخها برای پایداری، مثلثهای سیستم تعلیق آلومینیومی فورج انحصاری و فاصله محوری کوتاه تنها ۲.۷۰۸ متر برای چابکی را ترکیب میکند. مرکز ثقل پایین و توزیع وزن ایدهآل آن، با ۴۹٪ در جلو و ۵۱٪ در عقب، پایهای عالی برای هندلینگ بسیار متعادل و بازیگوش است. معماری به سبک اسکیتبورد و موتور جلوی جمعوجور، امکان طراحی بخش جلویی کامپکت را فراهم میکند. یک گهواره آلومینیومی ویژه ساخت فرانسه، دو موتور عقب را در خود جای داده است، پیکربندیای که میتواند کف صندوق عقب را پایین آورده و ظرفیت بار را به حداکثر برساند.
سیستم تمام چرخ محرک که توسط سه موتور آن فعال میشود، به آلپاین A390 کشش مثالزدنی در تمام شرایط چسبندگی میبخشد. نسخه GTS با شتاب ۰ تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت تنها در ۳.۹ ثانیه، با مجموع قدرت خروجی ۴۷۰ اسب بخار و گشتاور تا ۸۰۸ نیوتنمتر، عملکردی پیشرو در کلاس خود را تضمین میکند! این شتاب با آلپاین A110 R برابری میکند. دو موتور عقب سیستم گشتاور بُرداری فعال آلپاین (Alpine Active Torque Vectoring) را فعال میکنند که نقش کلیدی در دینامیک رانندگی A390 ایفا میکند (به فصل بعد مراجعه کنید).
تنظیمات شاسی تا حد امکان چابکی، سبکی و پایداری A110، مدل معیار در طیف آلپاین، را تکرار میکند. این مشخصات بلندپروازانه تضمین میکند که این فستبک اسپرت، سرزنده و کنترل آن آسان باشد. A390 دارای سیستم تعلیق اختصاصی با ضربهگیرهای هیدرولیکی (hydraulic stops) برای ارائه بهترین سازش بین راحتی و هندلینگ است. از جمله انتخابهای فنی مهندسان توسعه آلپاین، نسبت فرمان بسیار کوتاه است که امکان حداقل زوایای فرمان را فراهم میکند و در نتیجه احساس رانندگی مستقیمی را به ارمغان میآورد. توجه ویژهای نیز به احساس ترمزگیری شده تا دوزبندی آسان در تمام شرایط رانندگی تضمین شود. احساس کاهش قدرت ترمز (fading feel)، استقامت و قدرت ترمزگیری با عملکرد بالای A390 همخوانی دارد. این خودرو دارای دیسکهای ۳۶۵ میلیمتری با کالیپرهای ۶ پیستونه است که برای اولین بار در آلپاین به کار رفته است.
دکمه My Safety در سمت چپ فرمان به راننده اجازه میدهد تا تنظیمات سیستمهای پیشرفته کمک راننده (ADAS) خود را با یک لمس انتخاب کند و تصمیم بگیرد که آیا آنها را فعال یا غیرفعال کند، سطح مداخله آنها و وجود هشدارهای صوتی را تعیین نماید. در نهایت، A390 به صورت استاندارد دارای کروز کنترل تطبیقی با قابلیت توقف و حرکت (stop & go) و (بسته به نسخه) عملکردی است که به خودرو اجازه میدهد برای عبور وسایل نقلیه دو چرخ، به عنوان مثال، از مسیر خارج شود.
A390: سرمایهگذاری آلپاین در اکوسیستم صنعتی فرانسه
آلپاین A390 در کارخانه آلپاین دیئپ ژان ردله (Manufacture Alpine Dieppe Jean Rédélé) در کارخانه تاریخی آلپاین مونتاژ میشود. این سایت برای جای دادن تولید خودروی الکتریکی کاملاً جدید آلپاین A390 متحول شده است. خط تولید تطبیق داده شده و مدرنیزه شده و جریانهای لجستیکی با ایجاد یک پارکینگ تحویل خودرو در مجاورت سایت و یک پروژه انبار لجستیک پیشرفته در چند کیلومتری آن، بازنگری شدهاند.
