در گردهمایی ملی زنجیره ارزش صنعت قطعات خودرو، سید احمد حسینی اظهار داشت: امروز همافزایی بیش از هر زمان دیگری برای صنعت قطعات خودرو حیاتی شده است، اما سوال اساسی این است که چگونه میتوان به توازن دست یافت، وقتی یک طرف توسعه گرفتار سیاستهای خلقالساعه است و طرف دیگر اسیر تحریمهای داخلی.
وی با انتقاد از عدم استفاده از نظرات بخش خصوصی در تصویب قوانین تاکید کرد: متاسفانه مجلس شورای اسلامی هنوز بهصورت نظاممند از ظرفیت کارشناسی خبرگان بخش خصوصی قبل از تصویب قوانین استفاده نمیکند؛ در واقع قوانین نوشته میشوند بدون اینکه از کسانی که با آن قوانین زندگی میکنند، نظرخواهی شود، ضمن اینکه نظارت کاملی بر آییننامهها، بخشنامهها و اجرای صحیح قوانین انجام نمیشود.
رئیس اتحادیه صنف فروشندگان لوازم یدکی خودرو همچنین به عدم اجرای درست برخی قوانین در سالهای اخیر اشاره و تصریح کرد: برخی قوانین نیازمند بازنگری فوری هستند، زیرا در این قوانین جرایم و مجازاتها تناسبی با یکدیگر ندارند و سوال ما این است که چرا هیچکس پاسخگو نیست.
حسینی در رویداد «همتوان» افزود: اما از سویی بهجای اینکه دولت مجری قانون باشد، توسعهدهنده قانون شده است؛ مصداق روشن آن توسعه حکم قانون در ماده 13 قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز است که عملا فراتر از مجلس قانونگذاری کردهاند.
وی گفت: امروز با پدیدهای مواجه هستیم بهنام حاکمیت با قانون، نه حاکمیت قانون. وقتی صحبت از حاکمیت قانون میشود، یعنی قوانین بهصورت کاملا کارشناسی تصویب، اطلاعرسانی و آموزش داده شده و زیرساختهای اجرای قانون فراهم شده باشد. این یعنی حاکمیت قانون که در همه جای دنیا جاری و ساری است.
به گفته وی، زمانی که از حاکمیت با قانون صحبت میشود، یعنی قوانینی بدون حضور کارشناسان حوزه تخصصی که در پشت درهای بسته تصویب میشوند؛ قوانینی که اطلاعرسانی نشده، آموزشهای لازم داده نشده و زیرساختهای اجرای آن فراهم نشده است.
این مقام صنفی افزود: متاسفانه امروز از احکام قانون برای اجرای قانون استفاده میکنیم و این خطرناکترین شیوه اجرای قانون است.
حسینی همچنین به ایجاد بازار رقابتی نابرابر از سوی دولت انتقاد کرد و یادآور شد: ایجاد بازار رقابتی نابرابر، فعالان اهلی و اصیل را به حاشیه رانده و از آن بدتر، دولت خودش رقابت با بخش خصوصی را در حوزههای کسبوکار آغاز کرده است و هر روز با دستورالعملهای خلقالساعه، قواعد بازی را به نفع خود برهم میزند.
وی در ادامه به تعدد سامانههای مختلف مانند جامع تجارت، جامع انبارها، مودیان مالیاتی و … اشاره کرد و گفت: ایجاد این سامانهها همگی قرار بود شفافیت بیاورند، اما عملا شدند زنجیرههای فرسایندهای برای فعالان اقتصادی.
وی افزود: در کنار معضل سامانهها، امروز بخش تولید و توزیع قطعات خودرو در تورم لجامگسیخته، افزایش بیرویه مالیاتها، کمبودهای شدید انرژی، تعطیلیهای پیدرپی قطع آب و گاز ناشی از ناترازیها که نام آن را مدیریت انرژی گذاشتند، گرفتار شده است. با همه اینها وقتی از مسئولان دولتی مطالبهگری میکنیم، تحریمهای بینالمللی را بهانه میکنند، اما زمانی که ما از همین تحریمها سخن میگوییم، ما را قانونگریز خطاب میکنند.
رئیس اتحادیه صنف فروشندگان لوازم یدکی خودرو همچنین با گرهزدن عدالت اقتصادی در رشد اقتصادی و نقش قوه قضاییه در این راستا، تاکید کرد: معتقدیم بدون عدالت هیچ اقتصادی رشد نخواهد کرد، اما در عمل ظرفیت کارشناسی فعالان بخش خصوصی در میان است. امروز وقت آن است که بگوییم اگر تولید و بازرگانی دو بال اقتصادی هستند، نباید یکی زمینگیر و دیگری پرنده باشد. در واقع قوانینی که نوشته میشود باید اجرا شود.
حسینی با بیان اینکه اگر سامانهها طراحی میشوند باید تسهیلگر باشند نه زنجیر اضافی، گفت: اگر بخش خصوصی، ستون اقتصاد کشور است، باید در سیاستگذاری هم صدایش شنیده شود. ما نمیخواهیم امتیاز بگیریم، ما بهدنبال اجرای فرامین مقام معظم رهبری در ششمین دیدار ایشان با فعالان اقتصادی کشور هستیم.
