اختلافات بین دولت و ایران خودرو به اوج خود رسیده است. ایران خودرو که سالهاست به دنبال آزادسازی قیمت‌گذاری، رهایی از زیان‌دهی و خروج از کنترل نهادهایی مانند شورای رقابت و سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان است، با مقاومت وزارت صمت و نهادهای نظارتی مواجه شده است.

ماجرا از آنجا شروع شد که مدیرعامل ایران خودرو اعلام کرد این شرکت از ابتدای سال تاکنون حدود ۷۵۰۰ میلیارد تومان زیان داده است. این زیان به دلیل عدم قیمت‌گذاری جدید برای خودروها و افزایش هزینه‌های تولید مانند نرخ ارز، دستمزد و نهاده‌های تولید است. پس از آن، مدیرعامل ایران خودرو تهدید کرد که اگر قیمت‌گذاری جدید برای خودروها انجام نشود، فروش محصولات را متوقف خواهد کرد و محصولات خود را در بورس کالا عرضه خواهد کرد.

شورای رقابت با عرضه خودرو در بورس کالا مخالفت کرد و اعلام کرد که هیچ مجوزی برای این کار صادر نشده است. از طرف دیگر، سازمان بورس و اوراق بهادار شرکت‌های خودروساز و سهامداران را تحت فشار قرار داده است تا شفاف‌سازی‌های قیمتی را انجام دهند.

در این شرایط، مدیرعامل ایران خودرو با انتشار نامه‌ای در کدال، تمام تقصیرها را گردن وزارت صمت انداخت و اعلام کرد که سازمان حمایت، قیمت‌ها را به وزارت صمت ارسال کرده است و وزارت صمت باید قیمت‌ها را به ایران خودرو ابلاغ می‌کرده است که تاکنون از انجام آن خودداری کرده است.

مدیرعامل ایران خودرو همچنین تهدید کرد که اگر ابلاغ قیمت‌ها بیش از این دچار تأخیر گردد، این شرکت نسبت به محاسبه قیمت و تصویب در هیئت مدیره و افشای آن اقدام خواهد نمود. این نشان‌دهنده تداخل و عدم هماهنگی در فرایند تعیین و ابلاغ قیمت خودرو بین نهادهای مختلف دولتی است.

در این شرایط، به نظر می‌رسد که انتشار این نامه توسط مدیرعامل ایران خودرو بیشتر شبیه یک فشار و هشدار به وزارت صمت و سایر نهادهای مرتبط است تا فرآیند ابلاغ قیمت‌ها را تسریع کنند و نه یک اقدام عملی خودسرانه افزایش قیمت.

توسط autokhabari.ir