فناوری نوظهور “اتصال خودرو به شبکه” که به اختصار V2G نامیده میشود، چشمانداز جدیدی را برای خودروهای برقی ترسیم کرده است. به لطف این فناوری، خودروهای برقی صرفاً یک وسیله نقلیه نیستند، بلکه میتوان از آنها به عنوان منبع برق سیار و یا حتی یک دارایی سودده استفاده کرد.
سیستم V2G به خودروها امکان میدهد که در ساعات اوج مصرف، برق ذخیرهشده در باتری خود را به شبکه برق سراسری بازگردانند؛ این اقدام هم به پایداری شبکه انرژی کمک میکند و هم درآمد قابل توجهی برای مالکان به ارمغان میآورد. با این حال، همهگیر شدن این فناوری در گرو برطرف شدن چالشهایی است. یکی از مهمترین چالشها کاهش طول عمر باتری به واسطه افزایش تعداد دفعات شارژ و تخلیه میباشد.
طرح پایلوت V2G در شانگهای با مشارکت شرکتهای نیو و آواتار در حال اجراست. این پروژه شامل ایستگاههای شارژ خانگی، ایستگاههای عمومی در پارکها و ایستگاههای تعویض باتری دو طرفه میشود. کاربران با شارژ خودرو در ساعات کممصرف و تخلیه در ساعات اوج، میتوانند از اختلاف قیمت برق سود کسب کنند.
شرکت نیو یکی از پیشگامان اجرای طرح پایلوت V2G در شانگهای است. این شرکت باتریها را بهصورت اجارهای با گارانتی مادامالعمر ارائه میدهد. این امر نگرانیها درباره کیفیت و عمر باتری را کاهش داده و مشارکت در V2G را آسان میکند.
با وجود منافع مالی، نگرانی اصلی مالکان خودروهای برقی همچنان افت عمر باتری در اثر شارژ و تخلیه مکرر است. برای مقابله با این نگرانیها، چند راهکار در حال پیادهسازی است. ارتقای آگاهی فنی کاربران و افزایش سرعت جایگزینی خودروها از جمله این راهکارها هستند.
در نهایت، سیاستگذاران باید توازن میان منفعت کاربران و محافظت از باتری را برقرار کنند و با سازوکارهای بازار، مشارکت عمومی را افزایش دهند. با رشد فناوری نوین V2G، خودروهای برقی وارد مرحلهای تازه از تحول میشوند؛ جایی که هر بار شارژ نه تنها هزینه نیست، بلکه فرصتی برای کسب درآمد و مشارکت در پایداری انرژی است.