ب ام و سری ۱ جزو محصولات جذاب و خوش فروش این نشان آلمانی است که توسط شرکت پرشیا خودرو در بازار ایران عرضه می شود.
درباره ب ام و سری ۱
همانطور که می دانید بسیاری از خودرو های موجود در بازار ایران به نحوی با بازار کشور چین مرتبط هستند. به طور مثال برخی از آنها مونتاژ کشور چین بوده و برخی دیگر تولید کشور چین هستند اما شرکت پرشیا خودرو تصمیم به عرضه محصولی جذاب گرفته که نه تنها محصولی از یک برند معتبر آلمانی است بلکه در خود کشور آلمان نیز تولید می شود. این خودروی جذاب ب ام و سری ۱ نام دارد که در حقیقت یک هاچبک جذاب اسپرت در کلاس طراحی و سگمنت C است که برای اولین بار در سال ۲۰۰۴ عرضه شده و تا کنون چهار نسل از این خودرو بر روی خط تولید شرکت BMW رفته است.

اما ب ام سری ۱ که توسط شرکت پرشیا خودرو در بازار ایران عرضه می شود در سال ۲۰۲۴ رونمایی شده و بر اساس پلتفرم ULK2 طراحی و تولید شده است و با کد F70 شناخته می شود. در حال حاضر این خودرو، با توجه به محدودیت های ارزی، جزو خودرو های وارداتی است که برای جانبازان در نظر گرفته شده و می تواند گزینه مناسبی برای آنها باشد.
در ادامه بیشتر به بررسی این هاچبک جذاب آلمانی می پردازیم.
طراحی بدنه
در طراحی بیرونی این خودرو می توان سبک طراحی بسیار جذابی را مشاهده کرد که هم اصالت محصولات ب ام و را به نمایش می گذارد و هم سبک طراحی محصولات جدید BMW را نشان می دهد.
در نمای جلو BMW 1 Series چیزی که بیش از همه جلب توجه می کند فرم طراحی چراغ های جلو این هاچبک جذاب آلمانی است که به دلیل استفاده از گوشه های تیز سبک طراحی جوان پسندانه و کمی خشن را به خود گرفته است. اما اگر با دقت به داخل کاسه چراغ های ب ام و ۱۲۰ نگاه کنیم، می توانیم گرافیک بسیار جذاب و زیبایی را مشاهده کنیم که می تواند چشم هر بیننده ای را مجذوب خود کند. نکته دیگری که در طراحی بخش های جلو این خودرو می توان به آن اشاره کرد فرم طراحی جلو پنجره این هاچبک آلمانی است که طراحی آن بسیار شبیه به محصولات گذشته BMW بوده و از جلو پنجره های بزرگ این نشان آلمانی استفاده نشده است.

اما اگر از زوایای جانبی به ب ام و سری ۱ نگاهی بیاندازیم می توانیم پوزه کشیده این خودرو را مشاهده کنیم که سبک طراحی خاص و منحصر به فردی را به نمایش می گذارد. اِلمان دیگری که باعث افزایش جذابیت BMW 120 شده فرم طراحی رینگ های آلومینیومی این خودرو است که روح اسپرت این خودرو را به خوبی نشان می دهد و باعث افزایش هماهنگی میان طراحی بخش های مختلف ب ام سری ۱ شده است.

سبک طراحی بخش عقب ب ام و ۱۲۰ کمی ساده تر از طراحی دیگر بخش های این خودرو بوده و اوج جذابیت طراحی بخش عقب بر گردن طراحی کاسه چراغ ها و سپر عقب محول شده است. با این حال استفاده از خطوط شکسته در طراحی و دیزاین کاسه چراغ های عقب جلوه بسیار خوبی را به این قسمت داده و فرم طراحی سپر عقب نیز چهره این خودرو را جوان پسندانه تر کرده است.
مشخصات فنی BMW 1 Series
در چرخه تولید نیرو این هاچبک جذاب آلمانی از سیستم مایلد هایبرید استفاده شده است که بخش اعظمی از تولید نیرو در این خودرو بر عهده پیشرانه سه سیلندر ۱.۵ لیتری با فناوری T-GDI خواهد بود که این پیشرانه می تواند به صورت مجزا ۱۵۶ اسب بخار قدرت و ۲۴۰ نیوتن متر گشتاور تولید کند. البته در کنار این پیشرانه نیز یک موتور الکتریکی ۴۸ ولتی نیز حضور دارد که در هنگام شتاب گیری و تعویض دنده و همچنین در مواقع حرکت در سربالایی به کمک پیشرانه بنزینی آمده و موجب کاهش مصرف سوخت و بالا بردن راندمان حرکتی ب ام و سری ۱ می شود. بد نیست بدانید که این سیستم به صورت تجمیعی می تواند ۱۷۰ اسب بخار قدرت و ۲۸۰ نیوتن متر گشتاور را از طریق جعبه دنده ۷ سرعته دو کلاچه تر به چرخ های جلو منتقل کند که عدد خوبی برای این هاچبک جذاب به حساب می آید.

