همزمان با برپایی نمایشگاه بینالمللی قطعات، لوازم و مجموعههای خودرو تهران، رویداد هم توان با هدف ایجاد همافزایی میان اجزای زنجیره ارزش صنعت خودرو و قطعهسازی کشور برگزار شد. این رویداد فرصتی فراهم کرد تا فعالان صنعت خودرو به بررسی چالشها، فرصتها و راهکارهای توسعه هماهنگ و پایدار در زنجیره ارزش قطعات خودرو بپردازند.
قاسم نوده فراهانی، مشاور رئیس جمهور و رئیس اتاق اصناف ایران، در این رویداد اظهار کرد: تفاوت آشکار این دوره از نمایشگاه قطعات خودرو با دورههای پیشین این است که به همت بخش خصوصی و بهویژه کمیسیون تخصصی لوازم یدکی خودرو اتاق اصناف ایران برگزار میشود و هدف آن نمایش توانمندی و ظرفیت فعالان بخش خصوصی و تولیدکنندگان صنفی است.
وی افزود: این دوره از نمایشگاه قطعات خودرو، مصداقی برای تحقق شعار سال مبنی بر سرمایهگذاری در تولید است و امیدواریم که خودکفایی کامل در این زمینه رخ دهد.
رئیس اتاق اصناف ایران با اشاره به اهمیت فعالیت اصناف در کشور گفت: در حوزه اصناف بیش از سه میلیون واحد صنفی فعالیت دارند که بالغ بر ۶۰۰ هزار واحد آن تولیدکننده کوچک هستند که چرخ صنایع و تولید را به حرکت درمیآورند.
نوده فراهانی خواستار رفع موانع و مشکلات تولیدکنندگان و اصناف شد و تاکید کرد: اتاق اصناف ایران در نشستی با نمایندگان مجلس به این نتیجه رسید که تفاهمنامهای به امضا برساند و کارگروهی تشکیل دهد تا اگر نیاز به اصلاح قانون است، نمایندگان در این زمینه کمک کنند.
وی همچنین با اشاره به اینکه تولیدکنندگان قطعات خودرو یکی از حلقههای اصلی زنجیره ارزش تولید خودرو محسوب میشوند، افزود: متاسفانه عدهای سودجو به نام برند و تولیدکننده ایرانی کپیکاری میکنند و قیمت بالا و جدیدی روی محصولات صاحب برند میگذارند. بخش بازرسی اتاق اصناف آمادگی دارد با متخلفان برخورد قاطع کند تا حقوق تولیدکننده حفظ شود.
در ادامه این رویداد، پنلی تخصصی با عنوان «همنوا در زنجیره ارزش قطعات خودرو» برگزار شد و چالشها و پیچیدگیهای حلقه تولید و توزیع قطعات و راهکارهای همراستاسازی ظرفیتها و تقویت ارتباط بین تامینکنندگان، سازندگان و سیاستگذاران مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.
در این پنل، حمید محلهای، مدیرکل دفتر آماد و بازرگانی وزارت صمت، با اشاره به اینکه تاکنون حدود ۷۵۰ هزار شناسه کالا در حوزه قطعات خودرو صادر شده است، گفت: یکی از بزرگترین چالشهای صنعت قطعات خودرو عدم شفافیت است.
وی افزود: وجود کالاهای قاچاق، قطعات فیک و تقلبی از چالشهای کنونی است و باید در رفع آن فکر اساسی شود.
محلهای همچنین از انعقاد تفاهمنامه با انجمن خدمات پس از فروش خبر داد و تاکید کرد: امروز ما تفاهمنامهای را با انجمن خدمات پس از فروش منعقد کردیم تا بخشی از وظایف و ساماندهی سامانهها و توسعه این بخش توسط این انجمن انجام شود.
در ادامه این پنل، علی چنگی، مدیرعامل یک شرکت قطعهسازی داخلی، بخشی از مشکلات تولیدکنندگان را ناهمواری در بخش قوانین و مقررات دانست و گفت: باید قوانین را اصلاح کرد و به اصناف اختیار داد. قطعا تولیدکنندگان و بخش خصوصی همانگونه که جنگ را اداره کردند، مشکلات این صنف را حل خواهند کرد.
وی با اشاره به وجود اقتصاد جزیرهای در ایران تاکید کرد: اقتصاد اگر بر مبنای تولید شکل بگیرد و اختیار در دست اصناف بیفتد، مشکلات بسیاری از بخشهای تولیدی و نهایتا اقتصاد حل میشود.
چنگی همچنین به تاثیر سیاستهای اقتصادی کشور بر ایجاد برخی بسترهای غیرقانونی در حوزه قاچاق قطعات اشاره کرد و گفت: متاسفانه اقتصاد ما خاص است و امروز برخلاف تصمیمات اقتصادی در دنیا، هماکنون ارزانترین سوختها و گرانترین خودروها را در ایران استفاده میکنیم.
محمد رضا ملاکی، از فعالان در عرصه تولید و توزیع در زنجیره ارزش صنعت قطعات خودرو، نیز در این پنل تخصصی با تاکید بر اینکه مسیر کسب و کار سلامت بسیار ناهموار شده است، گفت: وجود الزامات و برخی پیچیدگیها موجب چنین وضعیتی شده است.
وی افزود: وجود موانع برای تولیدکننده و بازرگانان موجب شده که تامین نیاز بازار به دست کالای قاچاق و تقلبی سپرده شود.
ملاکی با اشاره به اینکه امروز تمام فعالان اقتصادی تولیدکننده ثروت هستند، افزود: متاسفانه بخش خصوصی و فعال اقتصادی از جایگاه لازم در کشور برخوردار نیست. از این جهت از تصمیمگیران و سیاستگذاران میخواهیم تا بخش خصوصی را در زنجیره ثروت کشور مشارکت دهند.