مدیرعامل ایرانخودرو با اشاره به شرایط کنونی صنعت خودرو، هشدار داد که این صنعت در حال مرگ است و در صورت ادامه این روند، کارخانهها به سرنوشت کارخانه ارج دچار خواهند شد.
وی تاکید کرد که صنعت خودرو نیازی به سرمایهگذار خارجی ندارد و سرمایهگذاران داخلی برای توسعه آن کافی هستند. با این حال، در شرایط فعلی که صنعت با زیان فعالیت میکند، امکان سرمایهگذاری وجود ندارد.
پیرمحمدی نقش کلیدی صنعت خودرو در اقتصاد ملی را یادآور شد و گفت که مسیر توسعه صنعتی در تمام دنیا از این صنعت میگذرد و حذف آن به معنای توقف توسعه کشور است.
پس از واگذاری ایرانخودرو به بخش خصوصی، اقداماتی مانند طراحی دو پلتفرم جدید برای جلب رضایت مشتریان و حرکت به سمت سرمایهگذاری انجام شده است. با این حال، بسیاری از تکنولوژیهای مورد استفاده بهخصوص در قطعهسازان بیش از ۳۰ سال قدمت دارند و نیاز به بهروزرسانی فوری احساس میشود. سرمایهگذاری در قطعات موتوری و خودروهای هیبرید با مشارکت بخش خصوصی از دیگر ضرورتهای این صنعت است.
مدیرعامل ایرانخودرو از افزایش ۶۴ درصدی نرخ ارز و ۵۵ درصدی هزینه نهادههای تولید از پایان سال ۱۴۰۳ تاکنون خبر داد و به زیان انباشته ۱۵۰ هزار میلیارد تومانی و بدهی به قطعهسازان اشاره کرد. تولید نزدیک به ۱۰۰ هزار دستگاه خودرو از ابتدای امسال منجر به افزایش ۲۰ هزار میلیارد تومانی زیان شرکت شده است.
وی در صورت عدم اعمال قیمتهای جدید، اعلام کرد که خودرو را در بورس به فروش خواهیم گذاشت.
پیرمحمدی به سیاستهای حمایتی معکوس اشاره کرد و گفت که در کشورهای صنعتی مواد اولیه با کمترین تعرفه وارد میشود تا تولیدکننده با پایینترین هزینه تولید کند، اما در ایران مواد اولیه با بالاترین قیمت در بورس فروخته میشود و تعرفه محصول نهایی افزایش مییابد. وی این رویه را مغایر با حمایت از تولید دانست.