فولکس‌واگن ساگیتار و جی‌ای‌سی امپو دو سدان وارداتی بازار ایران هستند که توسط شرکت راسا موتور و آسیا گستر کارن عرضه می‌شوند. خودروهای سدان وارداتی طرفداران زیادی در بازار ایران دارند و با وجود آنکه کراس‌اوورها نیز تنوع خود را روزبه‌روز در کشورمان و سایر بازارها گسترش می‌دهند، اما همچنان سدان‌های خانوادگی کاربردهای مناسب خود را برای مشتریان ارائه می‌کنند. فولکس‌واگن ساگیتار در کنار جی‌ای‌سی امپو، دو مورد از سدان‌های وارداتی نسبتاً جدید در ابعاد تقریباً متوسط هستند که می‌توان آن‌ها را به نوعی در بازار امروز ایران رقیب یکدیگر دانست. به همین دلیل به مقایسه فولکس‌واگن ساگیتار با جی‌ای‌سی امپو می‌پردازیم تا ببینیم این دو خودروی وارداتی چه مزایا و معایبی نسبت به یکدیگر دارند و مشتریان ایرانی در خرید کدام‌یک نفع بیشتری می‌برند.

درباره فولکس‌واگن ساگیتار و جی‌ای‌سی امپو

فولکس‌واگن ساگیتار یک سدان سایز متوسط محسوب می‌شود که از سال 2006 توسط کمپانی فاو و با شراکت فولکس‌واگن آلمان در کشور چین به تولید می‌رسد. این خودرو در اصل نسخه‌ای با فاصله محوری بیشتر از فولکس‌واگن جتا محسوب می‌شود که از سال 2006 با این نام در گروه فاو چین تولید می‌شود. فولکس‌واگن جتا از جمله محصولات قدیمی این کمپانی آلمانی بوده و از سال 1979 تاکنون هفت نسل از این خودرو به بازار عرضه شده است. نسل هفتم جتا طی سال 2018 رونمایی شد و نسخه ویژه بازار چین آن یعنی ساگیتار نیز در حال حاضر توسط شرکت آسیا گستر کارن با مدل 2024 در بازار کشورمان عرضه شده است.

اما جی‌ای‌سی امپو یکی از سدان‌های جذاب گروه خودروسازی گوانگژو چین است که حالا به‌صورت وارداتی توسط شرکت راسا موتور خاورمیانه در بازار ایران عرضه شده است. این سدان خانوادگی با طراحی اسپرت و قوای فنی نسبتاً مهیج، از سال 2021 روانه بازار شده و جالب است بدانید که در آمریکای لاتین با نشان داج عرضه می‌شود.

مقایسه طراحی ظاهری

با توجه به المان‌هایی که در طراحی بدنه هر دو خودرو قابل مشاهده است، می‌توان گفت طراحی ظاهری فولکس‌واگن ساگیتار بر پایه زبان طراحی چند سال پیش کمپانی آلمانی صورت گرفته و با وجود آنکه طی این سال‌ها زبان طراحی رقبا بسیار متفاوت و تا حد زیادی آینده‌نگر شده است، اما همچنان این سری محصولات فولکس‌واگن با همان طرح‌های نسبتاً قدیمی، ساده اما باوقار و تقریباً پخته به کار خود ادامه می‌دهند. فرم کلی بدنه فولکس‌واگن ساگیتار حالت خانوادگی‌تری دارد و به‌واسطه برخی خطوط حجمی، کمی عضلانی و ورزیده به نظر می‌رسد. جزئیات طراحی چهره به پهن‌تر جلوه‌دادن نمای روبروی این خودرو منجر شده و طراحی عقب نیز با همان المان‌های متعادل گذشته ادامه یافته که در مجموع، ظاهری متعارف، زیبا و متناسب با سلیقه مشتریان اروپایی‌پسند به نمایش می‌گذارد.

اما سبک طراحی ظاهری جی‌ای‌سی امپو جدیدتر بوده و بر اساس عناصر خشن و ستیزه‌جو ترسیم شده است. بدین‌ترتیب، نمای بیرونی جی‌ای‌سی امپو، به‌ویژه در نمای روبرو یا استایل کلی بدنه، حالت اسپرت‌تری پیدا کرده است تا بتواند نیازهای مشتریان جوان یا زوج‌های نه‌چندان مُسن را به‌خوبی برآورده کند.

