هزینه شارژ خودروهای برقی در ایران به میزان قابل توجهی افزایش یافته و از محدوده ۲۰۰ تا ۱۰۰۰ تومان برای هر کیلووات به ۱۴۸۸ تا ۴۵۰۰ تومان رسیده است. این تغییر شرایط، گرچه به نظر کم اهمیت می آید، اما می تواند مردم را از خرید مدل های الکتریکی خودروها منصرف کند.

مسئله محیط زیست در ایران از اولویت های اصلی مسئولان نیست. با توجه به میانگین بسیار بالای مصرف بنزین و گازوئیل در کشور، نیاز به خودروهای برقی و پلاگین هیبرید به شدت احساس می شود. اما دولتمردان ارشد نسبت به اهمیت این موضوع برای بهبود آلودگی هوا و کاهش وابستگی اقتصادی به فرآورده های نفتی بی توجه هستند.

در کشورهای توسعه یافته، هزینه شارژ خودروهای برقی به گونه ای تنظیم می شود که ارزان تر از خودروهای بنزینی باشد و با مشوق هایی مانند بخشودگی مالیاتی همراه است. اما در ایران، افزایش هزینه ها و نبود تعرفه مشخص برای شارژ خانگی، استفاده از خودروهای برقی را غیراقتصادی کرده است. مالکان خودروهای برقی که از شارژرهای خانگی استفاده می کنند، با محاسبه تساعدی برق و اخطار قطع برق مواجه می شوند.

نرخ انرژی برای خودروهای برقی، بسته به زمان مراجعه، نوع جایگاه شارژ و فصل، متفاوت است. در فصول گرم و ساعات پیک مصرف، بالاترین نرخ اعمال می شود. تهران بیشترین تعداد ایستگاه های شارژ را دارد و پس از آن مازندران در رتبه دوم قرار دارد.

ایستگاه های شارژ به سه نوع تقسیم می شوند: سطح ۱ با ولتاژ ۱۲۰ ولت و توان ۱/۵ تا ۲ کیلووات ساعت، مناسب برای منازل؛ سطح ۲ با ولتاژ ۲۴۰ ولت و توان ۳ تا ۱۹ کیلووات، مناسب مراکز تجاری؛ و فست شارژ DC با ولتاژ ۲۰۰ تا ۶۰۰ ولت و توان ۵۰ تا ۳۵۰ کیلووات.

با نرخ های جدید، هزینه پیمایش ۱۰۰ کیلومتر برای یک خودروی برقی با مصرف متوسط ۱۵ کیلووات، بین ۲۳ تا ۶۷ هزار تومان معادل ۸ تا ۲۲ لیتر بنزین آزاد ۳۰۰۰ تومانی است. به بیان ساده تر، رانندگی با خودروی تمام الکتریکی که البته گران تر از مدل بنزینی محسوب می شود، از نظر هزینه انرژی، توجیه اقتصادی ندارد.

این تصمیمات، توجیه اقتصادی خرید خودروهای برقی را در ایران کاهش داده و با وجود وعده های حمایت از این خودروها، زیرساخت ها و یارانه های لازم فراهم نشده است. این در حالی است که قطعی برق و ناتوانی در تأمین برق سراسری، چالش های بیشتری برای مالکان خودروهای برقی ایجاد کرده است.

اگر میانگین قیمت برق برای خودروهای الکتریکی داخل ایران را ۳ هزار تومان به ازای هر کیلوات فرض کنیم، برای باتری ۵۰ کیلووات ساعتی یک خودروی الکتریکی، ۱۵۰ هزار تومان هزینه خواهد داشت. در ازای این پول، می توانید با خودرو الکتریکی خود حدود ۴۰۰ کیلومتر رانندگی کنید. برای نسخه بنزینی همین خودرو، اگر بالاترین مصرف سوخت شهری در تابستان را براساس ۱۰ لیتر در صد کیلومتر فرض کنیم، برای ۴۰۰ کیلومتر رانندگی ۴۰ لیتر بنزین مصرف می شود که معادل ۱۲۰ هزار تومان است.

توسط autokhabari.ir