مکث موتور سال گذشته برای اولین بار تست درایو رسمی محصول لوکانو L7 را در پیست آفرود آیلند برگزار کرد. این شرکت امسال، در روز پنجشنبه ۸ خرداد ۱۴۰۴، دومین رویداد تست درایو و بررسی محصول جدید خود، لوکانو L8، را در پیست فرمول وان آیلند برگزار کرد.
در حاشیه این پیست، موانعی به صورت هدفمند و برنامهریزیشده توسط تیم برگزارکننده در نظر گرفته شده بود تا تمرکز اصلی بر عملکرد سیستم تعلیق لوکانو L8 باشد. سیستم تعلیق این خودرو از نوع CDC است که به نوعی سیستم تعلیق تطبیقپذیر مگنتیک میباشد؛ سیستمی که بسته به حالت رانندگی، واکنشهای متفاوتی از خود نشان میدهد و یکی از ویژگیهای خاص و برجسته این کراساوور چری محسوب میشود.
لوکانو L8 در حال حاضر یکی از بزرگترین کراساوورهای چینی بازار ایران است؛ خودرویی چهار چرخ محرک که در صورت عرضه توسط مدیران خودرو، با نام تیگو ۹ شناخته میشد. اما حالا این محصول با برند مکث موتور و نام لوکانو L8 به بازار معرفی شده است.
این خودرو یک کراساوور فولسایز با سیستم چهار چرخ محرک است که برخی آپشنها را برای اولین بار در میان محصولات چینی مونتاژی به بازار کشور میآورد. از جمله ویژگیهای برجسته این خودرو میتوان به سیستم تعلیق CDC، دستگیرههای مخفی شونده، قابلیت تنظیم فرمان برقی، هداپ دیسپلی سهبعدی، ماساژور صندلیهای جلو و زیر پایی برقی برای صندلی کمکراننده اشاره کرد.
با توجه به ابعاد بزرگ و کلاس بدنه، انتظار میرفت لوکانو L8 بهصورت یک خودروی ۷ نفره عرضه شود، اما این کراساوور تنها در قالب یک خودروی ۵ نفره طراحی شده است؛ هرچند فضای پا در ردیف دوم کاملاً جادار و رضایتبخش ارزیابی میشود.
در تستهایی که روی موانع تعیینشده انجام شد، عملکرد سیستم تعلیق CDC کاملاً قابل لمس بود. هنگام تغییر حالت از Comfort به Sport، واکنش خودرو بهوضوح تغییر میکرد و این تفاوت کاملاً احساس میشد.
چند دستگاه از لوکانو L8 در پیست تست درایو فرمول وان آیلند در اختیار خبرنگاران و فعالان خودرویی قرار گرفته بود. در تست کوتاهی که انجام شد، مشخص شد خودرو هندلینگ خوبی دارد و حتی در سرعتهای بالا، خبری از پیشفرمانی نیست؛ البته در صورت ورود نادرست به پیچها، کمفرمانی در برخی موارد مشاهده میشد.
با وجود گرمای شدید هوا و استفادهی مداوم از خودروها در طول روز، گاهی صدای ناک موتور به گوش میرسید که نشاندهنده ناسازگاری این خودرو با کیفیت سوخت موجود در ایران بود.
هرچند امکان ثبت شتاب دقیق فراهم نشد، اما تخمین زده میشود در شرایط استاندارد، شتاب صفر تا صد این خودرو زیر ۱۰ ثانیه باشد.
لوکانو L8 از گیربکس دوکلاچه (DCT) بهره میبرد که در رانندگی اسپرت و سرعتهای بالا، عملکرد بهتری نسبت به گیربکس AT که در برخی محصولات اکستریم مانند TX-L استفاده شده است، دارد.
در ورودی پیست، یک نمونهی PHEV از لوکانو L8 نیز به نمایش گذاشته شده بود. به گفته مکث موتور، قرار است این نسخه پس از عرضه مدل بنزینی، وارد بازار شود.
براساس برآوردها، محدوده قیمتی لوکانو L8 چیزی بین ۳.۵ تا ۳.۸ میلیارد تومان خواهد بود. رقبای اصلی این کراساوور فولسایز را میتوان خودروهایی مانند تیگو ۸ پرو مکس، اکستریم TX-L و VX دانست.
احتمال میرود پس از لوکانو L8، مکث موتور مدلهای جدیدی مثل لوکانو ۵ و لوکانو ۷ PHEV نیز به سبد محصولات مکث موتور اضافه شوند. هنوز مشخص نیست این اتفاق در سال جاری رخ میدهد یا باید منتظر آن در سال آینده باشیم.