آستون مارتین با سابقه‌ای درخشان در مسابقات لمانز، امسال با والکایری LM به عرصه رقابت بازمی‌گردد. این خودرو، نمادی از قدرت و تکنولوژی پیشرفته، پس از چندین سال غیبت، بار دیگر نام آستون مارتین را در میان مدعیان قهرمانی مسابقات استقامتی مطرح کرده است.

سابقه آستون مارتین در لمانز به سال ۱۹۲۸ برمی‌گردد، یعنی پنج سال پس از آغاز این مسابقات. این برند انگلیسی در طول دهه‌ها در کلاس‌های مختلف به پیروزی دست یافته و از سال ۲۰۱۴ تاکنون، پنج عنوان قهرمانی کسب کرده است. یکی از مهم‌ترین پیروزی‌های آستون مارتین در لمانز، سال ۱۹۵۹ با مدل DBR1 بود که با رانندگی روی سالوادوری و کارول شلبی به دست آمد.

حالا، آستون مارتین با والکایری LM، برای کسب پیروزی مطلق در بالاترین سطح مسابقات استقامتی گام برمی‌دارد. والکایری LM بر پایه نسخه مسابقه‌ای والکایری هایپرکار ساخته شده است؛ خودرویی که با رعایت قوانین فدراسیون جهانی اتومبیل‌رانی (FIA) برای کلاس هایپرکار طراحی شده و در سال ۲۰۲۵ در دو رقابت معتبر قهرمانی جهانی استقامت (WEC) و مسابقات IMSA WeatherTech Sports Car در آمریکای شمالی شرکت خواهد کرد.

قلب تپنده والکایری LM، موتور ۶.۵ لیتری V12 تنفس طبیعی ساخت کازورث است که با تنظیمات خاص و فناوری لین-برن به قدرت محدود شده ۵۲۰ کیلووات (۶۹۷ اسب بخار) می‌رسد. این موتور، تجربه‌ای بی‌نظیر از قدرت و سرعت را برای رانندگان فراهم می‌کند.

آدریان هالمارک، مدیرعامل آستون مارتین، درباره والکایری LM می‌گوید: «والکایری در هیچ قالبی با هیچ خودرویی در جهان قابل مقایسه نیست. نسخه لمانز این خودرو با موتور خیره‌کننده ۶.۵ لیتری V12، تنها هایپرکار رقابتی است که از یک خودروی خیابانی مشتق شده است. والکایری LM فرصتی بی‌نظیر برای پیوستن به انحصاری‌ترین باشگاه مالکان آستون مارتین فراهم می‌کند؛ جایی که رانندگان می‌توانند تجربه‌ای نزدیک به رانندگی در بالاترین سطح مسابقات استقامتی را لمس کنند.»

از نظر فنی، والکایری LM با تغییرات اندک نسبت به نسخه مسابقه‌ای WEC و IMSA، برای رانندگان غیرحرفه‌ای بهینه شده است. مواردی مانند سیستم‌های الکترونیکی مخصوص مسابقات FIA و وزنه‌های تعادل حذف شده‌اند و رابط کابین (Cockpit Interface) برای استفاده در روزهای پیست (Track Days) ساده‌سازی شده است.

این هایپرکار دیفرانسیل عقب از جعبه‌دنده ۷ سرعته سکوئنشال با تعویض دنده نیمه‌اتوماتیک از طریق پدال شیفتر بهره می‌برد. سیستم تعلیق مسابقه‌ای آن با ساختار دوجناقی در جلو و عقب، فنرهای میله‌ای پیچشی و دمپرهای قابل تنظیم طراحی شده است. تایرهای اختصاصی این خودرو نیز توسط پیرلی، تأمین‌کننده تایرهای فرمول یک، تولید می‌شوند.

کابین والکایری LM با تمرکز بر ایمنی، دسترسی و دید راننده طراحی شده است. صندلی‌های مسابقه‌ای فیبرکربنی با پشتیبانی شانه و پد محافظ سر، کمربند ایمنی شش‌نقطه‌ای استاندارد FIA و سیستم اطفای حریق، از ویژگی‌های این کابین هستند.

آدام کارتر، مدیر بخش مسابقات استقامتی آستون مارتین، تأکید می‌کند: «والکایری LM تقریباً مشابه نسخه مسابقه‌ای است که در WEC و IMSA رقابت می‌کند. تنها تغییرات جزئی برای تبدیل آن به یک خودروی غیرهمولوگه و مناسب برای مشتریان اعمال شده است. این خودرو واقعی‌ترین تجربه رانندگی با یک هایپرکار مسابقه‌ای را ارائه می‌دهد.»

آستون مارتین برای مالکان والکایری LM یک برنامه توسعه رانندگی اختصاصی طراحی کرده است که تجربه‌ای بی‌نظیر از رانندگی در سطح حرفه‌ای را ارائه می‌دهد. این برنامه شامل پشتیبانی کامل برای آماده‌سازی خودرو، شبیه‌سازهای رانندگی، جلسات آموزشی حضوری و تحلیل داده‌های رانندگی است.

مالکان همچنین از کیت کامل رانندگی شامل کلاه ایمنی، دستگاه ایمنی سر و گردن (HANS)، لباس و کفش مسابقه‌ای، دستکش و تجهیزات ضدحریق بهره‌مند خواهند شد. این برنامه در سه‌ماهه دوم سال ۲۰۲۶ آغاز می‌شود و شامل دو روز پیست کاملاً پشتیبانی‌شده در رویداد UNLEASHED آستون مارتین در مدارهای استاندارد فرمول یک خواهد بود.

والکایری LM تنها در ۱۰ دستگاه تولید خواهد شد و تحویل آن از سه‌ماهه دوم ۲۰۲۶ آغاز می‌شود. این خودرو نه‌تنها اوج فناوری و عملکرد آستون مارتین را به نمایش می‌گذارد، بلکه تجربه‌ای بی‌مانند از رانندگی در سطح مسابقات جهانی را برای تعداد محدودی از مشتریان فراهم می‌کند.

توسط autokhabari.ir