شرکت خودروسازی کی‌جی موبیلیتی با معرفی یک خودروی برقی تک‌نفره به قیمت ۷۰۰۰ دلار، توجهات را در ژاپن به خود جلب کرده است. این خودرو شباهت زیادی به یک خودروی گلف آینده‌نگرانه دارد تا یک خودروی برقی مدرن. این شرکت قصد دارد تا مارس ۲۰۲۷، ۳۳۰۰ دستگاه از این خودرو را تحویل دهد که تاکنون بیش از نیمی از آنها پیش‌فروش شده است.

این موفقیت باعث شده است که کی‌جی موبیلیتی در مسیر فروش خودروهای برقی بیشتری در ژاپن نسبت به تویوتا موتور، بزرگترین خودروساز جهان، قرار گیرد. تویوتا در سال ۲۰۲۴ حدود ۲۰۰۰ دستگاه خودروی برقی فروخته است.

به گفته کازوناری کوسونوکی، بنیانگذار و مدیر اجرایی کی‌جی موبیلیتی، ایده ساخت این خودرو از مشاهده ماشین‌های بزرگ در خیابان‌های باریک ژاپن به ذهن او رسید.

خودروی کی‌جی موبیلیتی با ارتفاع کمتر از ۱.۵ متر، برد ۱۰۰ کیلومتر، زمان شارژ پنج ساعت و حداکثر سرعت ۶۰ کیلومتر در ساعت دارد. قیمت این خودرو حدود یک میلیون ین، معادل ۸۸۷۷ دلار سنگاپور است که تقریبا نصف قیمت محبوب‌ترین خودروی برقی ژاپن، نیسان ساکورا است.

خودروسازان داخلی و خارجی در ژاپن با مشکل جذب مشتری برای خودروهای برقی مواجه بوده‌اند. تویوتا رویکردی چند مسیری را برای آینده‌ای سبزتر در پیش گرفته است که در آن خودروهای برقی و بنزینی، هیبریدی و هیدروژنی نقش دارند.

به نظر می‌رسد بسیاری از ژاپنی‌ها معتقدند که خودروهای برقی محبوب نخواهند شد. ژاپن در پذیرش روند جهانی به سمت خودروهای بزرگتر و جادارتر کندتر عمل کرده است. خودروهای کوچک‌تر همیشه از ویژگی‌های ژاپن بوده‌اند و خودروهای سبک وزن کی حتی در خارج از کشور نیز طرفداران خاص خود را دارند.

شرکت بی وای‌دی اعلام کرده است که قصد دارد در نیمه دوم سال ۲۰۲۶ یک خودروی سبک وزن تمام برقی مخصوص بازار ژاپن تولید کند. هیوندای موتور نیز اوایل سال میلادی جاری، هیوندای اینستر را با قیمت ۲.۹ میلیون ین ارائه کرد که ادعا می‌شود ارزان‌ترین خودروی برقی ژاپن است.

خودروهای برقی سایز کوچک به افزایش پذیرش خودروهای باتری‌دار توسط مصرف‌کنندگان در خارج از ژاپن نیز کمک کرده‌اند.

توسط autokhabari.ir