یکی از بزرگترین مزایای BMW 120i مصرف سوخت پایین آن است که این قابلیت به واسطه بهره مندی از سیستم مایلد هایبرید پدید آمده است. در واقع مصرف سوخت میانگین این خودرو به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر تنها ۵.۳ لیتر است که عدد بسیار خوبی به حساب می آید.
برند | ب ام و |
مدل | ۱۲۰ |
کلاس بدنه | هاچ بک |
سال تولید | ۲۰۲۵ |
حجم موتور | ۱۴۹۹ سی سی |
ظرفیت باتری | ۰.۹ کیلووات ساعت |
تعداد سیلندر | ۳ |
تعداد سوپاپ | ۱۲ |
فناوری موتور | توربو شارژر + هایبرید خفیف |
قدرت | ۱۵۶ اسب بخار (۱۷۰ اسب بخار) |
گشتاور | ۲۴۰ نیوتن متر (۲۸۰ کیلووات ساعت) |
شتاب ۰ تا ۱۰۰ | ۷.۸ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۲۲۶ کیلومتر بر ساعت |
گیربکس | ۷ سرعته اتوماتیک دو کلاچه تَر |
انتقال قدرت | دیفرانسیل جلو |
تعلیق جلو | مک فرسون |
تعلیق عقب | مولتی لینک |
طول | ۴۳۶۱ میلی متر |
عرض | ۱۸۰۰ میلی متر |
ارتفاع | ۱۴۵۹ میلی متر |
فاصله محوری | ۲۶۷۰ میلی متر |
وزن | ۱۴۲۵ کیلوگرم |
حجم باک | ۴۹ لیتر |
مصرف سوخت | ۵.۳ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر |
ابعاد رینگ و لاستیک | ۲۰۵/55R17 |
شرکت عرضه کننده | پرشیا خودرو |
برند نشان مادر | ب ام و |
کشور سازنده | آلمان |
نکته مثبت دیگری که باید به آن اشاره کنیم استفاده از سیستم تعلیق مک فرسون در محور جلو و سیستم تعلیق مولتی لینک در محور عقب است که پایداری و نرمی ب ام و سری ۱ را افزایش داده و لذت رانندگی با آن را دو چندان می کند.
طراحی داخل کابین و امکانات ب ام و ۱۲۰
با پا گذاشتن به داخل کابین ب ام و سری ۱ می توان سبک طراحی بسیار مدرن و بروز را مشاهده کرد که اِلمان های طراحی آن را می توان در بسیاری از محصولات جدید شرکت BMW دید. یکی از این اِلمان ها، الگوهای طراحی با ساختار و اشکال شش ضلعی می باشد که طراحی بسیار جذابی را به کابین این خودرو داده است. ویژگی دیگری که باعث افزایش جذابیت کابین ب ام و ۱۲۰ شده استفاده از طرح ها و الگوهای گرافیکی بر روی داشبورد، رودری ها و کنسول وسط است که جذابیت طراحی کابین این خودرو را افزایش می دهد و چهره آن را اسپرت تر می کند. با این حال حذف دسته دنده خلبانی از بخش کنسول وسط می تواند کمی خاطر علاقه مندان BMW را مکدر کند چرا که استفاده از دسته دنده خلبانی در محصولات گذشته ب ام و به امضای طراحی محصولات این شرکت مبدل شده بود و وجود دسته دنده خلبانی در محصولات BMW احساس هیجان بیشتری را به سرنشینان منتقل می کرد.

در مورد متریال به کاررفته در داخل کابین BMW 1 Series نیز باید بگوییم که همه چیز مطابق انتظارات پیش می رود و در داخل کابین این خودرو می توان متریال بسیار با کیفیت را مشاهده کرد. بر روی قسمت های داشبورد و رودری های ب ام و سری ۱ از متریال نرم و سافت تاچ استفاده شده که احساس بسیار خوبی را به سرنشینان منتقل می کند. از طرفی صندلی های این خودرو ارگونومی و دربرگیرندگی بسیار خوبی داشته و در مسافت های طولانی موجب ناراحتی سرنشینان نمی شود.

