اگر بخواهیم تاریخ ایران خودرو را به دورههای مختلف تقسیم کنیم، میتوانیم دو دوره عمده را برای آن مشخص کنیم: دوره اول از زمان تأسیس تا انقلاب و دوره دوم از زمان احیا و رونق دوباره آن.
در دوره اول، ایران خودرو بیشتر با نام پیکان شناخته میشود که در مدلهای مختلفی مانند کار، دولوکس، جوانان، استیشن و وانت تولید میشد.
پس از انقلاب، پیکان همچنان در خط تولید ایران خودرو باقی ماند و مدلهای جدیدی نیز به آن اضافه شد، از جمله پیکان پژویی و سپر جوشن. سرانجام، پیکان در سال ۱۳۸۴ به طور رسمی از خط تولید ایران خودرو خارج شد، گرچه تولید آن تا سه سال پیش ادامه داشت.
دوره دوم تولید ایران خودرو با یک برند و مدل جدید شروع شد: پژو ۴۰۵. این خودرو نه تنها در اروپا بلکه در ایران نیز بسیار محبوب بود و سود زیادی برای پژو به همراه داشت. ایران خودرو از پژو ۴۰۵ برای تولید خودروهای دیگری مانند آردی، روآ، پژو پارس، آریسان، سمند و دنا استفاده کرد.
با گذشت زمان، ایران خودرو با مدل دیگری از پژو آشنا شد: پژو ۲۰۶. این خودرو نیز همانند ۴۰۵، محبوبیت زیادی کسب کرد و ایران خودرو از آن برای تولید مدلهای دیگری مانند ۲۰۶ اسدی، رانا و راناپلاس استفاده کرد.
در حال حاضر، ایران خودرو در حال پایان دادن به تولید برخی از مدلهای قدیمی خود است. سورنپلاس و دناپلاس از جمله محصولاتی هستند که به زودی تولیدشان متوقف خواهد شد.
با خروج سورنپلاس و دیگر محصولات قدیمی، تنها پژو ۲۰۷ باقی مانده است. این در حالی است که جایگزینی مناسب و بهروز برای این خودروها هنوز معرفی نشده است.
یکی از دلایل توقف تولید برخی از مدلهای قدیمی، نداشتن توجیه اقتصادی برای ادامه تولید آنهاست. خودروهایی که زمانی محبوب بودند و تقاضای زیادی داشتند، اکنون به دلیل ارزانی و محبوبیتشان، نه تنها سودی برای شرکت ندارند بلکه به زیان آن میافزایند.
حذف نسل قدیمی خودروهای ایران خودرو ضروری است و باید جایگزینهایی بهروز و متناسب با نیاز و قدرت خرید مردم تولید شود.