A390 از کل اکوسیستم Ampere که توسط گروه رنو در سال ۲۰۲۳ برای خودروهای الکتریکی برندهای خود در بازارهای مختلف راهاندازی شد، بهره میبرد. موتورهای الکتریکی از کارخانه Ampere در کلئون تأمین میشوند. باتریهای عملکرد بالای Verkor از ماژولهای تولید شده در دانکرک استفاده کرده و در کارخانه Ampere Electricity در دوئه مونتاژ میشوند. در نهایت، شاسی در سایت لومان گروه رنو طراحی و تولید شده است.
تایرهای سفارشی میشلن برای A390
میشلن و آلپاین سابقه همکاری طولانی دارند که به سال ۲۰۱۲ بازمیگردد. تمام تایرهای نصب شده روی آلپاین A390 برند میشلن بوده و دارای نشانگرهای ویژه A39 هستند. این تولیدکننده فرانسوی تایرها را به صورت مشترک توسعه داده تا بهترین چسبندگی و برد ممکن را ارائه دهد. این تایرها به طور ایدهآل با طراحی سیستم تعلیق و هندلینگ A390 سازگار هستند و تضمین میکنند که این ویژگیهای عملکردی حتی هنگام تعویض تایرها در طول عمر خودرو حفظ شوند.
- میشلن پایلوت اسپرت EV ۲۰ اینچی (نسخه GT: 245/45 R 20) یک تایر تابستانی اسپرت با بهرهوری انرژی بهینه است که چسبندگی، دوام و برد را ترکیب میکند.
- میشلن پایلوت اسپرت 4S ۲۱ اینچی (نسخه GTS: 245/40 ZR 21) اسپرتترین تایر تابستانی است که برای بهرهبرداری از پتانسیل عملکرد کامل A390 هم در جادههای خشک و هم در جادههای خیس طراحی شده است.
- میشلن کراسکلایمت ۳ اسپرت ۲۰ اینچی (۲۴۵/۴۵ R 20) یک تایر چهارفصل است که سطوح بالایی از چسبندگی را در طیف وسیعی از شرایط، به ویژه در هوای سرد، مرطوب و برفی ارائه میدهد.

پیشرانهها: عملکرد و توزیع گشتاور فعال
آلپاین A390 دارای معماری اصیلی با سه موتور است که سیستم تمام چرخ محرک را با چیدمانی مشابه خودروهای دیفرانسیل عقب فراهم میکند: یک موتور جلو با روتور سیمپیچیشده (wound rotor) و دو موتور سنکرون آهنربای دائم (permanent magnet synchronous motors) کاملاً اختصاصی در عقب که هر کدام به یک چرخ اختصاص دارند. این موتورها سیستم گشتاور بُرداری فعال آلپاین (Alpine Active Torque Vectoring) را به حرکت در میآورند، یک راهحل منحصربهفرد ثبت شده که از طریق آزمایشهای گسترده توسط رانندگان آزمایشی و مهندسان آلپاین توسعه یافته است. هر سه موتور در کارخانه Ampere در کلئون تولید میشوند.
آلپاین A390 در دو نسخه با دو خروجی قدرت متفاوت موجود است:
- نسخه GT قدرتی معادل ۴۰۰ اسب بخار تولید میکند و شتاب ۰ تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت را در ۴.۸ ثانیه طی میکند، با حداکثر سرعت ۲۰۰ کیلومتر در ساعت.
- نسخه GTS قدرتی معادل ۴۷۰ اسب بخار و حداکثر گشتاور تا ۸۰۸ نیوتنمتر تولید میکند و شتاب ۰ تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت را در ۳.۹ ثانیه طی میکند، با حداکثر سرعت ۲۲۰ کیلومتر در ساعت.
عملکرد پیشرو در کلاس آلپاین A390 طوری طراحی شده که به راحتی و بدون هیچگونه افت قدرت، حتی زمانی که باتری کاملاً شارژ نیست، تکرار شود. پیشتهویه دستی باتری نیز میتواند از نمایشگر مرکزی برای دستیابی به حداکثر عملکرد برای استفاده اسپرت شدید یا برای کاهش دما پس از دور زدن در پیست، به عنوان مثال، فعال شود.
