تویوتا و لکسوس در حال تغییر رویکرد خود در تولید خودروهای الکتریکی و هیبریدی هستند. آنها قصد دارند با ترکیب پیشرانههای الکتریکی و هیبریدی در یک پلتفرم، سبد محصولات خود را سادهتر کنند تا با تقاضای متغیر بازار هماهنگ شوند.
خودروهای الکتریکی تویوتا تاکنون بهصورت مدلهای مستقل معرفی شدهاند، از جمله bZ4X و C-HR الکتریکی. لکسوس نیز مدل الکتریکی RZ را عرضه کرده است. در مقابل، مدلهای بنزینی، هیبریدی و پلاگینهیبریدی روی پلتفرمها و بدنههای جداگانه تولید شدهاند.
ساخت خودروهای الکتریکی اختصاصی مزایایی دارد، از جمله فاصله محوری بلند برای باتری بزرگ و فضای جادار سرنشینان. اما مشکلاتی نیز ایجاد میکند، از جمله افزایش تعداد مدلهای موجود در نمایندگیها که باعث سردرگمی خریداران میشود.
به گفته «آندریا کارلوچی»، معاون بازاریابی و برنامهریزی تویوتا-لکسوس در اروپا، تمرکز بر تنوع گسترده محصولات باعث پیچیدگی میشود. او میگوید: «ما نیاز به پلتفرمی داریم که برای هیبریدی، پلاگینهیبریدی و الکتریکی مناسب باشد».
نسل جدید لکسوس ES مسیر آینده را نشان میدهد. این خودرو با یک نام و یک طراحی بدنه، در دو نسخه الکتریکی و هیبریدی عرضه میشود. پلتفرم GA-K لکسوس از هر دو پیشرانه پشتیبانی میکند و امکان انتخاب محرک جلو یا عقب را فراهم میکند.
کارلوچی ادعا میکند ES تعادل مناسبی برای یک خودروی چند انرژی است. البته همه مدلهای تویوتا چند پیشرانهای نخواهند شد. او تأکید میکند: «سادهسازی بهخودیخود خوب نیست. مدلهای GR را سادهسازی نمیکنیم».