نکته مثبت دیگری که در مورد ب ام و 120i می توان به آن اشاره کرد این است که با اینکه این خودرو جزو محصولات بسیار گران قیمت BMW به حساب نمی آید اما امکانات ایمنی و رفاهی بسیار خوبی را می توان در آن تجربه کرد که از جمله آنها می توان به؛ ۸ کیسه هوا، سامانه کنترل پایداری، ترمز اضطراری خودکار، نورپردازی داخل کابین، رادار نقطه کور، گرمکن صندلی های جلو، نور بالا اتوماتیک، سنسور نور، سنسور باران، رادار تابلو خوان، اتوهلد، نمایشگر لمسی سیستم مالتی مدیا، پشت آمپر دیجیتال، دوربین دنده عقب، اتوپارک، تهویه اتوماتیک دو کاناله، کروز کنترل، فناوری LED چراغ ها، در صندوق عقب برقی و… اشاره کرد.

امکانات ایمنی و رفاهی
امکانات ایمنی | هشت کیسه هوا – سامانه کنترل پایداری الکتریکی – سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی – رادار خط خوان – رادار نقطه کور – ترمز اضطراری اتوماتیک |
امکانات رفاهی | تهویه اتوماتیک دو کاناله – گرمکن صندلی های جلو – رانندگی خودکار بین خطوط – دسته دنده الکتریکی – نمایشگر لمسی – دوربین عقب – سنسور پارک جلو و عقب – استارت دکمه ای – ترمز پارک برقی – اتوهلد – نور پردازی کابین – سنسور نور – سنسور باران – نور بالای اتوماتیک – رادار تابلوخوان – کلاستر دیجیتال – تریم داخلی چرم و پارچه – رینگ آلومینیومی |
مزایا و معایب
مزایا | کیفیت ساخت بالا – سواری نرم – مصرف سوخت پایین – پایداری مناسب – هماهنگی خوب موتور و گیربکس – شتاب خوب – ایمنی بالا – کابین جادار به نسبت یک هاچ بک |
معایب | عدم عرضه در نسخه فول آپشن – نداشتن قابلیت تیپ ترونیک – عدم عرضه در نسخه های قوی تر |
رقبای ب ام و سری ۱
قبل از آن که به معرفی رقبای ب ام و ۱۲۰ بپردازیم باید بگوییم که بر اساس تجربه حضور محصولات BMW در گذشته، این خودرو قیمت بالایی در بازار ایران خواهد داشت. همچنین پیدا کردن رقیبی در حد و اندازه های این هاچبک آلمانی چندان کار راحتی نیست با این حال در صورت گسترده شدن واردات محصولات اروپایی و آلمانی می توان خودروهایی نظیر؛ فولکس واگن گلف، آئودی A3، مینی کوپر و… را به عنوان رقبای جدی ب ام و سری ۱ در بازار ایران معرفی کرد.
آلبوم تصاویر
































سوالات متداول
در چرخه تولید نیرو این هاچبک جذاب آلمانی از سیستم مایلد هایبرید استفاده شده است که بخش اعظمی از تولید نیرو در این خودرو بر عهده پیشرانه سه سیلندر ۱.۵ لیتری با فناوری T-GDI خواهد بود که این پیشرانه می تواند به صورت مجزا ۱۵۶ اسب بخار قدرت و ۲۴۰ نیوتن متر گشتاور تولید کند. البته در کنار این پیشرانه نیز یک موتور الکتریکی ۴۸ ولتی نیز حضور دارد که توان تجمیعی این خودرو را به ۱۷۰ اسب بخار قدرت و ۲۸۰ نیوتن متر گشتاور می رساند و نیروی تولید شده از طریق جعبه دنده ۷ سرعته دو کلاچه تر به چرخ های جلو منتقل می شود.
از جمله امکانات این خودرو می توان به؛ ۸ کیسه هوا، سامانه کنترل پایداری، ترمز اضطراری خودکار، نورپردازی داخل کابین، رادار نقطه کور، گرمکن صندلی های جلو، نور بالا اتوماتیک، سنسور نور، سنسور باران، رادار تابلو خوان، اتوهلد، نمایشگر لمسی سیستم مالتی مدیا، پشت آمپر دیجیتال، دوربین دنده عقب، اتوپارک، تهویه اتوماتیک دو کاناله، کروز کنترل، فناوری LED چراغ ها، در صندوق عقب برقی و… اشاره کرد.
نوشته ب ام و سری ۱ ؛ ویدیو تست و بررسی + مشخصات فنی اولین بار در آخرین خودرو. پدیدار شد.
source