صنعت خودرو به عنوان یکی از صنایع استراتژیک و پیشرو در جهان شناخته میشود که ارتباط تنگاتنگی با فناوریهای نوین مانند هوش مصنوعی دارد. این صنعت با گردش مالی حدود ۳۵۰۰ میلیارد دلار و صادرات ۱۹۰۰ میلیارد دلاری، یکی از بزرگترین زنجیرههای تأمین در دنیاست. همچنین، صنعت خودرو پس از فناوری اطلاعات و داروسازی، بیشترین سهم را در سرمایهگذاری در بخش تحقیق و توسعه دارد.
یک پیشکسوت در صنعت قطعهسازی کشور اظهار داشت که این صنعت در ایران از زیرساختهای آزمایشگاهی، تحقیقاتی و دانشمحور برخوردار است، اما این زیرساختها در حال فرسایش هستند. وی با انتقاد از سیاستهایی مانند واردات خودروهای دستدوم، تاکید کرد که این سیاستها میتوانند به صنعت داخلی آسیب برسانند و ریشه تولید را از بین ببرند.
هماکنون حدود ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار نفر در صنعت قطعهسازی مشغول به کار هستند، اما ناترازیها و سیاستهای نادرست، این سرمایه انسانی و اقتصادی را تهدید میکند. بنابراین، لازم است که تصمیمگیران کشور به این صنعت توجه کنند؛ صنعتی که از نظر فناوری، نوآوری و خلق ارزش، میتواند کشور را از بحرانهای اقتصادی خارج کند.
در ادامه، یک عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت ایران، با انتقاد از نبود برنامهای اساسی برای حل مشکلات صنعت خودرو و قطعهسازی کشور، خواستار بحث و بررسی درباره جایگاه این صنعت در سیاستگذاریهای کلان کشور شد. وی تاکید کرد که صنعت خودرو به جایی رسیده است که سرمایهگذاری روی فناوریهای پیشرفته زیانده شده است و امکان رسیدن به یک زیستبوم فناورانه برای توسعه پایدار را ندارد.
این کارشناس صنعت خودرو، بر ضرورت اصلاح هرچه سریعتر سیاستهای قیمتگذاری و تنظیم بازار تاکید کرد و گفت که اگر بحرانهای صنعت خودرو مدیریت نشود، داشتههای خود در این صنعت را از دست میدهیم.
همچنین، وی به نگاهی عمیق به شرایط جهانی و داخلی، از زوایای مختلف به بحرانها و تغییرات بنیادینی که آینده صنعت خودرو را بهشدت تحت تأثیر قرار خواهد داد، اشاره کرد. وی تاکید کرد که در ایران هنوز روی صنعت و فناوریهای نسل ۳ و ۴ متوقف ماندهایم؛ در حالی که دنیا به سمت صنعت ۵ و ۶ و فناوریهایی مانند هوش مصنوعی، اینترنت اشیا و کوانتوم کامپیوتر رفته است.