سال گذشته، با تصمیم دیوان عدالت اداری، قیمتگذاری بلیط هواپیما از کنترل ستاد تنظیم بازار خارج شد و بر اساس عرضه و تقاضا تعیین شد. این تغییر، روند افزایش قیمت بلیط هواپیما را به دنبال داشت؛ به طوری که قیمتها در برخی موارد حتی دو برابر شدند.
انجمن شرکتهای هوایی مدعی بود که قیمت بلیط در روزهای غیرتعطیل کاهش مییابد، اما عملاً تفاوت چندانی با روزهای تعطیل نداشت.
گزارشها نشان میدهد که در ماههای اسفند ۱۴۰۳ و فروردین امسال، افزایش قیمت بلیط هواپیما همچنان ادامه داشت و مردم و سازمان تعزیرات حکومتی نسبت به این گرانیها اعتراض داشتند. سازمان تعزیرات خواستار بازنگری در تصمیم دیوان عدالت اداری برای کنترل این افزایشها شد، اما مدیرعامل سازمان هواپیمایی کشور افزایش قیمت را نتیجه عرضه و تقاضای بازار دانست.
با آزاد شدن قیمتگذاری، ارقام بلیطهای هواپیما بسیار بالا رفته است. به عنوان مثال، قیمت بلیط هواپیما از تهران به برخی از مقاصد پرتردد داخلی و خارجی به شرح زیر است:
– تهران به کیش: از ۱ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان
– تهران به اصفهان: از ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان
– تهران به اهواز: از ۳ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان
– تهران به شیراز: از ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان
– تهران به مشهد: از ۵ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان
– تهران به قشم: از ۴ میلیون تومان
– تهران به بندرعباس: از ۷ میلیون تومان
– تهران به تبریز: از ۳ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان
– تهران به دبی: از ۵ میلیون تومان
– تهران به استانبول: از ۶ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان
– تهران به نجف اشرف: ۷ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان
علاوه بر گرانی بلیط هواپیما، قیمت بلیط قطارهای مسافری نیز در تیرماه ۱۴۰۳ حدود ۳۰ درصد افزایش یافت. پیشفروش بلیط قطارها برای اسفند سال گذشته با ۲۵ درصد افزایش قیمت آغاز شد و در تیر و آبان سال گذشته نیز تغییرات قیمتی دیگری رخ داد.
قیمت بلیط قطار از تهران به برخی از مقاصد پر رفت و آمد داخلی به شرح زیر است:
– تهران به مشهد: ۱ میلیون و ۵۹۰ هزار تومان
– تهران به شیراز: ۷۷۰ هزار تومان
– تهران به بندرعباس: ۵ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان
– تهران به اصفهان: ۴۲۰ هزار تومان
– تهران به تبریز: ۷۰۰ هزار تومان
با وجود فرسودگی ناوگان هوایی و کمبود زیرساختها و تعداد قطارها، شرکتهای حمل و نقل قیمتها را برای کسب سود بیشتر افزایش دادهاند و در ایام تعطیلات و مناسبتها هیچ تخفیفی برای مردم قائل نمیشوند.
به نظر میرسد که خارج شدن نرخگذاری بلیط هواپیما از حالت دستوری، دست شرکتهای حمل و نقل را برای افزایش قیمتها باز گذاشته است. سازمان هواپیمایی کشوری بر فروش بلیط نظارت دارد و با گرانفروشی برخورد میکند، اما عملاً در ایام پیک، قیمتها بسیار بالا است و کمتر کسی توان خرید آن را دارد.