فرمول جادویی پشت سیستم گشتاور بُرداری فعال آلپاین
دو موتور عقب کنترل مستقل چرخها را ارائه میدهند و سیستم گشتاور بُرداری فعال آلپاین (Alpine Active Torque Vectoring) را امکانپذیر میسازند. این سیستم تغییر فعال گشتاور بر تفاوت نیروهای طولی بین دو چرخ در یک محور عقب تکیه دارد، به ویژه با ارائه گشتاور بیشتر به چرخ بیرونی: این امر منجر به گشتاور انحرافی (yaw torque) طبیعی حول محور عمودی خودرو میشود. نتیجه، پویایی و چابکی بینظیر است که تا حدی اینرسی مرتبط با اندازه و وزن این خودروی بزرگتر را جبران میکند.
به طور خاص، این سیستم توزیع گشتاور به چرخهای عقب را بسته به زاویه فرمان و سرعت خودرو متمایز میکند، تفاوت لغزش بین چرخهای راست و چپ را اصلاح کرده و گشتاور را به چرخهای عقب راست و چپ تنظیم میکند تا هرگونه کمفرمانی یا بیشفرمانی خودرو را اصلاح نماید. این تمایز هنگام شتابگیری، پیچیدن و رانندگی در خط مستقیم مؤثر است. سیستم گشتاور بُرداری فعال آلپاین فوقالعاده پاسخگو است و در عرض چند میلیثانیه عمل میکند.
نکته کلیدی، توزیع گشتاور بین سه موتور است: ابتدا به صورت کلی بین جلو/عقب، سپس بین عقب چپ/عقب راست. این سیستم امکان عبور از محدودیتها در پیچها را با ارائه احساس سبکی شگفتانگیز، عملکرد به عنوان یک دیفرانسیل عقب، و افزایش کشش و پایداری در خط مستقیم، به عنوان مثال، در صورت چسبندگی ناهموار، فراهم میکند. بنابراین، این سیستم سطح بسیار بالایی از اسپرت بودن، ایمنی «ژنتیکی» و کنترل آسان را به دست میآورد.
عملکرد پویای سیستم گشتاور بُرداری فعال آلپاین (Alpine Active Torque Vectoring) با مدیریت گشتاور بالادستی سیستم پیشکنترل گشتاور آلپاین (Alpine Torque Pre-Control)، همانند مدل A290، تکمیل میشود تا کشش را با گشتاور فوقالعاده سخاوتمندانه A390، تا ۸۰۸ نیوتنمتر، تضمین کند. پنج حالت رانندگی را میتوان با استفاده از دکمه اختصاصی روی فرمان انتخاب کرد: Save، Normal، Sport، Perso و یک حالت Track جدید. حالتهای Normal، Sport و Track شامل تنظیمات متفاوتی برای سیستم گشتاور بُرداری فعال آلپاین، کنترل پایداری الکترونیکی (ESC) و کنترل کشش هستند. همچنین امکان غیرفعال کردن کامل ESC از طریق یک دکمه اختصاصی روی داشبورد وجود دارد. یک نمایشگر خاص در پنل ابزار و در بخش Live Data تلهمتری آلپاین (Alpine Telemetrics) روی صفحه نمایش مرکزی، مداخلات سیستم را برای اطلاع راننده نشان میدهد.
تجربهای فوقالعاده از رانندگی
دینامیک رانندگی به گونهای طراحی شده که طبیعی و برای همه قابل دسترس باشد، با مدولاسیون عالی پدال، فرمان مستقیم با بازخورد فوقالعاده و ترمزگیری بدون انتقال محسوس بین ترمز احیاکننده و ترمز اصطکاکی. بسته به حالت رانندگی انتخاب شده، A390 با تمام حالات روحی، از راحتترین تا تجربهای جذابتر از رانندگی، سازگار میشود. رانندگی تک پدال (One Pedal) که به ویژه در محیطهای شهری دلپذیر است، نیز در دسترس است و خودرو را به توقف کامل میرساند.
عملکرد سبقت (Overtake)، که از روی فرمان از طریق یک دکمه قرمز (به نام OV) کنترل میشود، با فشار دادن، قدرت اضافی را تا ۱۰ ثانیه ارائه میدهد. زمان شارژ مجدد ۳۰ ثانیهای لازم است تا بتوان دوباره با قدرت کامل از آن استفاده کرد. با این حال، پس از ۱۵ ثانیه، امکان فراخوانی یک بوست دیگر که ۵ ثانیه طول میکشد، وجود دارد. این ویژگی، با الهام از ورزشهای موتوری و بازیهای ویدیویی، به ثبت رسیده است. هنگامی که این قدرت اضافی ارائه میشود، پنل ابزار انیمیشنی را نشان میدهد که سرعت و تصویری از زمان باقیمانده را به نمایش میگذارد، در حالی که یک انیمیشن پویا روی صفحه نمایش مرکزی تلهمتری آلپاین ظاهر میشود.
