صنعت خودرو در شرایط بسیار دشواری به سر میبرد و با چالشهای متعددی مواجه است. این مشکلات به ویژه در زنجیره تامین و تولید بسیار شدیدتر احساس میشود. کمبود گاز و برق، بحرانهای ارزی و سایر موانع، فضای بسیار سختی را برای این صنعت رقم زده است. محدودیتهای ایجاد شده برای واردات نیز بر این مشکلات افزوده و صنعت خودرو و زنجیره تامین آن را با چالشهای جدی مواجه کرده است.
در این شرایط، نیاز به گفتگو و ارائه راهکارهای عملی برای مدیریت این بحرانها بیش از پیش احساس میشود. مسئولین باید با درک شرایط موجود، به دنبال یافتن راه حلهایی برای برونرفت از این وضعیت باشند؛ چرا که عدم مدیریت این بحرانها میتواند به بروز اتفاقات بسیار ناخوشایندی منجر شود. تجربه مدیریت نامناسب بحرانها در صنعت برق، نشاندهنده این است که اگر به موقع و به شکل صحیح به این مسائل پرداخته نشود، میتوان شاهد از دست رفتن داشتههایمان باشیم.
یک کارشناس حوزه خودرو در این زمینه اظهار داشت که اتفاقات کنونی نیازمند مقاومت و واکنش مناسب است. بخشی از این مشکلات ناشی از بروکراسی داخلی است که انجمنهای مربوطه در حال پیگیری آن هستند، اما بخش مهم دیگری از مشکلات مربوط به فضاسازیهای عمومی و تقابل ایجاد شده میان مردم و صنعت خودرو است.
وی تاکید کرد که این مسائل باید در فضایی باز و شفاف مورد بحث قرار گیرد و از حالت پنهانی خارج شود. برگزاری جلسات و گفتگوهای پشت درهای بسته تاکنون نتیجهبخش نبوده و اکنون زمان آن است که این مسائل به صورت عمومی مطرح و برای آنها راه حلهایی اندیشیده شود.
این کارشناس صنعت خودرو هشدار داد که اگر روند کنونی ادامه یابد، احتمال دارد که تا پایان سال چیزی از صنعت خودرو باقی نماند و تنها یک صنعت مونتاژی باقی بماند. سیاستهای کلان دولت و مجلس در این زمینه نگرانکننده است؛ به طوری که با کاهش تعرفهها و حمایتها از صنعت داخلی، عملا راه را برای واردات هموار میکنند.
وی در پایان با اشاره به زیانهای وارد شده به دو شرکت بزرگ خودروسازی، ایران خودرو و سایپا، به ارزش حدود 10 میلیارد دلار در سالهای اخیر، از سیاستگذاریهای نادرست در این صنعت انتقاد کرد و خواستار تغییر رویکرد در این زمینه شد.