دو مدل کراس‌اور کوچک ساخت برندهای کره‌ای با نسخه‌ی جدید وارد ایران شده‌اند. مقایسه‌ی کیا استونیک با هیوندای کونا از جهات گوناگون دارای اهمیت است.

برای مردم ایران که امکان خرید از برندهای آلمانی و امریکایی را ندارند، خودروهای کره‌ای با قیمت نجومی نیز دور بسیار گران هستند. باتوجه به اینکه غالب کراس‌اورهای وارداتی غیر چینی هم‌اکنون بیش از ۳ میلیارد تومان قیمت دارند و میانگین درآمد غالب مردم کشورمان برای خرید این خودروها کافی نیست؛ محصولات ساخته شده با برند کیا و هیوندای هم، به چشم ایرانیان، کالای لوکس محسوب می‌شوند.

کیا موتورز کره جنوبی، در ایران با خودروی پراید معرفی شد؛ اما امروزه با محصولاتی متنوع در کلاس بدنه‌های متفاوت، برندی مشهور برای خریدار داخلی محسوب می‌شود. این مجموعه، در سال ۱۹۴۴ حدود ۸۰ سال پیش بنیان نهاده شد؛ اما در بیست سال اول، بر تولید کامیون و موتورسیکلت با تکیه بر محصولات ژاپنی تمرکز داشت. اولین خودروی تولید انبوه کیا، بر اساس مدلی از مزدا در سال ۱۹۷۳ شکل گرفت و حالا با کارخانه‌های متعدد در سراسر دنیا، مستقل از برندهای خارجی فعالیت می‌کند. بیش از ۴۵ درصد از سهام کیا، در اختیار هیوندای است تا عضو مهم یکی از بزرگ‌ترین گروه‌های خودروسازی دنیا، محسوب شود. مجموع تولیدات کیاموتورز ۳/۵ تا ۴ میلیون دستگاه برآورد می‌شود.

هیوندای کره جنوبی در سال ۱۹۴۷ و اوج بحران اقتصادی بعد از جنگ جهانی دوم شکل گرفت و خودروسازی را ۲۰ سال بعد آغاز کرد. این مجموعه امروز با سرپرستی کیا و جنسیس، سودآوری و ارزش تجاری بالاتر نسبت به آئودی و نیسان و پورشه دارد. با این اوصاف، طبیعی است که در هر کلاس خودرویی، از جمله لوکس و نیمه لوکس، محصولی ساخت هیوندای یا زیرمجموعه‌های آن در سراسر دنیا فروخته شوند.

استونیک سال ۲۰۱۷ معرفی شد و حالا ششمین سال تولید خود را طی می‌کند. این کراس‌اور کوچک، علاوه‌بر کره‌جنوبی در چین و پاکستان هم خط مونتاژ دارد. از بسیاری جهت، می‌توان استونیک را کیا ریو با قد بلندتر توصیف کرد که البته قیمت مشابه فراهم می‌کند. این کراس‌اور توسط پیتر شرایر طراحی شده و توسط هرمس خودرو برای بازار ایران عرضه می‌شود.

کونا (Kona) به عنوان یک کراس‌اور کوچک خانوادگی، جایگاه ویژه در سبد هیوندای دارد. نسل اول، سال ۲۰۱۷ معرفی شد و مورد توجه بازار جهانی قرار گرفت. از سال ۲۰۲۳، نسل دوم تولید می‌شود و از نظر تنوع پیشرانه برقی و بنزینی و هیبرید، کم‌نظیر است. هیوندای کونا در کره جنوبی و جمهوری چک مونتاژ می‌شود، ضمن اینکه نسخه‌ی تمام برقی ساخت اندونزی دارد. کرمان موتور واردکننده‌ی کونا در ایران است.

از دیدگاه کلی، می‌توان محصول هیوندای را زیباتر از استونیک دانست. کراس‌اور کیا با انبوه مواد پلاستیکی داخل سپرهای جلو و عقب، ارزن‌قیمت دیده می‌شود؛ اما کونا به لطف چراغ‌های باریک و چهره‌ی مدرن، حالتی آینده نگر دارد.