آلپاین A390 عملکرد کنترل شروع حرکت (launch control) را ارائه میدهد. این عملکرد امکان بهترین شتاب ممکن از حالت سکون را فراهم میکند. این سیستم با یک روش ساده فعال میشود: در حالت Sport، پاهای خود را روی هر دو پدال قرار دهید و دکمه Overtake روی فرمان را فشار دهید، سپس ترمز را رها کنید. یک انیمیشن تماشایی روی پنل ابزار نمایش داده میشود که با صدای خاصی در طول شتاب حاصله همراه است.
قدرت احیاکننده را میتوان از روی فرمان با استفاده از یک دکمه فیزیکی آبی با علامت RCH (مخفف Recharge یا شارژ مجدد)، با الهام از طراحی فرمانهای فرمول ۱، در چهار سطح تنظیم کرد. در حالی که اولین موقعیت خودرو را در حالت حرکت آزاد کامل قرار میدهد، سطح ۱ مربوط به ترمز موتوری مشابه آنچه در A110 یافت میشود، و سطوح ۲ و ۳ به تدریج سطح ترمز احیاکننده را افزایش میدهند و به راننده اجازه میدهند حالت احیای متناسب با سلیقه، سبک رانندگی یا شرایط رانندگی خود را انتخاب کند. سطح ۵ مربوط به حالت رانندگی تک پدال (One Pedal) است.
بدون صدای موتور قابل شنیدن، ارائه بازخورد صوتی به راننده بسیار مهم است. با ارائه اطلاعات مستقیم در مورد نیازهای مکانیکی خودرو با توجه به گشتاور ارائه شده توسط هر یک از سه موتور، صدای رانندگی آلپاین (Alpine Drive Sound) تجربه رانندگی را بهبود میبخشد. برای بهبود تجربه رانندگی و پاسخگویی، دو تُن صدای رانندگی آلپاین با فرکانسها و شدتهای مختلف ایجاد شد. این صداها نتیجه همکاری بین تیمهای آلپاین، متخصصان آکوستیک و موسیقیدانان، بر اساس اندازهگیریهای ویبروآکوستیک صداهای تولید شده توسط موتورهای الکتریکی است.
صدای شدیدتر از این دو، به نام Sport، غنیتر از فرکانسهای پایین برای همراهی با پیکهای گشتاور و ارائه شخصیت بیشتر است که یادآور احساسات صوتی تجربه شده پشت فرمان A110 است، اما بدون تلاش برای تقلید از موتور احتراقی آن. صدای دوم، Daily، سبکتر و نرمتر است و برای همراهی با رانندگی روزمره طراحی شده است. در هر دو مورد، دو سطح بازتولید صدا در کابین از طریق سیستم صوتی که به طور خاص برای A390 طراحی شده، در دسترس است و همچنین میتوان آنها را کاملاً بیصدا کرد. صداهای خاصی نیز عملکردهای کنترل شروع حرکت و بوست را همراهی میکنند. فلسفه آلپاین همیشه ارائه بازخورد صادقانه است که برای بهبود تجربه رانندگی یا مسابقه پیادهسازی شده است.
در نهایت، سیستم هشدار صوتی خودرو (AVAS) که تا سرعت ۳۰ کیلومتر در ساعت برای هشدار به عابران پیاده در مورد نزدیک شدن یک خودروی الکتریکی اجباری است، نیز با انتخاب یک صدای متمایز آلپاین یا یک صدای خنثیتر طراحی شده است.

