دیوان محاسبات کشور اطلاعیهای منتشر کرده که نشان میدهد وزارت راه و شهرسازی از طریق شرکتهای هواپیمایی غیردولتی خدماتی به کارکنان خود ارائه داده است. ارزش این خدمات حدود ۲ هزار میلیارد تومان است و طبق اعلام دیوان محاسبات، این اقدام بدون رعایت ضوابط قانونی و مالی صورت گرفته است.
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری، حسین پورفرزانه، در واکنش به این موضوع اتهامات وارده را رد کرده و گزارش دیوان را ناشی از سوءبرداشت دانسته است. او همچنین اعلام کرده که تاکنون هیچ ارجاع رسمی به سازمان ابلاغ نشده و در آینده نزدیک جلسهای برای بررسی ابعاد این موضوع برگزار خواهد شد.
همچنین چالشی دیگر در خصوص آزادسازی نرخ بلیت هواپیما میان سازمان هواپیمایی و دستگاه قضایی کشور وجود دارد. پیشتر دیوان عدالت اداری رأیی صادر کرده که بر اساس آن قیمتگذاری بلیت هواپیما باید بر اساس مکانیزم عرضه و تقاضا و بدون دخالت دولت انجام شود.
در سال گذشته، ۸۹۰ میلیون لیتر سوخت هوایی تحویل داده شد و قیمت سوخت هواپیما با رشد ۱۸ برابری به ۱۱۰۰۳ تومان بدون ارزش افزوده رسید. از ۴۰ میلیون مسافر هوایی سال گذشته، ۹۰ درصد مسافران داخلی بودند و طبق برآورد مرکز آمار، ۸۵ درصد هزینه حملونقل هوایی مربوط به سه دهک بالای جامعه است.
یک کارشناس حملونقل معتقد است که به دلیل عملکرد ناکارآمد مجموعه حملونقلی کشور در انتقال مسافر، بار مسئولیت بخش مسافری به دوش راهآهن و حملونقل هوایی افتاده است. او پیشنهاد داده که با دادن یارانه عادلانه به مسافران، امکان انتخاب را به مسافر بدهیم تا از میان شرکتهای هوایی یا ریلی یکی را برگزیند و این رقابت اقتصادی را در میان شرکتهای مسافری به جریان بیندازد.