سایپا به عنوان یکی از دو قطب بزرگ خودروسازی در ایران، علیرغم داشتن پتانسیلها و زیرساختهای مناسب، در سالهای اخیر نتوانسته است به دلیل مشکلات مختلف از جمله تحریمها و نبود برنامههای اجرایی متناسب با نیاز بازار، از فرصتها به خوبی استفاده کند. در این سالها، تلاشهایی برای بهبود شرایط صورت گرفته، اما به دلیل عدم برنامهریزی دقیق و طولانی شدن زمان اجرای پروژهها، این شرکت نتوانسته است به مسیر درست خود بازگردد.
با این حال، با روی کار آمدن تیم مدیریتی جدید به رهبری علی شیخ زاده در آذرماه ۱۴۰۳، به نظر میرسد که وضعیت در حال تغییر است. بررسی عملکرد شش ماهه این خودروساز نشان میدهد که سایپا توانسته است برخی از چالشها را مهار کرده و شرکت را به مسیر ارزشآفرینی بازگرداند.
کاهش قابل توجه تعهدات مالی و بانکی، انضباط مالی، حمایت از زنجیره تأمین، مدیریت هزینهها و حرکت به سمت سودآوری، تقویت همکاریهای بینالمللی و احیای قراردادها، نوآوری در سبد محصولات شرکتهای تابعه، چابکسازی سازمانی و اصلاح ساختار و افزایش سرمایه و رهایی از ماده ۱۴۱ از جمله دستاوردهای مهم سایپا در این مدت کوتاه است.
همچنین، آمادگی سایپا برای تحقق بخشی از اهداف برنامه هفتم توسعه به منظور خصوصیسازی و واگذاری سهام، نشاندهنده حرکت مستمر در مسیر بهبود وضعیت این شرکت است.
علاوه بر این، شفافیت و پذیرش مشکلاتی مانند تأخیر در تحویل و حضور در رسانه ملی و اعلام عمومی این موضوع به مردم، بازگشت شجاعت و مدیریت به این گروه را نشان میدهد.
هنگامی که تیم مدیریتی جدید هدایت سایپا را بر عهده گرفت، این شرکت با ۱۴ هزار میلیارد تومان سرفصل مشکوکالوصول بانکی و ۲۶ هزار میلیارد تومان تعهدات مالی مواجه بود. اما توانست با ایجاد انضباط مالی و تخصیص هدفمند، این میزان را تا پایان سال گذشته به ۵ همت کاهش دهد.
تشکیل کمیته نقدینگی و انضباط مالی، شرایط تخصیص بهموقع منابع مالی به قطعهسازان را فراهم کرد و منجر به کاهش مطالبات زنجیره تأمین و افزایش انگیزه آنها برای همکاری با سایپا شد.
در این مدت، سایپا با مدیریت هزینهها و حرکت به سمت سودآوری، موفق شد از ظرفیتهای خالی خود و شرکتهای تابعه برای تولید محصولات با ارزش افزوده بالاتر استفاده کند.
احیای قراردادهای خارجی و مذاکرات موفق با شرکای خارجی، از دیگر اقدامات تیم مدیریتی جدید سایپا در ۶ ماه گذشته است. این شرکت همچنین موفق به بازگرداندن محصولات چانگان به خطوط تولید خود شد.
در مجموع، اقداماتی که در این مدت صورت گرفته است، سایپا را در آستانه خصوصیسازی دوباره به مدار توسعه و یک شرکت اثرگذار تبدیل کرده است. تنوع سبد محصولات، تولید خودروهای پاک، کاهش هزینهها و مدیریت قیمت تمام شده محصولات، اجرای برنامههای توسعهای، اجرای برنامههای افزایش تولید، کاهش هزینههای تولید و افزایش رضایتمندی مشتریان با ارتقای کیفی محصولات و سرعت عبور مستقیم، از جمله برنامههایی است که تیم مدیریت جدید سایپا در این ۶ ماهه آنها را در دستور کار قرار داده و به سرعت در حال اجرای آنها است.