روز گذشته، خبر رسمی ورود دو فروند هواپیمای ایرباس ۳۳۰A به ناوگان شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) منتشر شد.
به گزارش تابناک، یک ماه پیش، مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی سابق، در توییتی با اعلام این خبر و تبریک به ملت، اظهار کرد که خرید این دو هواپیما در دولت گذشته انجام شده است.
اطلاعات رسیده حاکی از آن است که مقدمات ورود این دو فروند هواپیما به ناوگان هوایی کشورمان از دو سال گذشته توسط یک شرکت چینی به نام HAOKUN ENERGY (هاکان انرژی) به منظور تهاتر نفت ایران انجام شده است. اما نکته قابل توجه این است که چینیها هواپیماهایی با ارزش کمتر از ۳۰ میلیون دلار را به قیمت ۱۱۶ میلیون دلار با نفت کشورمان تهاتر کردهاند.
همچنین ادعاهایی وجود دارد که همراه با این دو فروند هواپیما قطعاتی نیز وارد کشور شده که تاکنون جزئیاتی از آن منتشر نشده است.
اخبار غیر رسمی حاکی از این است که شرکت چینی HAOKUN ENERGY بخش قابل توجهی از بدهیهای خود به ایران را تسویه نکرده است. در دولت گذشته، این شرکت بابت خرید نفت کشورمان وارد پروژههایی از جمله طرح توسعه فاز دوم فرودگاه امام به ارزش ۲.۵ میلیارد دلار شد که همان زمان کارشناسان این عدد را برای پروژه تعریف شده نجومی میدانستند.
همچنین قرار بود که هاکان انرژی با تهاتر نفتی، وارد پروژههای ریلی، خرید واگن و برقی کردن قطار تهران- مشهد، خرید هواپیما شود که هیچ یک به سرانجام نرسید. برای واردات ۵۵ فروند انواع هواپیما نیز با هاکان انرژی توافقاتی شده بود که در نهایت پس از دو سال، دو فروند از آن، تقریبا با دو برابر قیمت روز گذشته وارد ناوگان ملی هما شد.
با وجود این ابهامات در مورد ارزش دو فروند ایرباس A۳۳۰ فروخته شده به هما از محل تهاتر نفتی، ضرورت دارد که نهادهای نظارتی به این موضوع ورود کنند و سازمان هواپیمایی کشوری و شرکت هواپیمایی ملی ایران ایر (هما) برای تنویر افکار عمومی و شفافسازی توضیحاتی از جزئیات قرارداد با چینیها برای واردات این هواپیماها ارائه دهند.
بذرپاش در روزهای آخر خود در وزارت راه و شهرسازی دولت سیزدهم در توصیهای به صادق گفته بود که مسیر خرید هواپیما و نوسازی ناوگان هوایی را باز کرده است و به جای اینکه دولت هواپیما بیاورد، بخش خصوصی با روشهای بهتری میتواند هواپیماهای بیشتری را وارد کند. حال سوالی که مطرح میشود این است که چرا یک شرکت چینی آن هم با تهاتر نفت برای کشورمان دلالی هواپیما میکرده، آن هم در حالی که وزیر راه سابق در همان زمان مدعی بود بخش خصوصی میتواند با روشهای بهتر هواپیماهای بهتری وارد کشور کند.
