ایران خودرو در نظر دارد به زودی تارای جدید را با طراحی ظاهری و داخلی متفاوت و در دو نسخه مجهز به موتور TU5 توربو و تیوفایو هیبریدی وارد بازار کند. پروژه تارا از زمان ورود به بازار همواره با انتقادات زیادی مواجه بوده است؛ از طراحی ظاهری گرفته تا کیفیت پایین مونتاژ و ایرادات ساختاری در بدنه و مشخصات معمولی پیشرانه، همه اینها باعث شد علیرغم امکانات نسبتاً خوب و پلتفرم به روز این خودرو، بسیاری از مشتریان به سمت گزینههای دیگر مثل دنا پلاس، شاهین و یا گزینههای مونتاژی چینی سوق پیدا کنند.
با واگذاری ایران خودرو به بخش خصوصی و شرکت کروز، مدیریت جدید این شرکت قصد دارد تا این خودرو را زودتر از موعد معمول از خط تولید خارج کرده و نسل جدید آن را با تغییرات قابل توجه ظاهری و فنی تا نیمه دوم سال ۱۴۰۵ روانه بازار کند.
یکی از نکات قابل توجه پروژه فیس لیفت تارا، تغییر پیشرانه این خودرو است. طبق اطلاعات رسیده از ایران خودرو، نسل جدید تارا با دو ساختار فنی عرضه خواهد شد: نسخه بنزینی با پیشرانه تیوفایو پلاس توربو اتکینسون و نسخه هیبریدی مجهز به پیشرانه برقی و پیشرانه بنزینی تیوفایو پلاس اتکینسون.
هنوز مشخصات دقیق و اعداد و ارقام نسخه هیبریدی تارا مشخص نیست، اما نمونه اتوماتیک نسل جدید، علاوه بر مجهز شدن به موتور تیوفایو پلاس توربو اتکینسون، با گیربکس دوکلاچه خودکار وارد بازار میشود و قدرتی معادل ۱۳۴ اسب بخار و گشتاور ۲۰۰ نیوتون متر ارائه میدهد.
پیش از این قرار بود تیپ جدیدی از تارا با پیشرانه EF7 پلاس توربو و گیربکس ۶ سرعته AT به بازار عرضه شود که به نظر میرسد این پروژه متوقف شده است.
موتور TU5 محصول پژوی فرانسه بیش از ۲۰ سال است که در بازار ایران بر روی خودروهای مختلفی نصب شده و کیفیت ساخت قابل قبول، استهلاک پایین و کم هزینه بودن آن همواره باعث شده تا خودروهایی که از این موتور استفاده میکنند از استقبال بالایی برخوردار باشند.
پیشرانه TU5 تاکنون دو بار دستخوش تغییر شده است؛ یک بار در زمان دور اول تحریمها و ایرانیزه شدن آن و بار دوم عرضه نسخه پلاس آن توسط ایران خودرو با هدف پاس کردن استاندارد آلایندگی یورو ۵ و افزایش راندمان که برای اولین بار نیز بر روی تارا نصب شد.
با توجه به اینکه به زودی الزامات جدید مصرف سوخت و آلایندگی یورو ۶ برای خودروهای ساخت داخل اجباری میشود و نمونه فعلی موتور تیوفایو (پلاس) قادر به پاس کردن این الزامات نیست، شرکت ایران خودرو تصمیم گرفته تا با ایجاد تغییرات اساسی در قسمت بالایی پیشرانه، تغییر چرخه حرارتی این موتور به حالت اتکینسون و اضافه کردن پرخوران، کماکان آن را بر روی خط تولید نگه دارد.
نسل جدید خانواده موتور TU5 Plus تحت عنوان TU5P-NA ATK (موتور اتکینسون تنفس طبیعی) و TU5P-TC ATK (موتور اتکینسون توربوشارژ) قرار است بر روی تارا فیس لیفت و ۲۰۷ فیس لیفت نصب شوند. این دو پیشرانه هم به صورت بنزینی و هم به صورت هیبریدی برقی قابل استفاده هستند و با گیربکسهای جدید ۶ سرعته دستی، دوکلاچه خودکار (DCT) و مخصوص هیبرید (DHT) هماهنگ شدهاند.
امروزه اغلب پیشرانههای بنزینی بر اساس دو نوع چرخهٔ حرارتی کار میکنند: اتو (Otto) و اتکینسون (Atkinson). در حالیکه چرخه اتو در بیشتر خودروهای متداول مورد استفاده قرار میگیرد، چرخهٔ اتکینسون هنوز در ایران چندان شناختهشده نیست.
به طور خلاصه در خصوص وضعیت فنی و عملکرد این چرخه میتوان گفت در چرخهٔ اتکینسون، مدت زمان مرحلهٔ مکش و تراکم نسبت به مرحلهٔ احتراق و تخلیه تغییر میکند. این تغییر باعث میشود که سطح زیر نمودار چرخه ترمودینامیکی افزایش یابد، یعنی موتور بتواند از مقدار مشخصی سوخت، توان مفید بیشتری تولید کند. نتیجهٔ این فرآیند، بهینهسازی مصرف سوخت و بهبود بهرهوری حرارتی موتور است، بدون آنکه لزوماً توان خروجی بهاندازهٔ موتورهای پرقدرت قربانی شود.