گرد و غبار ناشی از ترمز گرفتن، که اغلب رینگ‌های براق خودروها را زیر لایه‌ای خاکستری پنهان می‌کند، فراتر از یک مسئله ظاهری است. این ذرات ریز می‌توانند به همان اندازه که ظاهر خودرو را تحت تأثیر قرار می‌دهند، به ریه‌های انسان نیز آسیب برسانند. اتحادیه اروپا قصد دارد این نوع آلودگی پنهان را هدف قرار دهد.

بر اساس مقررات جدید استاندارد یورو ۷ که قرار است از سال آینده اجرایی شود، خودروها باید میزان ذرات آلاینده تولید شده از ترمز را تا حد زیادی کاهش دهند. طبق داده‌های موجود، میزان مجاز انتشار ذرات معلق از سیستم ترمز در استاندارد یورو ۷ برابر با ۷ میلی‌گرم در هر کیلومتر خواهد بود. این عدد تا سال ۲۰۳۵ به ۳ میلی‌گرم در کیلومتر کاهش خواهد یافت.

اگرچه خودروهای هیبریدی و الکتریکی به دلیل استفاده از ترمز احیاکننده ممکن است مشمول مقادیر مجاز بالاتری باشند، اما همچنان نیاز به کاهش گرد و غبار ترمز احساس می‌شود. شرکت برمبو، که سال‌هاست نام آن با ترمزهای قدرتمند و قابل اطمینان گره خورده، راهکاری نوآورانه با عنوان گرینتل معرفی کرده است.

فناوری کلیدی در ترمزهای گرینتل، استفاده از روش رسوب‌دهی فلز با لیزر است. در این فرایند، ذرات فلز در اثر گرمایش با لیزر روی سطح دیسک‌های ترمز پاشیده می‌شوند و نوعی پوشش دولایه ایجاد می‌کنند. این پوشش پس از مرحله ماشین‌کاری و قبل از پرداخت نهایی دیسک اعمال می‌شود.

طبق گفته‌های فابیانو کارمیناتی، رئیس توسعه دیسک‌های ترمز برمبو، این فناوری باعث می‌شود میزان انتشار ذرات معلق از ترمز در چرخه WLTP تا ۹۰ درصد کاهش یابد. علاوه بر این، میزان سایش سطحی دیسک نیز نسبت به دیسک‌های چدنی معمولی تا ۸۰ درصد کمتر است.

برمبو برای هماهنگی با سطح جدید دیسک‌ها، لنت‌های ترمز جدیدی توسعه داده است. این لنت‌ها برای ایجاد اصطکاک موثر با پوشش LMD طراحی شده‌اند. به جای استفاده از نشانگرهای سنتی برای تشخیص زمان تعویض دیسک، برمبو راه‌حلی خلاقانه از دنیای مسابقات GT گرفته است.

فناوری گرینتل در وهله اول برای بازار اروپا طراحی شده است تا خودروسازان بتوانند به‌راحتی از سد استاندارد سخت‌گیرانه یورو ۷ عبور کنند. البته در صورت تمایل شرکت‌های خودروسازی آمریکایی، احتمال عرضه این ترمزها در ایالات متحده نیز وجود دارد.

برای مشتریان بازار قطعات یدکی، برمبو نسخه‌ای مشابه با نام Greenance را نیز معرفی کرده که اهداف زیست‌محیطی مشابهی را دنبال می‌کند. در مجموع، گرینتل تنها بخشی از پازل پیچیده کاهش آلایندگی خودروهاست. با سخت‌تر شدن مقررات، تنها تولید خودروهای الکتریکی کافی نخواهد بود و تمام اجزای خودرو باید با نگاهی زیست‌محیطی باز طراحی شوند.

توسط autokhabari.ir