جمشید ایمانی، قائممقام ارشد مدیرعامل گروه صنعتی ایرانخودرو، اظهار داشت: قیمت محصولات ایران خودرو بر اساس صورتهای مالی سال ۱۴۰۲ در آذر ۱۴۰۳ با نرخ ارز ۴۲ هزار تومانی تعیین شده است. وی افزود در حالی که اکنون نرخ ارز به ۷۰ هزار تومان رسیده است، نباید قیمتها تغییر کند.
ایمانی ادامه داد: در فرآیند قیمتگذاری، هزینههای تاریخی در نظر گرفته شده است؛ در حالی که بسیاری از اقلام مصرفی صنعت خودرو در سال گذشته حتی دو برابر افزایش قیمت داشتهاند و حقوق کارگران ۴۵ درصد افزایش یافته است، اما ما به عنوان مصرفکننده این اقلام، امکان تعدیل قیمت متناسب را نداشتهایم.
وی تاکید کرد: علیرغم درخواستهای مکرر از شورای رقابت، تنظیم بازار صورت نگرفته و نتیجه این روند آزمون و خطا، انتقال نزدیک به ۴۰۰ هزار میلیارد تومان از تولیدکننده به شبکه سودجویان بوده است.
ایمانی افزود: مشکل اصلی ما قیمتگذاری نیست؛ بلکه عدم اجرای به موقع دستورالعملها است. وی با بیان اینکه اساس این دستورالعملها به سال ۱۳۸۹ بازمیگردد، تاکید کرد: در حالی که امروز شرایط بازار و اقتصاد کشور کاملاً متفاوت شده است.
وی تصریح کرد: ما به دنبال راهحلهای قانونی هستیم و بورس کالا را یک بستر شفاف و کارآمد برای معاملات میدانیم. در این بستر، مصرفکننده به راحتی دسترسی دارد، دلالی و سوداگری حذف و قیمتها واقعی میشود.
ایمانی در پایان با بیان اینکه مزیت اصلی، هدایت منابع به سمت تولید است، یادآور شد: گردش پول، شفافیت مالی، مقابله با پولشویی و وصول حقوق دولتی، همگی در بورس کالا قابل رصد و تضمین است.