سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم اعلام کرد که در حال حاضر حدود ۲۷ میلیون خودروی فرسوده در کشور وجود دارد. وی افزود که در سالهای گذشته، روند اسقاط خودروها بسیار کند بوده است. با این حال، در سال ۱۴۰۳، شاهد رشد قابل توجهی در این زمینه بودیم و حدود ۳۵۰ هزار دستگاه خودرو اسقاط شد.
با این وجود، هنوز فاصله زیادی تا رسیدن به نقطه مطلوب وجود دارد. مقایسه عدد ۳۵۰ هزار با ۲۷ میلیون نشان میدهد که علیرغم رشد، نیاز کشور هنوز برآورده نشده است و باید تلاش بیشتری در این زمینه صورت گیرد.
یکی از اقدامات مهم در این زمینه، حذف پرداخت عوارض یک و نیم درصدی برای اسقاط در نیمه دوم سال ۱۴۰۳ بوده است. در این بازه زمانی، هیچ خودروی سواری با پرداخت مبلغ گواهی، عوارضی دریافت نکرده و اسقاط واقعی انجام شده است.
سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم همچنین به چالشهای موجود در حوزه موتورسیکلت و ناوگان دیزلی اشاره کرد و اعلام کرد که در حال بهروزرسانی و اصلاح آئیننامههای اجرایی هستیم تا این مشکلات برطرف شوند.
در شورای اقتصاد نیز مصوباتی برای اسقاط و برقیسازی تصویب شده است. فاز اول آن شامل ۲۰ هزار موتورسیکلت برقی در شهر تهران است که تفاهمنامه آن منعقد شده و با جدیت دنبال میشود.
وی همچنین اظهار امیدواری کرد که از هفته آینده، با حمایت صندوق حمایت از صنایع پیشرفته وزارت صمت، تاکسیهای برقی وارد تهران شوند. این پروژه شامل ورود ۶ هزار تاکسی برقی در سال ۱۴۰۳ است که تسهیلات ۸۰۰ میلیون تومانی برای هر دستگاه در نظر گرفته شده است.
در بررسیهایی که صورت گرفته، ناوگان کاری که در تهران فعالیت میکند، روزانه بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ کیلومتر پیمایش دارد. بنابراین، تمرکز بر برقیسازی این ناوگان است؛ نه تنها در تهران، بلکه در سایر کلانشهرهای کشور نیز این رویکرد را دنبال میکنیم.
برای اجرای موفق این طرح، باید زیرساختهایی مثل جایگاههای سوپشارژر ایجاد شود. تفاهمنامهای در این خصوص برای تهران منعقد شده است. اگر بتوانیم چنین زیرساختهایی را در کلانشهرهای دیگر هم ایجاد کنیم، اولویت ما برقیسازی خواهد بود. اما اگر امکان ایجاد زیرساخت نباشد، موضوع اسقاط را رها نخواهیم کرد.
در خصوص کاهش آلودگی هوای تهران نیز اقداماتی صورت گرفته است، از جمله تصویب تخصیص وام برای ۶ هزار تاکسی برقی، اجرای طرح ۲۰ هزار موتورسیکلت برقی، بهروزرسانی حدود مجاز معاینه فنی، افزایش نظارت بر مراکز معاینه فنی و نظارت میدانی بر خودروهای در حال تردد، تدوین سیاستگذاریهایی برای توزیع سوخت با هدف کاهش آلودگی در کلانشهرها.
این اقدامات همگی در راستای کاهش آلودگی هوا در تهران و دیگر شهرهای کشور است و پروژههای بلندمدت نیز در حال پیگیری هستند.