کوروت C8 ZR1 با شتاب ۲.۲ ثانیه، عملکردی فوقالعاده از خود نشان داده و مقایسهٔ اعداد و ارقام پرفورمنس آن با نسلهای قبلی ZR1 پیشرفت خیرهکنندهای را نشان میدهد.
شورلت کوروت ZR1 از زمان معرفی در نسل چهارم تا نسل هشتم در سال ۲۰۲۵، همیشه نماد عملکرد بیرحمانه بوده است. C8 ZR1 با پیشرانه ۵.۵ لیتری V8 توئین توربو و ۱۰۶۴ اسب بخار، استاندارد جدیدی تعریف کرده است. در این مقاله، اعداد شتاب، چسبندگی و ترمزگیری مدلهای ZR1 در نسلهای C4، C6، C7 و C8 را مقایسه میکنیم تا ببینیم این سوپرکار آمریکایی چگونه تکامل یافته است.
کوروت C4 ZR1 با پیشرانه ۵.۷ لیتری V8 که توسط لوتوس طراحی شده بود، در ابتدا ۳۷۵ اسب بخار داشت و بعدها در سال ۱۹۹۳ با ۴۰۵ اسب بخار و ۵۲۲ نیوتن متر گشتاور عرضه شد. این خودرو در زمان خود بسیار سریع بود، اما فناوری تایرهای آن دوران در مقایسه با امروز محدود بود. شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر بر ساعت در مدل اولیه تنها ۴.۵ ثانیه بود. رسیدن به سرعت ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت ۱۰.۴ ثانیه طول میکشید و ۴۰۰ متر را در ۱۲.۸ ثانیه با سرعت ۱۷۸ کیلومتر در ساعت طی میکرد. ترمزگیری از ۱۱۰ کیلومتر در ساعت تا توقف کامل در مسافت ۵۱.۸ متری صورت میگرفت و چسبندگی خودرو در آزمایش شتاب جانبی ۰.۸۹ جی ثبت شد. سرعت نهایی C4 ZR1 هم به ۲۸۲ کیلومتر در ساعت میرسید.
در نسل پنجم کوروت خبری از نسخهٔ ZR1 نبود اما C6 ZR1 با پیشرانه ۶.۲ لیتری V8 سوپرشارژ و ۶۳۸ اسب بخار قدرت، پرفورمنس را به سطح جدیدی ارتقاء بخشید. در آزمایشهای کارانددرایور، شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر بر ساعت در ۳.۴ ثانیه، صفر تا ۱۶۰ کیلومتر در ساعت در ۷.۶ ثانیه و مسافت ۴۰۰ متر در ۱۱.۵ ثانیه با سرعت ۲۰۶ کیلومتر در ساعت ثبت شد. ترمزگیری از ۱۱۰ کیلومتر در ساعت تا توقف کامل ۴۳.۳ متر فاصله نیاز داشت که هنوز هم چشمگیر است. چسبندگی نیز به ۱.۰۷ جی رسید که نشاندهنده پیشرفت عظیم در فناوری لاستیک و شاسی بود.
کوروت C7 ZR1 با پیشرانه ۶.۲ لیتری V8 سوپرشارژ و ۷۵۵ اسب بخار قدرت، عملکردی فراتر از تصور ارائه داد. شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت در ۲.۹ ثانیه، صفر تا ۱۶۰ کیلومتر در ساعت در ۶ ثانیه و مسافت ۴۰۰ متر در ۱۰.۷ ثانیه با سرعت ۲۱۷ کیلومتر بر ساعت، پیشرفت قابلتوجهی را نسبت به نسل قبلی نشان میداد. با وجود ۱۴۶ کیلوگرم وزن بیشتر نسبت به C6 ZR1، ترمزگیری از ۱۱۰ کیلومتر بر ساعت تا توقف کامل تنها ۴۱.۱ متر فاصله نیاز داشت. چسبندگی نیز با لاستیکهای میشلن پایلوت اسپرت کاپ ۲ به ۱.۱۸ جی رسید که حتی از C8 ZR1 و پورشه ۹۱۱ GT3 RS با ۱.۱۶ جی بیشتر است. سرعت نهایی C7 ZR1 به ۳۴۰ کیلومتر بر ساعت میرسید و پکیج آیرودینامیکی ZTK آن، ۴۳۰ کیلوگرم داونفورس تولید میکرد.
کوروت C8 ZR1 با پیشرانه ۵.۵ لیتری V8 توئین توربو که ۱۰۶۴ اسب بخار و ۱۱۲۰ نیوتن متر گشتاور دارد، سریعترین و قویترین کوروت تاریخ است. این خودرو صفر تا ۹۶ کیلومتر بر ساعت را با پکیج ZTK در ۲.۲ ثانیه و بدون آن در ۲.۵ ثانیه طی میکند. صفر تا ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت در ۴.۵ ثانیه و مسافت ۴۰۰ متر در ۹.۵ ثانیه با سرعت ۲۴۰ کیلومتر بر ساعت پیموده میشود. ترمزگیری از سرعت ۱۱۰ کیلومتر بر ساعت تا توقف کامل ۴۲.۷ متر فاصله نیاز دارد که اندکی بیشتر از C7 است. چسبندگی نیز ۱.۱۳ جی ثبت شده که به دلیل تمرکز بر سرعت بیشتر در خط مستقیم و داونفورس بالا کمی کمتر از C7 است. سرعت نهایی C8 ZR1 بدون پکیج ZTK به ۳۷۵ کیلومتر بر ساعت میرسد.
برای درک بهتر پرفورمنس فوقالعادهٔ C8 ZR1، اعداد و ارقام آن را با بوگاتی شیرون سوپراسپرت مقایسه میکنیم. با وجودی که کوروت ZR1 تنها دوچرخ محرک دارد، در یک مسابقه درگ میتواند تا سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت بوگاتی رقابت شانهبهشانهای داشته باشد اما با افزایش سرعت، حدود ۵۰۰ اسب بخار قدرت بیشتر بوگاتی شیرون سوپراسپرت خود را نشان میدهد و این خودرو ظرف ۴.۱ ثانیه به سرعت ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت میرساند. بااینحال، با توجه به اختلاف قیمت بیش از ۴ میلیون دلار در مقایسه با بوگاتی، شورلت کوروت ZR1 به طرز شگفتانگیزی جذاب و ارزشمند به نظر میرسد.