صنعت خودرو و قطعهسازی ایران در حالی با چالشهای متعددی دست و پنجه نرم میکند که به نظر میرسد توجه مسئولان به این بخشها کافی نیست. در شرایطی که قطعی برق صنایع مختلف را تحت تأثیر قرار داده و بحرانهای پیشبینی نشدهای را برای آینده نشان میدهد، صنعت خودرو و قطعهسازی با مشکلات مضاعفی مواجه شدهاند.
ایران با داشتن منابع بسیار خوب از مواد اولیه، شرایط مناسبی برای تولید قطعات صنعتی دارد. با این حال، طی سالهای اخیر، بدهی خودروسازان به قطعهسازان، تأمین ارز برای برخی لوازم وارداتی و تحریمهای خارجی، صنایع مختلف ایران را تهدید کرده است. حالا با رسیدن به فصل گرم سال ۱۴۰۴، کمبود برق و قطعیهای چند ساعته نیز به مشکلات قطعهسازان خودرو اضافه شده است.
قطعی برق در صنعت قطعهسازی خودرو ایران یک چالش جدی است. اگر کارخانهای سه روز در هفته، هر بار ۸ ساعت قطعی برق داشته باشد، در هفته ۲۴ ساعت، در ماه ۹۶ ساعت با خاموشی مواجه میشود. این محاسبات بر اساس قطعی منظم است، اما در واقعیت ممکن است نامنظم باشد. قطعی برق، بهویژه در تابستان که مصرف انرژی افزایش مییابد، تولید را کاهش داده و هزینهها را بالا میبرد. پیشتر نیز گزارش شده که کارخانههای قطعهسازی تا نیمی از زمان کاری هفتگی خود را به دلیل قطعی برق از دست میدهند، که به کاهش درآمد و افزایش هزینههای تولید منجر میشود.
در طرف دیگر ماجرا، غولهای خودروسازی ایران به دنبال افزایش قیمت هستند. هفتهی قبل، اظهاراتی به گوش رسید که توقف فروش و عدم عرضهی محصولات را آگهی میداد. حالا با کاهش تولید قطعه، سایپا و ایران خودرو میتوانند به بهانهی ناتوانی در تکمیل خودروهای مونتاژی، فرایند تولید و تحویل را موقتاً تعلیق کنند که در نتیجه، بازار و خریداران را با کمبود مواجه خواهد کرد.