تویوتا سوپرا، یکی از محبوبترین خودروهای اسپرت، با نسل پنجم خود به پایان راه نزدیک میشود و به زودی شاهد بازگشت آن خواهیم بود، هرچند که این بازگشت با فاصله زمانی کوتاهتری نسبت به گذشته همراه خواهد بود.
خودروساز ژاپنی در حال آمادهسازی نسخه نهایی نسل پنجم سوپرا است و این کوپه اسپرت جذاب را برای بار دیگر بازنشسته میکند. تولید نسل پنجم سوپرا که در کنار بامو Z4 در کارخانه مگنا اشتایر در اتریش انجام میشود، در بهار ۲۰۲۶ به پایان خواهد رسید. بهروزرسانی این خودروی کمتیراژ برای رعایت مقررات جدید جهانی از نظر اقتصادی بهصرفه نیست.
با این حال، خبر خوب این است که جانشینی برای سوپرا در راه است، هرچند که با فاصلهای زمانی خواهد بود اما این فاصله کوتاهتر از وقفه ۲۰ سالهای است که پیشتر شاهد آن بودیم. نسل کنونی سوپرا از یک موتور شش سیلندر خطی توربوشارژ بهره میبرد که ساخت بامو است و در Z4 نیز استفاده میشود.
کوپر اریکسون، معاون ارشد برنامهریزی و استراتژی محصول تویوتا موتور آمریکای شمالی، در مصاحبهای گفته است: منطقی است که نسل بعدی سوپرا را داشته باشیم؛ اما زمان و نحوه آن هنوز مشخص نیست.
اریکسون درباره زمانبندی جانشین سوپرا میگوید: قطعاً فاصلهای وجود خواهد داشت. سؤال این است که این فاصله چقدر خواهد بود. او تأکید کرد که هدف تویوتا این است که این فاصله بهمراتب کمتر از وقفه قبلی باشد.
مدیران تویوتا در آمریکا زمانبندی دقیقی برای اعلام ندارند چون این تصمیم از سوی تویوتا موتور ژاپن گرفته خواهد شد. تویوتا همچنین تصمیم میگیرد که آیا همکاری با بامو ادامه یابد یا نسل بعدی سوپرا بهصورت مستقل توسعه یابد.
دیوید کریست، مدیرکل بخش تویوتا در تویوتا موتور آمریکای شمالی، اظهار داشت: ما عاشق ساخت نسل بعدی سوپرا هستیم. اما تویوتا هنوز بهصورت رسمی برنامهای برای این کار اعلام نکرده است.
کریست میگوید دوست دارد در برنامهریزی این پروژه نقش داشته باشد، اما تأثیر او محدود است. او افزود: این تصمیم بسیار فراتر از سطح اختیارات من است. دوست دارم در آن جلسه حضور داشته باشم، اما احتمالاً نخواهم بود.
اریکسون توضیح داد که عوامل متعددی در این فرآیند دخیل هستند. ابتدا، مسئله تخصیص منابع مطرح است. تویوتا بهتازگی نسل جدید راوفور را معرفی کرده، خودرویی کاملاً جدید با پلتفرم الکتریکی نوین، سیستمهای چندرسانهای و ایمنی پیشرفته که درنهایت در حدود ۳۵ مدل تویوتا و لکسوس در آمریکا به کار گرفته خواهد شد.
این پروژهها منابع عظیمی را مصرف میکنند. اریکسون گفت: دوست داریم همهچیز را همین حالا انجام دهیم، اما دستمان پر است از حفظ فروش محصولات اصلی خط تولیدمان.
او وضعیت سوپرا را به خانهای تشبیه کرد که میتوان آن را بازسازی کرد یا بهکلی تخریب و از نو ساخت. محصولی مثل سوپرا به نقطهای رسیده که حالا نسخه نهایی آن را داریم و دلیلش این است که با تمام مقررات جدید و سرمایهگذاریهای لازم، بهروزرسانی آن مقرونبهصرفه نیست.
این خودرو نیاز به یک خانه جدید دارد. سؤال این است که چه زمانی میتوانیم این خانه جدید را بسازیم. اراده و انتظار برای نسل بعدی سوپرا وجود دارد.
اریکسون میگوید: هدف ما این است که نسل بعدی سوپرا را داشته باشیم، چه با شریک و چه بدون آن. باید منتظر بمانیم و ببینیم. هدف من این است که محصولی عالی برای نسل بعدی ارائه دهیم که جامعه هواداران ما دوباره عاشق آن شوند.