ایمنی باتری خودروهای برقی یکی از چالشهای مهم در این صنعت است. شرکت جیلی، به عنوان یکی از پیشروان در این زمینه، اخیراً آزمایشی جالب و خیرهکننده برای نمایش ایمنی باتریهای خود انجام داده است. در این آزمایش، یک تانک ۳۶ تنی بر روی خودروی برقی جیلی گلکسی E5 رفته و ایمنی باتری این خودرو به اثبات رسیده است.
باتری اختصاصی جیلی گلکسی E5 به نام Aegis Gold Brick، در برابر فشار و وزن تانک ۳۶ تنی مقاومت بالایی از خود نشان داده و هیچگونه انفجار، حریق یا فرار حرارتی در آن مشاهده نشده است. این عملکرد خیرهکننده نشان میدهد که جیلی استانداردهای جدید ملی چین در زمینه ایمنی باتری را با موفقیت پشت سر گذاشته است.
در این آزمایش، یک دستگاه تانک متوسط مدل ZTZ-59D با وزن ۳۶ تن بر روی پک باتری و سلولهای منفرد و مجموعهای از ۱۰ سلول عبور داده شده است. فشار ایجاد شده در این آزمایش حدود ۱.۸ برابر بیشتر از حد مجاز استاندارد جدید ایمنی باتری در چین بوده است، اما باتری جیلی نه متورم شده، نه نشتی داشته و نه کوچکترین نشانهای از آتش یا انفجار در آن دیده شده است.
باتری Aegis Gold Brick دارای ساختار زرهی و ایمنی چندلایه است. ضخامت بیشتر، مقاومت داخلی پایین و تولید حرارت بسیار کم از جمله شاخصههای اصلی این باتری هستند. جداسازهای دولایه تر و پوشش مقاوم آلومینیوم اکسید، از پارگی و فرار حرارتی در هنگام سوراخ شدن سلولها جلوگیری میکنند. افزون بر آن، باتری دارای بالاترین استاندارد حفاظتی IP68 و IPX9K، فناوری سلول به بدنه، سازه شبکهای با چهار ناحیه جذب انرژی و کفپوش ساندویچی با ضخامت ۲.۶ میلیمتر است.
جیلی در حالی که استاندارد جدید ملی چین تنها ۲۴ آزمون ایمنی را الزامی کرده است، باتری اختصاصی خود را تحت ۳۶ سناریوی آزمایشی شدید قرار داده که ۲۳ مورد آن فراتر از الزامات قانونی هستند. این شرکت همچنین آزمایش ضربه به کف را زودتر از موعد، در استاندارد داخلی خود وارد کرده و حتی تصمیم دارد پتنتهای ایمنی این فناوری را در اختیار سایر شرکتهای خودروسازی قرار دهد.
پیشتر نیز نتایج فوقالعادهای از آزمونهای دمای بالا و آزمایشهای جامع مرکز تحقیق و فناوری خودرو چین (CATARC) کسب شده است. مدل گلکسی E5 توانسته گواهی ایمنی برق NESTA و همچنین پنج ستاره ایمنی را از یورو انکپ و انکپ استرالیا دریافت کند.
تاکنون، مجموع فروش خودروهای سری گلکسی جیلی به حدود یک میلیون دستگاه رسیده و نکته جالب توجه این است که هیچ یک دچار آتشسوزی خود به خودی نشدهاند؛ آماری چشمگیر که نشاندهنده کارایی بالای فناوریهای ایمنی این برند است.
جیلی همچنین اعلام کرده که در ادامه سال جاری میلادی، بزرگترین آزمایشگاه ایمنی خودرو در جهان با عنوان مرکز جامع ایمنی جهانی خود را افتتاح خواهد کرد و آن را در اختیار صنعت خودروسازی قرار خواهد داد.