بازار خودرو چین در سالهای اخیر به عرصه رقابت مرگ و زندگی برای بسیاری از برندهای جهانی تبدیل شده است. شرایط موجود نشان میدهد که یکی دیگر از برندهای باسابقه در آستانه خروج از این بازار پررقابت قرار دارد. دادههای جدید حاکی از کاهش چشمگیر فروش محصولات این کمپانی در چین هستند.
شدت کاهش فروش به حدی است که برخی پروژههای مهم این کمپانی به حالت تعلیق درآمدهاند. در سالهای اخیر، این شرکت با بحران کاهش فروش در چین مواجه بوده است. این شرکت در سال ۲۰۱۸ موفق به فروش بیش از ۶۴۰ هزار خودرو در چین شد، اما طی یک دوره نزولی، میزان فروش آن در سال ۲۰۲۳ به ۱۶۸ هزار و ۵۸۸ دستگاه کاهش یافت.
روند نزولی در سال ۲۰۲۴ با شدت بیشتری ادامه پیدا کرد، به طوری که فروش کمپانی با سقوط کمسابقه ۶۸.۷ درصدی به ۵۲ هزار و ۷۷۴ دستگاه رسید. وضعیت در سال ۲۰۲۵ حتی بدتر نیز شده است. طبق آمارهای رسمی، این کمپانی در حد فاصل ژانویه تا آوریل ۲۰۲۵ تنها ۵ هزار و ۳۱۴ خودرو در چین فروخته است.
این رقم نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۷۵.۹ درصد کاهش داشته است. این کمپانی به طور میانگین در هر ماه تنها حدود ۱۳۰۰ دستگاه خودرو به فروش رسانده است. یکی از نشریات چینی گزارش کرده که تمام پروژههای این کمپانی که هنوز به مرحله تولید انبوه نرسیدهاند، به تعویق افتادهاند.
لغو پروژههای آینده، از شاسیبلند الکتریکی تا پرچمدار بنزینی، از نتایج این تصمیم بوده است. مدیرعامل شرکت مشترک تولید کننده محصولات این برند در بازار چین، در واکنش به این خبر اعلام کرد که شایعات مربوط به خروج این کمپانی از بازار چین، اخبار جعلی هستند.
با این حال، یکی از نشریات به نقل از یکی از منابع نزدیک به این شرکت افشا کرد که مقصود مدیرعامل در اصل این بوده که آنها فقط از مشتریان فعلی این کمپانی پشتیبانی خواهند کرد. کارشناسان معتقدند که دلیل اصلی سقوط این کمپانی در چین، ناتوانی آن در تطبیق با گذار سریع بازار به سمت خودروهای الکتریکی بوده است.
در حالی که نرخ نفوذ خودروهای برقی در چین به مرز ۵۰ درصد رسیده، تنها ۵ درصد از فروش این کمپانی به خودروهای الکتریکی اختصاص داشته است. غیبت این کمپانی در نمایشگاه خودروی شانگهای، خروج برخی نمایندگیها و ضعف در خدمات پسازفروش نیز به وخامت اوضاع دامن زدهاند.