سیدطه‌حسین مدنی، کارشناس صنعت خودرو، در گفتگویی با اشاره به اظهارات اخیر یکی از خودروسازان داخلی درباره توقف تولید برخی محصولات، اظهار داشت: مدیرعامل یکی از خودروسازان داخلی اخیراً اعلام کرده است که خودروهای تولیدی ما از استانداردهای لازم برخوردار هستند، اما با استانداردهای روز دنیا فاصله دارند و تلاش می‌کنیم سطح ایمنی خودروها را ارتقا دهیم.

وی در واکنش به این اظهارات، گفت: خوب است مدیرعامل این خودروساز توضیح دهد که استانداردهای آلایندگی و ایمنی خودروهای تولیدی آنها توسط کدام مؤسسه بین‌المللی معتبر تأیید شده است.

مدنی افزود: با توجه به استفاده از موتورهای قدیمی و منسوخ شده در خودروهای داخلی، بعید است که این خودروها تأییدیه‌های لازم را از مؤسسات بین‌المللی دریافت کرده باشند.

وی همچنین به قیمت‌گذاری محصولات داخلی اشاره کرد و گفت: قیمت‌گذاری خودروهای داخلی با توجه به وضعیت ایمنی و آلایندگی آنها، هیچ تناسبی با استانداردهای جهانی ندارد. امروزه، بهترین خودروی تولید داخل حدود ۲۰ هزار دلار قیمت دارد، در حالی که یک خودروی ۹ هزار دلاری چینی از نظر ایمنی و کیفیت، برتر از خودروهای داخلی است.

رئیس اندیشکده حکمرانی هوشمند تأکید کرد: حداکثر سه محصول از خودروسازان داخلی می‌توانند حداقل‌های ایمنی و محیط‌زیستی را رعایت کنند و بقیه محصولات آنها بر اساس خودروهای قدیمی و از رده خارج شده تولید می‌شوند.

مدنی در ادامه گفت: تغییر ظاهر خودروها به معنی تولید محصول جدید نیست. نمی‌توان یک خودرو را از رده خارج کرد و با همان طراحی و فقط با تغییراتی در ظاهر، اعلام کرد که محصول جدیدی تولید شده است.

وی به توقف تولید برخی خودروها مانند سمند و پژو پارس اشاره کرد و گفت: چرا خودروسازان داخلی به تولید خودروهایی که بر اساس مدل‌های قدیمی تولید می‌شوند، ادامه می‌دهند؟ آیا این روند بر اساس کیفیت و استاندارد است؟

مدنی همچنین به عقب‌گرد خودروسازان داخلی در زمینه آلایندگی و موتور خودروها اشاره کرد و گفت: ایران‌خودرو در این زمینه نه تنها پیشرفت نکرده است، بلکه عقب‌گرد نیز داشته است.

وی در پایان گفت: عملکرد خودروسازان داخلی نتیجه‌ای جز نارضایتی مردم، افزایش تلفات جاده‌ای، آلودگی هوا و هدررفت منابع انسانی و اقتصادی ندارد.

توسط autokhabari.ir