یک باتری پیشگامانه با عملکرد بالا
آلپاین A390 برای اولین بار از باتری با شیمی با عملکرد بالا ساخت فرانسه (سلولها و ماژولها) که به طور خاص برای آلپاین توسط متخصص فرانسوی Verkor توسعه یافته، استفاده میکند! مشخصات توسعه این باتری بسیار سختگیرانه بود. این باتری باید حداکثر توان تخلیه را برای کشش (تا ۱۲۰۰ آمپر در حالت تخلیه برای تأمین انرژی سه موتور و ارائه ۳۴۵ کیلووات قدرت آنها) تضمین میکرد. همچنین باید همان عملکرد را چندین بار پشت سر هم تکرار میکرد و همان سطح را با تخلیه باتری (تا ۳۰٪ سطح شارژ یا SOC) حفظ مینمود. برای دستیابی به این هدف، Verkor کل معماری باتری ۴۰۰ ولتی خود را با یک سیستم خنککننده با اندازه خاص (به ویژه به لطف نرخ جریان آب بالاتر) و شیمی NMC (نیکل-منگنز-کبالت) با محتوای نیکل بالا و چگالی انرژی بالا، بازطراحی کرد.
به لطف ظرفیت سخاوتمندانه باتری ۸۹ کیلووات ساعتی، A390 بردی تا ۵۵۵ کیلومتر (چرخه WLTP، منوط به تأیید) با رینگهای ۲۰ اینچی و تا ۵۲۰ کیلومتر (چرخه WLTP، منوط به تأیید) با رینگهای ۲۱ اینچی ارائه میدهد. پمپ حرارتی در تمام سطوح تریم استاندارد است و دمای داخلی را بهینه کرده و برد را حفظ میکند.
شارژ سریع DC میتواند به ۱۹۰ کیلووات برسد، اما مهمتر از توان پیک، توانایی حفظ توان شارژ بالا برای مدت طولانی است که نیاز به مدیریت هوشمند شارژ دارد. این همان کاری است که باتری A390 با توان شارژ متوسط عالی خود انجام میدهد. این امر به آن اجازه میدهد در کمتر از ۲۰ دقیقه شارژ شود، ۲ ساعت رانندگی در بزرگراه را بازیابی کند و در کمتر از ۲۵ دقیقه از ۱۵٪ به ۸۰٪ شارژ برسد.
سیستم ناوبری GPS گوگل مپز شامل یک برنامهریز مسیر EV است که مسیر، سطح شارژ، دمای باتری، مصرف لحظهای و پیشتهویه خودکار باتری کششی را برای محاسبه بهترین مسیر با بهینهسازی مراحل شارژ در نظر میگیرد. شارژ به لطف اکوسیستم Mobilize و دسترسی رایگان به ChargePass آسان شده است. دادههای خودروی متصل را میتوان از راه دور از طریق اپلیکیشن گوشی هوشمند My Alpine مشاهده کرد که شامل مکان، مسافت پیموده شده، برد باقیمانده، سطح شارژ باتری و زمان شارژ باقیمانده است. میتوانید مسیر خود را بر اساس نیازهای شارژ خود برنامهریزی کنید، شارژ یا پیشتهویه داخلی را زمانبندی کنید و بوق و چراغها را از راه دور فعال نمایید.
شارژر داخلی ۱۱ کیلوواتی (۲۲ کیلووات آپشنال) شامل یک عملکرد شارژ دوطرفه سازگار با V2L (خودرو به بار) با یک آداپتور آپشنال برای شارژ دوچرخه الکتریکی، به عنوان مثال، و V2G (خودرو به شبکه) برای صرفهجویی در شارژ خانگی با سرویس Mobilize Power است.
اتمسفر با فناوری پیشرفته در کابین
هنگامی که مسافران سوار آلپاین A390 میشوند، یک سکانس خوشامدگویی بصری و صوتی از آنها استقبال میکند. یک اتمسفر محیطی با صدای مطبوع و فراگیر به لطف سیستم صوتی دویاله ایجاد میشود، در حالی که انیمیشنی با لوگوی آلپاین با یک فلاش فلزی به پایان میرسد. این امر پیلهای از تمرکز را قبل از شروع یک تجربه رانندگی شدید ایجاد میکند.
پنل ابزار ۱۲.۳ اینچی پشت فرمان و صفحه نمایش اطلاعات سرگرمی عمودی ۱۲ اینچی رو به راننده با گرافیک، رابطها و ویژگیهای توسعهیافته توسط آلپاین به اتمسفر منحصربهفرد A390 کمک میکنند. یک تجربه دیجیتال فراگیر که به تمهای بصری جدید و منحصربهفرد دنیای اسپرت و لوکس کابین A390 ترجمه میشود.
