صنعت خودروسازی جهان با چالش بزرگی مواجه شده است؛ کمبود مواد معدنی کمیاب که برای تولید قطعات کلیدی خودروها، به ویژه خودروهای برقی، ضروری است. محدودیت‌های صادراتی چین بر این مواد، خودروسازان و تأمین‌کنندگان قطعات را با مشکل مواجه کرده و برخی کارخانه‌ها در آستانه توقف تولید قرار گرفته‌اند.

چین با کنترل حدود ۷۰ درصد استخراج، ۸۵ درصد فرآوری و ۹۰ درصد تولید آلیاژها و آهن‌رباهای مواد کمیاب در جهان، نقش مهمی در زنجیره تأمین این مواد دارد. این مواد در اجزای مختلف خودروها، از موتورهای برقی و حسگرهای ترمز گرفته تا آینه‌های کناری و بلندگوهای استریو، کاربرد دارند. محدودیت‌های صادراتی که از آوریل ۲۰۲۵ اعمال شده، خودروسازان را با کمبود آهن‌رباهای حیاتی مواجه کرده است.

مدیرعامل شرکت مگنوسفر در آلمان، می‌گوید: «صنعت خودرو در وحشت کامل است. خودروسازان حاضرند هر قیمتی برای تأمین آهن‌ربا بپردازند.» او گزارش داده که برخی کارخانه‌ها بدون تأمین جایگزین، ممکن است تا اواسط جولای ۲۰۲۵ تعطیل شوند.

انجمن تأمین‌کنندگان خودرو اروپا هشدار داده که چندین کارخانه در اروپا به دلیل کمبود مواد کمیاب تعطیل شده‌اند و خاموشی‌های بیشتری در راه است. در آمریکا، شرکت فورد تولید شاسی‌بلند اکسپلورر را در کارخانه شیکاگو به مدت یک هفته متوقف کرد، و سوزوکی موتور نیز تولید مدل سوئیفت را به دلیل کمبود قطعات به طور موقت معلق کرده است.

خودروسازان سال‌هاست تلاش می‌کنند وابستگی خود به چین را کاهش دهند یا آهن‌رباهایی بدون مواد کمیاب توسعه دهند، اما این پروژه‌ها هنوز به مقیاس تولید انبوه نرسیده‌اند. چین اخیراً مجوزهای صادراتی موقتی به برخی تأمین‌کنندگان سه خودروساز بزرگ آمریکایی صادر کرده، اما فرآیند پیچیده و زمان‌بر صدور مجوزها همچنان یک گلوگاه اصلی است.

توسط autokhabari.ir