ایوان اسپینوزا، مدیرعامل جدید نیسان، در کنفرانس خبری اخیر خود اعلام کرد که ساختار هزینه‌ای این شرکت بسیار بالا است. این اظهارات در حالی مطرح شد که نیسان با چالش‌های مالی و رقابتی بی‌سابقه‌ای مواجه شده است. اسپینوزا با هدف بازسازی این برند و بازگرداندن آن به مسیر سودآوری، برنامه‌ای جامع برای کاهش هزینه‌ها و اصلاح ساختار شرکت ارائه کرده است.

نیسان در سال مالی گذشته با زیان بی‌سابقه‌ای بین ۷۰۰ تا ۷۵۰ میلیارد ین مواجه شد که بدترین عملکرد مالی این شرکت در تاریخ فعالیتش محسوب می‌شود. این زیان عمدتاً به دلیل کاهش فروش در بازارهای کلیدی مانند ایالات متحده و چین، رقابت فزاینده با خودروسازان چینی در حوزه خودروهای برقی، و تأثیر تعرفه‌های تجاری جدید اعمال‌شده توسط ایالات متحده بوده است.

استراتژی جدید نیسان شباهت زیادی به بازسازی موفق این شرکت در سال ۱۹۹۹ دارد، زمانی که کارلوس گوسن، مدیرعامل وقت، با کاهش هزینه‌ها و اصلاحات ساختاری، نیسان را از ورطه ورشکستگی نجات داد. با این حال، اسپینوزا اذعان کرد که شرایط کنونی بازار خودرو به مراتب پیچیده‌تر است.

بر اساس برنامه جدید، نیسان قصد دارد ۷ کارخانه از ۱۷ کارخانه تولیدی خود را تعطیل کند و تولید در تایلند را متمرکز کرده و کارخانه‌های آرژانتین را به برزیل منتقل کند. علاوه بر این، کاهش ۲۰,۰۰۰ شغل در سطح جهانی، معادل ۱۵ درصد از نیروی کار نیسان، بخشی از تلاش این شرکت برای کاهش هزینه‌های عملیاتی است.

نیسان همچنین قصد دارد تولید خودروی پرچم‌دار روگ را از ژاپن به ایالات متحده منتقل کند تا تأثیر تعرفه‌های تجاری جدید را کاهش دهد. اسپینوزا بر لزوم طراحی خودروهای جذاب‌تر و به‌روز با فناوری‌های پیشرفته، به‌ویژه در حوزه خودروهای برقی و هیبریدی، تأکید کرد.

توسط autokhabari.ir