پنل ابزار جلوی راننده با کدهای گرافیکی خاص خود متمایز میشود و به وضوح توان خروجی یا سطح شارژ را در سمت چپ و سرعت را در سمت راست نمایش میدهد. این پنل شامل یک خط قرمز برای نمادسازی محدودیتهای سرعتی است که سیستم تشخیص علائم نمایش میدهد. سطح بازیابی انرژی در پایین صفحه نمایش داده میشود.
چهار نمای مختلف موجود است:
- Iconic (نمادین): با نمایشگر توانسنج و سرعتسنج، نشاندهنده قدرت و سرعت.
- Navigation (ناوبری): با نقشهبرداری گوگل مپز.
- ADAS (سیستمهای کمک راننده): نمایش A390 در محیط خود در واقعیت افزوده، با رنگ بدنه و انیمیشنهای راهنما و چراغهای ترمز.
- Minimal (حداقلی): با اطلاعات ضروری.
پسزمینه نمایشگر بسته به حالت رانندگی انتخاب شده، که در پایین مجموعه ابزار نشان داده میشود، تم بصری کلی خود را تغییر میدهد.
صفحه نمایش مرکزی ۱۲ اینچی با وضوح بالا در حالت عمودی نیز دارای تمهای گرافیکی و رابط کاربری معمول زبان طراحی آلپاین است. طراحی پیکتوگرامها، فونتها و پسزمینه آبی آلپاین به هماهنگی بصری بین دو صفحه نمایش کمک میکند. سیستم Alpine Portal بر روی سیستم متصل اندروید اتوموتیو (Android Automotive) و خدمات گوگل اتوموتیو (Google Automotive Services) ساخته شده است. این سیستم برای روان و کارآمد بودن طراحی شده و به طور مداوم از راه دور با استفاده از فناوری FOTA (بهروزرسانی سیستمعامل از راه دور) بهروز میشود. بصری و ساده، میتوان آن را مانند یک تبلت، با استفاده از صفحه لمسی یا دستیار صوتی یکپارچه، کنترل کرد. صفحه نمایش به طور دائم نوار وضعیت را در بالا (زمان، دمای هوا، شبکه و غیره)، میانبرها به منوهای اصلی در سمت چپ (خانه، رسانه، تلفن، برنامهها، تنظیمات خودرو) و کنترلهای تهویه مطبوع را در پایین نمایش میدهد. صفحه اصلی را میتوان با استفاده از ویجتها سفارشی کرد.
سیستم ناوبری GPS گوگل مپز با برنامهریز مسیر EV در تمام مدلها استاندارد است، همانطور که دستیار صوتی گوگل اسیستنت نیز چنین است. طیف گستردهای از برنامهها از کاتالوگ گوگل پلی در دسترس هستند. اندروید اتو و اپل کارپلی. A390 شامل دسترسی به اینترنت برای دانلود و استفاده از برنامهها، گوش دادن به موسیقی و تماشای فیلم است. اتصال گوشی هوشمند به سیستم داخلی، چه با سیم و چه بیسیم، همچنین امکان نمایش محتوای آن را فراهم میکند.

تلهمتری آلپاین (Alpine Telemetrics): بهینهساز رانندگی
عملکرد تلهمتری آلپاین از مدل A290 ارتقا یافته و به رانندگان امکان دسترسی به سه دسته اصلی از خدمات را برای A390 خود میدهد: دادههای زنده (Live Data)، مربیگری (Coaching) و چالشها (Challenges). این سیستم همچنین شامل توضیحاتی در مورد نحوه عملکرد سیستم گشتاور بُرداری فعال آلپاین است. تلهمتری آلپاین از طریق پلیاستور، مشابه یک برنامه گوشی هوشمند، بهروز میشود و دسترسی منظم به محتوای جدید را فراهم میکند. چندین پروفایل قابل استفاده و بازنشانی هستند.
دادههای زنده (Live Data): داشبورد افزوده
دادههای زنده، دادههای رانندگی را بر اساس چهار تم مختلف نمایش میدهند:
- چابکی (Agility): نیروهای G جانبی و طولی، فعالسازی ABS/ESC، بوست سبقت (Overtake).
- قدرت (Power): نظارت بر شتاب و ترمز (احیاکننده یا هیدرولیکی)، شارژ مجدد باتری و پتانسیل بوست سبقت.
- استقامت (Endurance): مصرف، انرژی انباشته شده و وضعیت باتری.