در مجموع، هر دو خودرو طراحی ظاهری زیبا و متناسب با سلیقه مشتریان داخلی را ارائه می‌دهند، اما به‌طور کلی فولکس‌واگن ساگیتار حالت خانوادگی و کمتر اسپرت ارائه می‌دهد. این در حالی است که بدنه جی‌ای‌سی امپو بر اساس نیازهای جوان‌پسند طراحی شده و اساساً یک خودروی خانوادگی اسپرت محسوب می‌شود که قطعاً می‌تواند مشتریان جوان و طرفداران طرح‌های نوآورانه را بیشتر به خود جلب کند.

مقایسه کابین و فضای داخلی

در مورد فضای داخلی ساگیتار نیز می‌توان گفت همان استایل گذشته با برخی نوآوری‌ها و اضافه‌شدن مواردی مثل کیلومترشمار دیجیتال، دریچه‌های تهویه کناری به سبک سراسری، اهرم دنده ساده و مکانیکی و المان‌های تقریباً هندسی‌شکل به فرم نسبتاً ساده و نه‌چندان مدرن درون کابین این خودرو دیده می‌شوند.

این سبک طراحی به اندازه محصولات مدرن همچون جی‌ای‌سی امپو جذابیت و نوآوری ندارد، اما ارگونومی مناسب به‌همراه آرامش نسبی که در طراحی این خودرو نهفته است، می‌تواند طرفداران خودروهای اروپایی را تا حد زیادی راضی نگه دارد. فرم نسبتاً راحت و حمایت مناسب صندلی‌ها از بدن سرنشین نیز باعث سواری نسبتاً لذت‌بخش ساگیتار برای سرنشینان خواهد شد.

اما طراحی داخلی جی‌ای‌سی امپو حالت متفاوت و متمایزی دارد که پیش از این در سایر خودروها دیده نشده بود. می‌توان گفت اگر به دنبال طراحی خاص، تا حدودی فانتزی و البته در عین حال اسپرت و مدرن هستید، می‌توانید روی نمای داخلی جی‌ای‌سی امپو بیشتر حساب باز کنید. ضمن آنکه طراحی صندلی‌های امپو تا حدودی ارگونومیک‌تر بوده و به نظر می‌رسد که حمایت بهتری از بدن سرنشین، به‌ویژه در ردیف جلو، به عمل می‌آورد.

کیفیت مواد استفاده‌شده در ساخت کابین هر دو خودرو تقریباً بالا و مرغوب به نظر می‌رسد، اما در این مورد نیز احتمالاً مالکان امپو رضایت بیشتری نسبت به سطح کیفی مواد کابین خود خواهند داشت.

همچنین میزان فضای صندلی‌های جلو و عقب هر دو خودرو، با توجه به فاصله محوری حدوداً 2730 میلی‌متری، جادار و راحت برای حضور چهار تا پنج سرنشین بزرگسال خواهد بود. با این حال، به نظر می‌رسد کابین ساگیتار تا حدودی دلبازتر باشد و از این جهت می‌تواند کاربردپذیری بیشتری برای خانواده‌ها داشته باشد؛ به‌ویژه آن‌که شیب سقف در قسمت انتهایی این خودرو نسبت به رقیب چینی کمتر است و تأثیر منفی چندانی بر فضای سر نمی‌گذارد.

اگر سری هم به صندوق عقب این دو خودرو بزنیم، متوجه می‌شویم که ساگیتار حدود 533 لیتر در محفظه عقب خود به لوازم سرنشینان اختصاص داده و این یعنی حدود پنج تا شش چمدان کوچک و بزرگ در آن جا می‌شود. این در حالی است که جی‌ای‌سی امپو اندکی بهتر ظاهر شده و حدود 543 لیتر ظرفیت در صندوق عقب خود ارائه می‌دهد.

مقایسه مشخصات فنی فولکس‌واگن ساگیتار و جی‌ای‌سی امپو

طبق معمول، اکثر خودروهای ساخت چین یا اصالتاً چینی با موتور 1.5 لیتری توربوشارژ روانه بازار می‌شوند تا برخی استانداردهای مورد نظر چین را راحت‌تر پاس کنند و در عین حال توان قابل‌قبولی برای مصارف عادی و خانوادگی ارائه دهند.

در اینجا با دو نوع موتور 1.5 لیتری توربوشارژ طرف هستیم که در فولکس‌واگن ساگیتار قدرت کمتری تولید می‌کند. حداکثر توان موتور این ماشین آلمانی معادل 158 اسب بخار و 250 نیوتن‌متر گشتاور است که از طریق یک گیربکس هفت‌دنده دوکلاچه خشک به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود.

