پرداخت مبلغ ۱/۵ تا ۲ میلیارد تومان برای موتورسیکلت وارداتی کویر موتور عجیب به نظر میرسد اما حقیقت دارد. کاوازاکی ZX-25RR چهار سیلندر، حالا گرانترین موتورسیکلت بازار ایران است.
احتمالا میدانید که در ایران عوارض و مالیات موتورسیکلت وارداتی، مشابه خودروی خارجی محاسبه میشود و طبیعتا، هزینهی خرید را به دو برابر ارزش واقعی میرساند. به همین دلیل، موتورهای پلاک ملی با قیمت میلیارد تومانی در بازار ایران وجود دارند.
کاوازاکی ZX-25RR یکی از معدود موتورسیکلتهای دنیا است که با حجم موتور ۲۵۰ سیسی، پیشرانهی ۴ سیلندر دارد. این ترکیب باعث میشود صدای خروجی بسیار متفاوت از مدلهای تک یا دو دیسلندر باشد و از سویی دیگر، محدودیت حجم موتور برای موتورسیکلتهای وارداتی رعایت شود. حالا کاوازاکی ZX-25RR منع قانونی برای دریافت پلاک ملی ندارد و بهترین گزینه برای علاقهمندان کلاس اسپرت است.
اولین کاوازاکی ZX-25RR سال ۲۰۲۰ معرفی شد. این مدل هرگز در ژاپن به تولید نرسیده و فقط ساخت تایلند یا اندونزی است. در شرق آسیا قیمت نسخه Ninja ZX-25R حدود ۸ هزار دلار و قیمت نسخه فول ZX-25RR ABS مدل ۲۰۲۴، حدود ۱۱ هزار دلار است.
طراحی ظاهری کاوازاکی ZX-25RR
تقریبا تمام مدلهای وارداتی از ترکیب رنگ سبز و سیاه استفاده میکنند. ظاهر کاوازاکی ZX-25RR نیز به شدت تحت تاثیر مدلهای مشهور شرکت سازنده، مثل نینجا ZX4R و نینجا ZX6R است. به همین دلیل، حالت تهاجمی در چراغهای جلو وجود دارد حتی داخل چرخها نوار سبزرنگ دیده میشود.
مشخصات فنی کاوازاکی ZX-25RR
مدل واردشده به ایران، ۵۰ اسب بخار قدرت و ۲۳ نیوتنمتر گشتاور دارد. در نسخههای دیگر، ۴۴ اسب بخار و ۲۱ نیوتنتر تولید میشود. کاوازکی ZX-25RR وارداتی کویر موتور با یک موتورسوار که قد و وزن معمولی داشته باشد، سرعتگیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ۶ ثانیه فراهم میکند و نهایت سرعت ۲۰۰ کیلومتر برساعت دارد. وزن خالص این موتورسیکلت، ۱۸۲ کیلوگرم است و همراه باک سوخت ۱۵ لیتر ارایه میشود.
آنچه ZX-25RR چهار سیلندر را متفاوت از رقبای دو سیلندر نشان میدهد، صرفا صدای خاص پیشرانه و شباهت به موتورسیکلتهای ۴۰۰ و ۶۰۰ سیسی نیست. به بیان بهتر، فناوری خاصی در یک پیشرانهی ۲۵۰ سیسی چهار سیلندر وجود دارد که غالب برندهای جهان قادر به تولید آن نیستند. شاید بتوان ظرافت در ساخت موتوری که هر سیلندر آن تنها ۶۲/۵ سیسی حجم داشته باشد را به ساعتهای اتوماتیک سوئیسی تشبیه کرد. طبیعتا دیگر اجزا شامل ۱۶ سوپاپ به صورت ۴ سوپاپ برای هر سیلندر، میلبادامک و مدیریت عملکرد ۴ شمع نیز پیچیدهتر هستند.
دیگر موضوع جالب برای ZX-25RR به دور موتور بسیار بالای آن ارتباط دارد. موتورسوار با این مدل میتواند به ۱۷ هزار دور بردقیقه (rpm) برسد که عددی رویایی برای کلاس اسپرت محسوب میشود. غالب موتورهای ۲ سیلندر ۲۵۰ سیسی در بازار جهانی، برای رسیدن به عددی بالاتر از ۱۰ هزار دور بردقیقه، ساخته نشدهاند. البته باید توجه داشت که از یک سو، هزینه ساخت موتور ۴ سیلندر ZX-25RR نسبت به رقبای دو سیلندر، بیشتر است و از سویی دیگر، استهلاک بالاتر و هزینهی نگهداری اضافی به خریدار تحمیل میشود.
قیمت کاوازاکی ZX-25RR در بازار جهانی و ایران
پیشتر اشاره کردیم که حتی در خارج ایران هم ZX-25RR محصولی گران محسوب میشود و هزینه خرید ۱۱ هزار دلاری را برای مدل مجهز به ترمز ABS میطلبد. جالب است بدانید برای مدل ۴۰۰ سیسی ۴ سیلندر ZX-4RR با ترمز ABS قیمت ۹ هزار دلاری وجود دارد و مدل ۶۰۰ سیسی ZX-6RR نیز ۱۱ هزار دلار معادل ZX-25RR است.
به بیان سادهتر، ZX-25RR با فناوری پیچیدهی خود، صرفا برای کشورهای شرق آسیا و مناطقی مثل ایران که محدودیت حجم پیشرانه برای تردد موتورسواران دارند، تولید میشود. کویر موتور برای ثبت نام نقدی حدود ۱.۶۵۰.۰۰۰.۰۰۰ تومان تا ۱.۷۰۰.۰۰۰.۰۰۰ تومان دریافت میکند. برای طرح فروش اقساطی، هزینه خرید به ۲ میلیارد تومان میرسد.