ابعاد کیا استونیک به این ترتیب است: طول ۴,۱۰۰ و عرض ۱,۷۳۵ و ارتفاع ۱,۵۳۳ و فاصله محوری ۲,۵۷۰ میلی‌متر. ابعاد هیوندای کونا نیز شامل طول ۴,۳۵۰ و عرض ۱,۸۲۵ و ارتفاع ۱,۵۷۵ و فاصله محوری ۲,۶۶۰ میلی‌متر است.

استونیک از معدود خودروهای درحال تولید کیا است که جلوپنجره‌ی سنتی این برند با حالت دماغ ببر را ادامه می‌دهد. ابعاد چراغ‌ها با دیگر اجزا قابل قبول به نظر می‌رسد و حس اسپرت استونیک را تقویت‌ می‌کند.

در نمای جانبی و پشت هم، استفاده از متریال ارزان‌قیمت، توی ذوق می‌زند. شرکت سازنده تلاش کرده با اندک ادوات کروم روی دستگیره‌ها، استونیک را بدون هزینه، جذاب‌تر جلوه دهد.

حذف جلوپنجره سنتی و نصب چراغ‌های باریک، نسل دوم هیوندای کونا را بسیار متفاوت از رقبا شکل داده است. لبه‌ی کاپوت برای نصب روشنایی روز استفاده شده و نور اصلی، طرفین سپر قرار دارد.

در نمای پشت کونا، شباهت کامل با نمای روبرو دیده می‌شود. علاوه‌بر چراغ‌های باریک و سرتاسری، در طرفین هم نورهای اصلی برای دنده عقب و ترمز وجود دارند.

کلاس قیمتی استونیک در بازار جهانی، این خودرو را به گروه محصولات اقتصادی سوق می‌دهد. طبیعتا داشبورد این خودرو نسبت به کونا ساده‌تر است و وابستگی بیشتری به پلاستیک خشک سیاه‌رنگ دارد.

سطح روی داشبورد در استونیک، فاقد چرم یا مواد نرم است. فرمان ساده و پنل عقربه‌ای نیز، دیگر اجزای ساده برای این خودرو هستند.

برای هیوندای کونا ۲ نمایشگر ۱۲/۳ اینچ ایستاده روی داشبورد ارایه می‌شود. فضای داخلی کونا با کلیدهای متعدد، سبک طراحی کلاسیک، مشابه آیونیک ۵ را تداعی می‌کند.

استونیک در چین با یک پیشرانهٔ ۱.۴ لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی عرضه می‌شود که در نمونهٔ وارداتی هرمس خودرو ۱۰۰ اسب بخار قدرت و ۱۳۲ نیوتن متر گشتاور دارد.

این کراس‌اور با سیستم محرک جلو و گیربکس CVT عرضه می‌شود. وزن استونیک تنها ۱۱۰۴ کیلوگرم است و تنها ۶ لیتر در صد کیلومتر، بنزین مصرف می‌کند.

هیوندای کونا وارداتی کرمان موتور، موتور ۲ لیتر تنفس طبیعی با قدرت ۱۴۷ اسب بخار و گشتاور ۱۸۰ نیوتن‌متر دارد. این کراس‌اور با گیربکس IVT هیوندای عرضه می‌شود که از نظر فنی، نمونه‌ی ارتقایافته‌ی CVT است.

روی کاغذ، برتری کونا نسبت به استونیک واضح دیده می‌شود؛ اما نکته‌ی مهم، قیمت نهایی برای خریدار است. استونیک مونتاژ چین با موتور ۱۰۰ اسب بخار، تنها ۱۱ هزار دلار قیمت دارد و می‌تواند برای مشتری ایرانی، ۱/۵ میلیارد تومان هزینه خرید داشته باشد.

در سمت دیگر، طبق بخشنامه ارائه شده برای فروش هیوندای کونا ۲۰۲۵ وراداتی کرمان خودرو قیمت قطعی و نهایی این خودرو ۲ میلیارد و ۹۵۲ میلیون تومان اعلام شده است. اندک نمونه‌های واردشده از این خودرو در بازار آزاد، هم‌اکنون ۴ میلیارد تومان قیمت دارند.

توسط autokhabari.ir