موتور الکتریکی جدید آزمایشگاه دونات لب در فنلاند با شکل دونات خود میتواند آینده خودروهای الکتریکی را دگرگون کند. این موتور ۴۰ کیلوگرمی با قدرت ۸۴۵ اسب بخار، طراحی منحصر به فردی دارد و میتواند در انواع مختلف خودروها استفاده شود.
تاریخچه خودروهای الکتریکی به اوایل قرن نوزدهم برمیگردد، زمانی که افراد در حال آزمایش درشکههای برقی بودند. اولین وسیله نقلیه الکتریکی در سال ۱۸۸۱ با موتور زیمنس ساخته شد. از آن زمان، خودروهای الکتریکی به تدریج پیشرفت کردهاند و معرفی جنرال موتورز EV1 در سال ۱۹۹۶ نشان داد که این خودروها میتوانند برای بازار انبوه تولید شوند.
موتور دونات لب، یک موتور داخلچرخی است که تمام اجزای مکانیکی اصلی آن مستقیماً در چرخ ادغام شدهاند. این موتور ۸۴۵ اسب بخار قدرت و ۴۳۰۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکند و قطر آن تنها ۵۳۳ میلیمتر است. نسخههای مختلف این موتور برای کاربردهای مختلف، از کامیونهای نیمهسنگین تا لوازمخانگی و ابزارهای برقی، طراحی شدهاند.
مزایای موتورهای دوناتشکل داخلچرخی واضح است؛ نیازی به فضای اضافی برای موتورها نیست و صدها کیلوگرم از وزن خودرو کاسته میشود. دونات لب ادعا میکند که هزینه تولید این موتورها میتواند نصف موتورهای الکتریکی معمولی باشد.
این موتور قبلاً در موتورسیکلتی به نام ورج TS پرو استفاده شده است که ۱۰۰۰ نیوتن متر گشتاور و ۱۳۵ اسب بخار قدرت تولید میکند. این موتورسیکلت در ۳.۵ ثانیه به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت میرسد و حداکثر سرعت آن ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت است.
کاربردهای واضح این فناوری در رودسترها، سوپراسپرتها، خودروهای اسپرت و هر چیزی است که از ارائهٔ قدرت زیاد در یک بدنه سبک سود میبرد. وانتها نیز میتوانند از قدرت و گشتاور عظیم این موتورها بهرهمند شوند بدون اینکه وزن نیم تنی موتورهای الکتریکی ظرفیت یدککشی یا حمل بار آنها را کاهش دهد.