صنعت خودروی کشور سالهاست که با مشکلاتی مانند انحصار، کیفیت پایین، قیمت‌گذاری غیرشفاف و نارضایتی مشتریان دست و پنجه نرم می‌کند. واردات خودرو در این شرایط به یکی از بحث‌برانگیزترین موضوعات اقتصادی و سیاسی کشور تبدیل شده است. علیرغم وعده‌های دولت برای تسهیل واردات، از ابتدای سال جاری هیچ اقدام اجرایی مشخصی در این زمینه صورت نگرفته و ثبت سفارش‌ها نیز متوقف مانده است.

در همین حال، خودروسازان داخلی با ارسال نامه‌ای به ریاست جمهوری به دنبال افزایش تعرفه واردات تا سقف ۱۰۰ درصد و بهره‌مندی از تداوم حمایت‌های انحصاری به مدت سه سال هستند. در چنین فضایی، رقابت یا توسعه سبد محصول مبتنی بر فناوری‌های جدید یا همگام با تغییرات جهانی رخ نخواهد داد.

با مصطفی پوردهقان اردکانی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، در خصوص توقف واردات خودرو و درخواست خودروسازان از دولت چهاردهم گفت‌وگو شده است.

کمیسیون صنایع و معادن خانه ملت صراحتاً به وزیر صمت گفته است که اگر وعده‌های داده شده محقق نشود، دیگر طرف ما شخص وزیر خواهد بود. آن قول‌هایی که در روز رأی اعتماد داده شد، برای ما حجت است و باید محقق شود.

صورت‌مسئله مشخص است؛ واردات خودرو باید انجام شود و این موضوع جزو انتظارات مردم است. برای انجام این مهم بارها به مردم وعده داده شده است. اما واقعیت این است که وقتی منافع بزرگی در میان باشد، طبیعتاً آن‌هایی که از این منافع برخوردارند، به این راحتی حاضر به از دست دادن آن نیستند.

هیچ راهی جز تحویل خودرو با کیفیت و قیمت مناسب به مردم نداریم. اگر تولیدکننده داخلی می‌تواند، این مهم را محقق کند، اگر نمی‌تواند، بعد از پنجاه سال حمایت انحصاری باید کنار برود و جای خود را به بخش خصوصی توانمند بدهد.

در اولین جلسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، این موضوع را با قدرت پیگیری خواهیم کرد. حرف‌های محکمی زده خواهد شد و گزارش جامعی هم از وضعیت واردات خودرو تهیه و ارائه خواهد شد.

شاید بتوان گفت که آنچه در خصوص این وضعیت گفته شده، کلیشه‌ای است. این بحث‌ها سال‌هاست مطرح می‌شود، درد این بیمار (بازار خودرو) را همه می‌دانند، فقط آن را در شرایط مختلف تکرار می‌کنند. واقعاً وقت آن رسیده که این سیاست‌گذاری اشتباه به نام حمایت از تولید داخلی و حمایت از اشتغال را کنار بگذاریم.

باید حوزه خودرو را از این وضعیت خارج کنیم؛ حوزه‌ای که جان مردم را در جاده‌ها می‌گیرد، جیب مردم را با قیمت‌های سرسام‌آور خالی می‌کند و آسایش را از آن‌ها گرفته است. تا زمانی که این وضعیت اصلاح نشود، نباید انتظار آرامش در بازار خودرو را داشته باشیم.

در اینجا باید پرسید که چه کسی از وضعیت فعلی صنعت و بازار خودرو راضی است؟ مردم که ناراضی‌اند، دولت هم ناراضی است، خودروسازان هم زیان‌ده هستند. ما در مجلس شورای اسلامی و در بودجه ۱۴۰۴ شروع کردیم به اصلاح تعرفه‌ها، سال اول گفتیم تعرفه از ۱۰۰ درصد به ۶۰ برسد، سال دوم ۴۰ و در ادامه به ۳۰ درصد برسد. اما متأسفانه نهادهای بالادستی آمدند و همان ۶۰ درصد را هم حذف کردند.

توسط autokhabari.ir