- پیست (Circuit): زمان دور، دادههای خودرو (دمای موتور و باتری، فشار و دمای تایر، دمای ترمز، درصد ترمز احیاکننده و هیدرولیکی، گشتاور و سرعت موتور جلو/عقب، زمان حرکت آزاد، مدیریت حرارتی سه موتور).
مربیگری (Coaching): یک مربی در خودرو برای پیشرفت بهتر
بخش مربیگری توصیههایی برای درک بهتر خودرو، استفاده از ویژگیهای تلهمتری آلپاین و بهبود مهارتهای رانندگی ارائه میدهد. این بخش (تا حدی آپشنال) که برای یادگیری با سرعت دلخواه ایدهآل است، با معرفی رفلکسهای اساسی برای رانندگی پویا آغاز میشود: به کجا نگاه کنیم، چگونه در پیچها حرکت کنیم و تکنیکهای ترمزگیری. با پیشرفت راننده، مفاهیم پوشش داده شده پیشرفتهتر میشوند، مانند کنترل دریفت. گاهی اوقات، این بخش رانندگی به نام مهندسان و رانندگان توسعه A390 نامگذاری شده است که توصیههای ارزشمند خود را ارائه میدهند. این بخش شامل نکات خاص A390، مانند نحوه عملکرد سیستم گشتاور بُرداری فعال آلپاین و مدیریت حرارتی باتری است. این بخش در طول عمر خودرو تکامل مییابد.
ماموریتهایی برای انجام با عملکرد چالشها (Challenges)
عملکرد چالشها مجموعهای از ماموریتها بر اساس چابکی، قدرت و استقامت است. این یک رویکرد کاملاً بازیمحور با سطوحی برای عبور به منظور پیشرفت است. راننده باید برخی از چالشها را در جادههای بسته انجام دهد (شتاب، ترمز، درصد استفاده از پدال گاز در یک مسافت معین). در مقابل، چالشهای استقامت را میتوان در جادههای باز انجام داد و به یادگیری پیشبینی در حین رانندگی کمک میکند.
تلهمتری آلپاین، همچنین در گوشی هوشمند
برای تکمیل ویژگیهای داخلی تلهمتری آلپاین، یک برنامه خارجی تجربه تلهمتری آلپاین را با ضبط دادههای ویدیویی و تلهمتری روی گوشی هوشمند راننده بهبود میبخشد. این دادهها از طریق بلوتوث منتقل و به صورت محلی ذخیره میشوند. سپس میتوان ضبطها، از جمله ویدیو، را با دادههای رانندگی روی هم قرار داده شده (قدرت، چابکی، استقامت و دما) پخش کرد. چالشها و مربیگری نیز، درست مانند داخل خودرو، در دسترس هستند. این امر به رانندگان اجازه میدهد تا تجربه رانندگی خود را در خانه بازپخش کرده و آن را به اشتراک بگذارند، از جمله ویدیوی سفر خود و تمام دادههای زنده به راحتی قابل تجزیه و تحلیل، همه از راحتی مبل خود: عالی برای درک و بهبود در حین انتظار برای دور بعدی رانندگی!
برتری صوتی دویاله (Devialet)
پس از A290، آلپاین دوباره با شرکت مهندسی آکوستیک فرانسوی دویاله همکاری کرده تا یک سیستم صوتی سفارشی برای A390 توسعه دهد. تخصص آکوستیک دویاله، مبتنی بر بیش از ۲۵۰ پتنت که از نوآوریهای رادیکال در زمینه صدا محافظت میکنند، نتیجه بیش از ۱۵ سال مهندسی پیشرفته و تحقیق و توسعه در آکوستیک است. این تخصص در اینجا در سه مرحله کلیدی فرآیند طراحی به کار گرفته شده است: اندازهگیری سیستم و مشخصات مورد نیاز تجهیزات صوتی، ارائه فناوریهای پردازش سیگنال اختصاصی، و تنظیم صدا برای ایجاد تا پنج حالت شنیداری.