رئیس اتحادیه صنف فروشندگان لوازم یدکی خودرو با بیان اینکه نمیخواهیم با دولت رقابت کنیم، تاکید کرد: میخواهیم دولت داور منصف بازی باشد؛ میخواهیم دولت دست از متولیگری برداشته و به حوزه نظارتی خود برگردد و کار را به فعالان بخش خصوصی در حوزه دسترسی واگذار کند، چرا که میخواهیم آیندهای روشن داشته باشیم و یا اگر دنبال صنعتی متوازن هستیم، باید همه چیز را بازتعریف کنیم.
این مقام صنفی در پایان با بیان اینکه اگر قوه قضاییه میدان نمیدهد، ما برای عدالت میدان خواهیم ساخت، افزود: دولت اگر همراه نیست، ما راه میسازیم و مجلس اگر گوش نمیدهد، ما تکرار میکنیم.
همچنین مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاههای بینالمللی در ادامه گردهمایی زنجیره ارزش صنعت قطعات خودرو، گفت: بیستمین نمایشگاه قطعات خودرو، از رویدادهای صنعتی است که با رویکردی نو و خلق فضای گفتوگو و تبادل تجربیات و تقویت پیوندهای میانصنعتی شکل گرفته است.
صدیف بیکزاده افزود: تبادل تجربیات و تقویت پیوندهای میانصنعتی بدون شک موجب رشد و شکوفایی زنجیره ارزش صنعت قطعات خودرو خواهد شد.
وی افزود: نمایشگاهها در ادبیات توسعه جهان نهفقط محلی برای عرضه کالا و خدمات است، بلکه بستری برای همافزایی زنجیرههای تامین، شناسایی گلوگاهها، تحریک تقاضای فنآورانه و خلق ارزشهای مشترک است.
مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاههای بینالمللی تاکید کرد: در مورد صنعت قطعات خودرو این دیدگاه، اهمیت مضاعفی دارد، زیرا این صنعت بهدلیل گستره وسیع، تامینکنندگان و سهم بالای ارزش افزوده در زنجیره خودرو از جمله صنایعی است که بیشترین تاثیر را در همافزایی درون زنجیرهای میپذیرد.
بیکزاده تصریح کرد: نمایشگاه قطعات خودرو بهعنوان یکی از بزرگترین رویدادهای صنعتی در منطقه توانسته است ظرف دو دهه اخیر جایگاه ویژهای در میان فعالان این صنعت کسب کند، اما برای ورود جدید و اثرگذاری بیشتر چنین نمایشگاههایی، نیازمند این بودیم که نمایشگاه را نه صرفا محلی برای برگزاری، بلکه پلتفرم سیاستگذاری و نوآوری صنعتی تلقی کنیم.
وی در رویداد تخصصی «همتوان» تاکید کرد: نمایشگاهها باید به ابزارهایی برای ایجاد تعامل پایدار میان تولیدکننده، مصرفکننده، سیاستگذار و سرمایهگذار تبدیل شوند و الهامبخش نوآوری و همکاریهای فناورانه باشند.
مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاههای بینالمللی همچنین به چهار کارکرد راهبردی نمایشگاهها در صنعت قطعات خودرو پرداخت و تصریح کرد: نخستین نقش آنها بهعنوان پلتفرمهایی برای همگرایی و سیاستگذاری است؛ جایی که بخش خصوصی و نهادهای حاکمیتی میتوانند دغدغههای خود را در فضایی تعاملی به اشتراک بگذارند و به شکوفایی برسند. دوم، نمایشگاهها باید موتور صادرات و دیپلماسی صنعتی باشند.
بیکزاده در ادامه حضور هدفمند در این نمایشگاهها و دعوت از خریداران خارجی را گامی موثر در مسیر توسعه صادرات غیرنفتی کشور دانست و گفت: کارکرد سوم، توسعه فناوری و نوآوری است؛ در واقع نمایشگاهها میتوانند فضای مناسبی برای تقویت تقاضای فناورانه و شکلگیری همکاریهای دانشبنیان باشند؛ از پروژههای تحقیق و توسعه مشترک گرفته تا جایگزینی واردات و بومیسازی تجهیزات صنعتی.
وی چهارمین کارکرد نمایشگاهها را ارتقای شفافیت و رقابتپذیری بازار عنوان کرد و افزود: با استفاده از زیرساختهای هوشمند و تحلیل دادههای نمایشگاهی، میتوان اطلاعات ارزشمندی درباره رفتار بازار، نیازهای فناورانه، ترجیحات مصرفکنندگان و جایگاه رقبا بهدست آورد.
مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاههای بینالمللی در پایان با توجه به برنامههای آینده این شرکت از راهاندازی شبکههای تخصصی نمایشگاهی در حوزه خودرو، ایجاد مراکز نوآوری با مشارکت دانشگاهها و شرکتهای دانشبنیان، توسعه سامانههای هوشمند پیشثبتنام و ردیابی زنجیره تامین، و همچنین برگزاری رویدادهای مشترک با کشورهایی مانند ترکیه، روسیه، هند و کشورهای آسیای میانه خبر داد.