اما توان موتور جی‌ای‌سی امپو حدود 188 اسب بخار است و بیشینه گشتاور آن نیز به 270 نیوتن‌متر می‌رسد. گیربکس امپو از نوع هفت‌دنده دوکلاچه روغنی بوده که معمولاً استهلاک کمتری نسبت به مدل‌های خشک دارد و در صورت خنک‌کاری مناسب از طریق روغن، می‌تواند طول عمر بیشتری داشته باشد؛ به‌ویژه در مسیرهای پرترافیک یا سربالایی به‌راحتی داغ نمی‌کند و استهلاک کمتری در طول زمان از خود بروز می‌دهد.

با توجه به قدرت موتور بالاتر، آیرودینامیک بهتر و وزن اندکی کمتر، جی‌ای‌سی امپو شتاب مهیج‌تری ارائه می‌دهد و می‌تواند ظرف مدت حدود 7 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت برسد. این در حالی است که شتاب ساگیتار معادل 8.8 ثانیه است. البته ساگیتار هم به نوبه خود یک ماشین خانوادگی سریع و نسبتاً پرشتاب محسوب می‌شود اما به هر حال در مقایسه با امپو کندتر عمل می‌کند.

مصرف سوخت این دو خودرو به هم نزدیک و تقریباً مقرون‌به‌صرفه محسوب می‌شود. بر این اساس ساگیتار حدود 5.7 لیتر و امپو نزدیک به 6 لیتر در هر 100 کیلومتر ترکیبی، تحت شرایط استاندارد بنزین مصرف می‌کنند. در عمل این ارقام بالاتر خواهد بود، اما برای خودروهای این کلاس تقریباً کم‌مصرف به شمار می‌روند.

مقایسه آپشن‌های فولکس‌واگن ساگیتار با جی‌ای‌سی امپو

فولکس‌واگن ساگیتار امکانات مناسبی مثل ترمز اضطراری اتوماتیک، 7 کیسه هوا، صندلی برقی راننده، سقف پانورامای برقی، کروز کنترل تطبیقی، رادار تابلوخوان، سنسور پارک جلو، نور بالای اتوماتیک و … به شما ارائه می‌دهد. با این حال در مقایسه با امپو فاقد مواردی مثل صندلی برقی سرنشین جلو، سردکن صندلی‌های جلو، شارژر بی‌سیم تلفن همراه، پدل شیفتر پشت فرمان و سیستم رانندگی خودکار بین خطوط است. بنابراین به طور کلی می‌توان جی‌ای‌سی امپو را از لحاظ امکانات نسبت به فولکس‌واگن ساگیتار برتر دانست.

نتیجه‌گیری

مقایسه فولکس‌واگن ساگیتار با جی‌ای‌سی امپو نشان می‌دهد که در اینجا با دو سدان نسبتاً چالاک و جادار روبه‌رو هستیم که به‌راحتی می‌توانند نیازهای خانوادگی و البته هیجان سواری مناسب را به شما ارائه دهند. با این حال اگر اصالت برند برای شما مهم باشد، قطعاً سراغ محصول فولکس‌واگن خواهید رفت. ضمن آنکه طراحی ظاهری این ماشین آلمانی پختگی بیشتری دارد و احتمالاً طرفداران محصولات اروپایی با این خودرو بیشتر ارتباط برقرار خواهند کرد. همچنین تجربه نشان داده در بازار ایران، خودروهای تولیدکنندگان معتبر جهانی از لحاظ سرمایه‌ای نیز گزینه بهتری به شمار می‌روند و در طول زمان ارزش آن‌ها بیشتر حفظ می‌شود.

کابین بزرگ و جادار، صندوق عقب وسیع، توان فنی مناسب و امکانات متعادل، از جمله ویژگی‌های فولکس‌واگن ساگیتار است که آن را به یکی از گزینه‌های مطلوب برای خانواده‌های ایرانی تبدیل می‌کند.

اما جی‌ای‌سی امپو با قیمت متعادل‌تری در اختیار مشتریان ایرانی قرار دارد، طراحی ظاهری اسپرت‌تری را ارائه می‌دهد و نمای داخلی کابین آن کاملاً جذاب‌تر است. ضمن آنکه کابین جادار و صندوق عقب کاملاً بزرگ در اختیار خانواده‌ها می‌گذارد که از این جهت در مقایسه با حریف نقطه‌ضعف چندانی ندارد. شتاب و چابکی بهتر به همراه امکانات متنوع‌تر امپو نیز سبب می‌شود تا این خودرو هم محصولی هیجان‌انگیزتر از لحاظ سواری باشد و هم اینکه رفاه و ایمنی مبتنی بر امکانات آن نیز نسبت به حریف آلمانی کمی برتری پیدا کند.

توسط autokhabari.ir