در سالهای گذشته، خودروسازان ژاپنی مانند تویوتا، هوندا و نیسان با داشتن سهم بزرگی از بازار خودرو تایلند، بر این بازار تسلط داشتند. اما در سالهای اخیر، ورود برندهای چینی تولیدکننده خودروهای برقی، این سلطه را با چالش مواجه کرده است.
برندهای چینی مثل BYD، GAC Aion و SAIC با عرضه خودروهای برقی با قیمت مناسب و بهرهمندی از مشوقهای دولتی تایلند، توانستهاند بخش قابل توجهی از بازار را به دست بگیرند. برای نمونه، BYD در نیمه اول سال ۲۰۲۴ با افزایش ۳۲ درصدی فروش نسبت به سال قبل، جایگاه خود را در بازار تقویت کرده است. در مقابل، فروش تویوتا در همین دوره با کاهش ۱۵ درصدی مواجه شده است، با این حال، تویوتا با ۳۸ درصد سهم بازار، همچنان پیشتاز است.
در واکنش به این تغییرات، شرکتهای ژاپنی دست به اقداماتی زدهاند. هوندا اعلام کرده است که تا سال ۲۰۲۵ تولید خودرو در کارخانه آیوتایا را متوقف و فعالیتهای خود را در کارخانه پراچینبوری متمرکز خواهد کرد. نیسان نیز در نظر دارد حدود ۱۰۰۰ شغل را در تایلند کاهش یا منتقل کند و تولید را در کارخانه شماره ۱ کاهش داده و آن را با کارخانه شماره ۲ ادغام کند.
علاوه بر این، چهار خودروساز بزرگ ژاپنی، یعنی تویوتا، هوندا، ایسوزو و میتسوبیشی، متعهد شدهاند که طی پنج سال آینده، در مجموع ۴.۳ میلیارد دلار در تایلند سرمایهگذاری کنند. این سرمایهگذاریها عمدتاً در جهت توسعه و تولید خودروهای برقی و هیبریدی خواهد بود.
با افزایش رقابت و تغییرات در بازار، برخی شرکتهای ژاپنی تصمیم به بازنگری در استراتژیهای خود گرفتهاند. به عنوان مثال، سوزوکی اعلام کرده است که تنها کارخانه تولید خودرو خود در تایلند را تعطیل خواهد کرد. این تصمیمات نشاندهنده فشارهای فزایندهای است که برندهای ژاپنی در مواجهه با رقبای چینی تجربه میکنند.