فروش کیا در ماه می امسال در آمریکا رشد ۵ درصدی داشته است، اما در مقابل، شاسی‌بلند الکتریکی EV9 با افت ۹۸.۳ درصدی تنها ۳۷ دستگاه فروخته و فروش EV6 هم ۷۰ درصد کاهش یافته است.

بازار خودرو همیشه داستان‌های ساده‌ای ندارد و آمار فروش کیا در ماه می ۲۰۲۵ نمونه‌ای بارز از این موضوع است. این شرکت کره‌ای درمجموع شاهد رشد ۵ درصدی فروش نسبت به سال گذشته در بازار آمریکا بوده اما این عدد تنها بخشی از ماجرا است زیرا خودروهای الکتریکی کیا روزهای سختی را پشت سر می‌گذارند.

EV6 که به‌تازگی فیس‌لیفت شده و تجربه رانندگی جذابی ارائه می‌دهد، در پنج ماه اول سال ۲۰۲۵ با کاهش ۴۰.۸ درصدی فروش مواجه شده و از ۸,۷۷۰ دستگاه مدت مشابه قبل به ۵,۱۹۰ دستگاه رسیده است. فروش این خودرو در ماه می هم با کاهش ۷۰ درصدی به ۸۰۱ دستگاه رسیده است.

شاسی‌بلند بزرگ‌تر EV9 نیز وضعیت بدتری دارد و با افت ۴۸.۲ درصدی در پنج ماه نخست، در ماه می تنها ۳۷ دستگاه فروخته است که کاهش خیره‌کننده ۹۸.۳ درصدی را نشان می‌دهد.

این روند نزولی نشان می‌دهد که مشتریان در حال حاضر به سمت خودروهای هیبریدی یا بنزینی تمایل بیشتری دارند.

در مقابل، سدان K5 که چند سال از معرفی آن می‌گذرد، در ماه می با افزایش فروش ۲۵۶ درصدی نسبت به سال گذشته، عملکردی استثنایی از خود نشان داده است.

این رشد چشمگیر تنها به ماه می محدود نمی‌شود و در پنج ماه نخست سال ۲۰۲۵ نیز فروش K5 با افزایش ۲۲۰ درصدی از ۹,۰۳۶ دستگاه در سال گذشته به ۲۸,۹۵۱ دستگاه رسیده است.

در کنار مدل جدید K4، کیا در سال جاری بیش از ۹۰,۰۰۰ دستگاه از این دو سدان را به فروش رسانده است.

این موفقیت نشان‌دهنده استقبال بالای خریداران از خودروهای بنزینی در مقایسه با مدل‌های الکتریکی است.

کاهش فروش خودروهای الکتریکی تنها به کیا محدود نمی‌شود و فورد نیز گزارش داده که هرچند موستانگ Mach-E همچنان عملکرد خوبی دارد اما فروش مدل‌های F-150 لایتنینگ و E-Transit در ماه می‌کاهش یافته است.

این روند نشان‌دهنده تغییر علاقه مشتریان به سمت خودروهای هیبریدی و پلاگین‌هیبریدی است.

توسط autokhabari.ir