در صنعت خودروسازی، طراحی موتورها در انواع مختلفی صورت میگیرد که برخی از آنها متداولتر هستند. بسیاری از ما تجربه رانندگی با خودروهای مجهز به موتورهای چهار سیلندر خطی یا V8 را داشتهایم، اما موتورهایی مانند V12 یا پنج سیلندر بسیار نادرتر هستند. برخی طرحهای دیگر، مانند موتور هشت سیلندر خطی، در گذشته رایج بودند اما با گذشت زمان کنار گذاشته شدند. در این مقاله، تمرکز ما بر روی یکی از نادرترین انواع موتور، یعنی V16 است. این موتور، همانطور که از نامش پیداست، دارای ۱۶ سیلندر در دو ردیف هشتتایی به شکل V است. تنها تعداد کمی از خودروها در طول تاریخ به این موتور مجهز شدهاند. در ادامه، تاریخچه این موتور را از دیدگاه چهار خودروساز بزرگ که در دورههای مختلف از موتور V16 استفاده کردهاند، بررسی میکنیم.
کادیلاک اولین خودروی تولیدی با موتور V16 را در سال ۱۹۳۰ معرفی کرد که تا سال ۱۹۴۰ تولید شد. نسل اول این موتور ۷.۴ لیتری با قدرت ۱۶۵ اسب بخار تولید میکرد، در حالی که نسل دوم با حجم ۷ لیتر و قدرت ۱۸۵ اسب بخار عرضه شد.
بامو نیز به طور مختصر به دنیای موتورهای V16 وارد شد و یک کانسپت به نام گلدفیش با موتور ۶.۷ لیتری V16 ساخت. این خودرو هرگز به تولید انبوه نرسید.
رولزرویس نیز هرگز خودروی تولیدی با موتور V16 عرضه نکرد، اما چند کانسپت و نمونه اولیه با این موتور ساخت، از جمله کانسپتهای ۱۰۰ EX و ۱۰۱ EX با موتور ۹.۰ لیتری V16.
بوگاتی جدیدترین خودروسازی است که از موتور V16 استفاده کرده است. مدل توربیون با موتور ۸.۳ لیتری V16 تنفس طبیعی و قدرت ۱۰۰۰ اسب بخار، همراه با سه موتور الکتریکی و قدرت کلی ۱۸۰۰ اسب بخار، در تابستان ۲۰۲۴ معرفی شد. این موتور توسط کاسورث ساخته شده است.