معماری سیستم صوتی های-فای دویاله (Devialet High Fidelity Audio System) شامل یک آمپلیفایر اختصاصی ۸۵۰ واتی، یک ساب ووفر ۲۲۴ میلیمتری با پاسخ فرکانسی بسیار پایین و سه کانال جلو (ووفر، میدرنج، توییتر با آهنربای نئودیمیوم) است که کیفیت صدای عالی را هم برای موسیقی و هم برای تماسهای تلفنی ارائه میدهد. در مجموع، ۱۳ بلندگو در سراسر محفظه سرنشینان پراکنده شدهاند، از جمله یک سابووفر و بلندگوهای فراگیر در پنلهای کناری عقب، که تجهیزات را برای ارائه تجربهای بسیار فراگیر تکمیل میکنند. فناوری ثبت شده SAM® کنترل کامل بلندگو و بازتولید صدای های-فای، خالص و متعادلی را که دویاله به آن شهرت دارد، تضمین میکند.
این سیستم همچنین حالتهای شنیداری مختلفی را با توجه به ترجیحات فردی ارائه میدهد: Fidelity (وفاداری)، Speech (گفتار)، Dynamic (پویا) و Heavy (سنگین). نسخه پریمیوم، سیستم صوتی Devialet XtremeSound (استاندارد در نسخه GTS، آپشنال در GT)، حالت فراگیر SPACE™ را با یک الگوریتم فضاسازی صدای خاص دویاله اضافه میکند. این حالت که نمایشیتر است، امکان دامنه فرکانسی وسیعتر، سطوح صدای بالاتر، بیس پویا و صحنهبندی کاملاً مشخص را فراهم میکند. سطح و تعادل صدا با توجه به سرعت خودرو تغییر میکند.
این سیستم با صداهای موتور Alpine Driving Sound Sport و Daily ترکیب شده است که از طریق یک آمپلیفایر اختصاصی ارائه و توسط سیستم صوتی تقویت میشوند.
گستره مدل و تریمها
دو پکیج تریم، GT و GTS، موجود است که هر کدام مربوط به یک مشخصات فنی خاص هستند. اولین مدل A390 GT با ۴۰۰ اسب بخار قدرت است که شتاب ۰ تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت را در ۴.۸ ثانیه طی میکند و حداکثر سرعت آن ۲۰۰ کیلومتر در ساعت است. این مدل با رینگهای آلیاژی ۲۰ اینچی دایموند-کات، تایرهای میشلن اسپرت EV، کالیپرهای ترمز آنودایز شده و لوگوهای کرومی عرضه میشود. در داخل، صندلیهای اسپرت برقی و گرمشونده هستند، فرمان با روکش چرم ناپا گرمشونده است، نمای ۳۶۰ درجه محیطی روی صفحه نمایش مرکزی وجود دارد و سیستم صوتی ۱۳ بلندگو از برند دویاله است.
نسخه GTS قدرتی معادل ۴۷۰ اسب بخار تولید میکند، شتاب ۰ تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت را در ۳.۹ ثانیه طی میکند و حداکثر سرعت آن ۲۲۰ کیلومتر در ساعت است. این نسخه دارای رینگهای فورج ۲۱ اینچی و تایرهای عملکردی میشلن پایلوت اسپرت 4S است. سرنشینان جلو روی صندلیهای باکت چرمی ناپا طراحی شده توسط Sabelt با تنظیم برقی، گرمکن و عملکردهای ماساژ قرار میگیرند. آستر سقف با میکروفیبر پوشانده شده است؛ سیستم صوتی ۱۳ بلندگوی دویاله در نسخه پریمیوم Devialet XtremeSound عرضه میشود و سیستم تلهمتری آلپاین اکسپرت (Alpine Telemetrics Expert) و همچنین پکیج رانندگی و پارک (رانندگی نیمهخودران و پارک خودکار) در آن گنجانده شده است.
برخی آپشنها برای هر دو نسخه مشترک هستند، مانند پکیجهای کربن توئیل یا کربن فورج که در GT و GTS موجود هستند. لوازم جانبی مانند تریمهای چرخ و کف دوگانه در صندوق عقب نیز موجود هستند.
آلپاین ۳۹۰ پریمیر (Alpine 390 Première)
خریداران اولیه با برنامه آلپاین A390 Première، دو هفته قبل از باز شدن سفارشات در سهماهه چهارم ۲۰۲۵، در موقعیت برتری برای دستیابی به A390 خود خواهند بود. این برنامه همچنین به آنها حق دریافت ایربادهای انحصاری و محدود Devialet X Alpine را میدهد که به آنها امکان میدهد از تجربه صوتی فراگیر آلپاین A390 لذت ببرند.
source