باتری خودروهای برقی یکی از مهم‌ترین بخش‌های آن به شمار می‌رود. باتری پیشرفته «Aegis Gold Brick» که در خودروی برقی «Geely Galaxy E5» به کار رفته است، در آزمایش‌های فوق‌فشاری با یک تانک 36 تنی مدل «ZTZ-59D» عملکردی بی‌نظیر و فراتر از استانداردهای ملی چین از خود نشان داد. این آزمایش فشاری حدود 1.8 برابر بیشتر از استانداردهای جدید ایمنی باتری چین را شبیه‌سازی کرد و نتایج نشان داد که این باتری در برابر فشار شدید هیچ‌گونه نشانه‌ای از آتش‌سوزی، انفجار یا ناپایداری حرارتی از خود نشان نمی‌دهد.

در این آزمایش، تانک 36 تنی بارها از روی باتری عبور کرد و فشار بسیار زیادی به سلول‌های باتری وارد شد؛ حتی گروهی از 10 سلول به‌طور همزمان تحت فشار قرار گرفتند. با این حال، باتری نه تنها ساختار خود را حفظ کرد، بلکه هیچ‌گونه نشتی، بادکردگی، آتش‌سوزی یا انفجاری در آن مشاهده نشد. نتایج نشان داد که این باتری حتی فشارهایی فراتر از الزامات استانداردهای جدید ملی چین را نیز تحمل می‌کند.

استانداردهای جدید ایمنی باتری در چین در تاریخ 28 مارس 2025، وزارت صنعت و فناوری اطلاعات چین استانداردهای جدیدی برای ایمنی باتری‌های خودروهای برقی (GB38031-2025) اعلام کرد که قرار است از 1 جولای 2026 اجرایی شوند. این استانداردها سه بهبود کلیدی در زمینه ایمنی باتری‌ها را معرفی می‌کنند:

* تست‌های جدید ایمنی پس از چرخه‌های شارژ سریع
* بهبود الزامات پیشگیری از ناپایداری حرارتی
* معرفی تست ضربه از زیر برای اولین بار

باتری «Aegis Gold Brick» شرکت جیلی با موفقیت این استانداردها را پشت سر گذاشته و به یکی از اولین باتری‌هایی تبدیل شده است که گواهی کامل این استانداردها را دریافت کرده است.

باتری «Aegis Gold Brick» از طراحی و فناوری‌های پیشرفته‌ای بهره می‌برد که ایمنی و کارایی آن را به سطحی جدید ارتقا داده است. برخی از ویژگی‌های برجسته این باتری عبارتند از:

* ساختار مقاوم و بهینه: این باتری کوتاه‌تر، ضخیم‌تر و با مقاومت داخلی پایین طراحی شده است که تولید گرما در آن به حداقل می‌رسد.
* مواد باکیفیت: از جداساز دوپوششی با فرآیند مرطوب و پوشش مقاوم به حرارت آلومینیوم اکسید استفاده شده است که از ترکیدن یا ناپایداری حرارتی سلول‌ها در زمان سوراخ‌شدگی جلوگیری می‌کند.
* استانداردهای حفاظتی بالا: باتری دارای گواهینامه‌های حفاظتی IP68 و IPX9K است که نشان‌دهنده مقاومت بالای آن در برابر آب و گرد و غبار است.
* فناوری CTB (Cell To Body): این فناوری باعث یکپارچگی بیشتر باتری با بدنه خودرو می‌شود و مقاومت ساختاری آن را افزایش می‌دهد.
* ساختار ساندویچی با ضخامت 2.6 میلی‌متر: این طراحی با استفاده از چهار بخش جذب انرژی، ایمنی باتری را به حداکثر می‌رساند.
* جداسازی مایع از برق: طراحی باتری شامل سیستم‌های جداسازی مایع و برق، ایزولاسیون الکتریکی، دفع گرما و لایه‌های حفاظتی متعدد است.

در حالی که استانداردهای جدید ملی شامل 24 تست ایمنی می‌شوند، شرکت جیلی باتری خود را تحت 36 سناریوی تست شدید قرار داده است که در 23 مورد، سخت‌گیری بیشتری نسبت به استانداردهای ملی اعمال شده است. همچنین، جیلی به‌صورت داوطلبانه تست جدید ضربه از زیر را در استانداردهای داخلی خود گنجانده و قصد دارد پتنت‌های ایمنی باتری خود را برای کل صنعت خودرو باز کند.

خودروی «Geely Galaxy E5» پیش‌تر نیز در تست‌های دمای بالا و آزمایش‌های جامع ایمنی که توسط مرکز تحقیقاتی فناوری خودروی چین (CATARC) انجام شده بود، نتایج درخشانی کسب کرده است. این خودرو موفق به دریافت گواهینامه ایمنی شش‌بعدی «NESTA» و رتبه ایمنی پنج‌ستاره از «Euro NCAP» و «ANCAP» شده است.

خودروهای سری «Geely Galaxy» تاکنون نزدیک به یک میلیون دستگاه فروش داشته‌اند و هیچ‌گونه حادثه خودبه‌خودی احتراق در این خودروها گزارش نشده است. این موضوع نشان‌دهنده عملکرد بی‌نقص فناوری‌های ایمنی جیلی است.

شرکت جیلی همچنین قصد دارد در ادامه سال جاری، مرکز جامع تست ایمنی جهانی خود را که بزرگ‌ترین آزمایشگاه تست ایمنی در جهان است، به روی صنعت خودرو باز کند. این اقدام می‌تواند استانداردهای جدیدی برای ایمنی خودروهای برقی ایجاد کند.

توسط autokhabari.ir