در سومین روز از نمایشگاه بین المللی قطعات، لوازم و مجموعه های خودرو تهران، همایشی تخصصی با عنوان «صنعت خودرو و قطعه سازی ایران» با محوریت «چالش‌ها و فرصت‌ها» برگزار شد. در این همایش، مدیران ارشد، مسئولان دولتی، نمایندگان مجلس و فعالان برجسته صنعت خودرو و قطعه سازی حضور داشتند.

رئیس انجمن قطعه‌سازی کشور در این همایش بر ضرورت اصلاحات فوری و حمایت موثر از تولید تاکید کرد و دو چالش جدی صنعت خودرو را مدیریت دولتی و قیمت‌گذاری دستوری دانست. وی اظهار داشت که تاکنون یک چهارم مسیر اصلاحات طی شده است و امیدوار است که مراحل واگذاری شرکت‌های خودروسازی دیگر نیز دنبال شود.

بحث مهم دیگر، قیمت‌گذاری است. اگر فعالیت ایران‌خودرو که به بخش خصوصی واگذار شده است، با روال فعلی قیمت‌گذاری ادامه یابد و زیان‌ده باشد، بعید است بتواند دوام بیاورد. رئیس انجمن صنایع همگن قطعه سازی کشور تاکید کرد که اصلاح قیمت‌گذاری این صنعت ضروری است و باید هرچه زودتر حل شود.

همچنین، تسهیل مسیر تولید برای صنعتگران نیز مورد تاکید قرار گرفت. دولتمردان باید با حمایت موثر، زمینه پایداری تولید را فراهم کنند. صنعت خودرو و قطعه سازی مثل مرغی است که در عروسی و عزا باید حضور داشته باشد.

در ادامه این همایش، دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان خودرو کشور به مشکلات بخش صنعت در دریافت ارز اشاره کرد و اظهار داشت که صنعتگران برای گرفتن پول و ارز در فشار شدید قرار دارند. وی خواستار اقدام فوری، هماهنگ و مبتنی بر تحلیل‌های دقیق برای حفظ صنعت خودرو شد.

آرش محبی‌نژاد، دبیر انجمن صنایع همگن قطعه سازی کشور، به وضعیت دشوار زنجیره تامین خودرو اشاره کرد و از حجم بدهی‌های معوق، شکاف قیمتی، کاهش تولید و چالش‌های تامین نقدینگی سخن گفت. وی همچنین به تاثیر چالش‌های موجود بر افزایش زیان انباشته در این صنعت اشاره کرد.

محبی نژاد به آینده‌فروشی خودروسازان از طریق چک، اوراق خرید دین و SCF اشاره کرد و تاکید کرد که در حال حاضر حدود ۹۰ هزار میلیارد تومان از بدهی‌ها به صورت صوری تسویه شده است بدون هیچ خرید قطعه‌ای.

وی همچنین رقم بدهی جاری دو خودروساز به ذی‌نفعان را ۴۸۰ هزار میلیارد تومان اعلام کرد و اظهار داشت که روند تزریق نقدینگی قطعه سازان نگران کننده است.

دبیر انجمن صنایع همگن قطعه سازی کشور در ادامه میزان نقدینگی مورد نیاز برای تولید ۱.۵ میلیون دستگاه خودرو باکیفیت را ۲۰۰ هزار میلیارد تومان اعلام کرد و خاطرنشان کرد که در یک ارزیابی این عدد را به ۹ روش تامین نقدینگی تقسیم کرده‌ایم و نشان داده‌ایم که اگر این “کیک “تقسیم شود، چه سهم‌هایی قابل تحقق دارد.

عضو هیات مدیره انجمن همگن قطعه سازی کشور در ادامه به مسأله تامین مواد اولیه داخلی و انرژی واحدهای تولیدی اشاره کرد و گفت که امروز تامین مواد اولیه داخلی گران‌تر از نمونه خارجی است. همچنین تامین انرژی نیز علی رغم فراهم کردن زیرساخت‌ها همچنان با مشکل مواجه است.

توسط autokhabari.ir