در تاریخ ۲۰ خرداد ۱۴۰۴، آکیو تویودا، مدیرعامل سابق و رئیس هیئت مدیره فعلی شرکت تویوتا، بار دیگر مواضع خود را در خصوص خودروهای برقی و هیبریدی اعلام کرد. در حالی که بسیاری از خودروسازان بزرگ دنیا به سمت تولید خودروهای تمام برقی حرکت می‌کنند، تویوتا همچنان بر مواضع متفاوت خود پافشاری می‌کند.

آکیو تویودا معتقد است که اجبار به استفاده فراگیر از پیشرانه‌های تمام الکتریکی نه تنها تصمیم درستی نیست، بلکه می‌تواند تبعاتی جبران‌ناپذیر برای صنعت خودرو داشته باشد. به گفته وی، حذف شتاب‌زده پیشرانه‌های درون‌سوز، میلیون‌ها شغل در زنجیره تأمین صنعت خودرو را تهدید می‌کند. همچنین، وی اعتقاد دارد که خودروهای برقی از نظر زیست محیطی لزوماً پاک‌تر از مدل‌های هیبریدی نیستند.

تویوتا از زمان عرضه نسل اول پریوس در سال ۱۹۹۷ تاکنون، حدود ۲۷ میلیون دستگاه خودروی هیبریدی به فروش رسانده است. آکیو تویودا می‌گوید این تعداد از نظر آلایندگی کربنی، اثری مشابه با ۹ میلیون خودروی تمام برقی دارد. به زبان ساده‌تر، آقای تویودا معتقد است یک خودروی برقی به اندازه سه خودروی هیبریدی آلایندگی کربنی دارد.

آقای تویودا همچنین تاکید دارد که اگر ما مجبور بودیم ۹ میلیون خودروی تمام برقی تولید کنیم، در واقع باعث افزایش انتشار گازهای گلخانه‌ای می‌شدیم، نه کاهش آن؛ چرا که منبع تأمین برق در ژاپن همچنان نیروگاه‌های حرارتی هستند.

در سال‌های اخیر، موضع محافظه‌کارانه تویوتا در برابر خودروهای الکتریکی مورد انتقاد شدید تحلیلگران و علاقه‌مندان خودرو قرار گرفته است. اما واقعیت خلاف این پیش‌بینی‌ها پیش رفت؛ چرا که تویوتا برای پنجمین سال پیاپی در سال ۲۰۲۴، بزرگ‌ترین خودروساز جهان باقی ماند.

هرچند فروش خودروهای تمام برقی تویوتا از رقبا عقب مانده، اما موفقیت مدل‌های هیبریدی و درون‌سوز این فاصله را جبران کرده است. آکیو تویودا پیش از این گفته بود خودروهای برقی هرگز بیش از ۳۰ درصد سهم بازار را کسب نخواهند کرد. وی بر استفاده از سوخت‌های مصنوعی و پیشرانه‌های هیبریدی تأکید دارد.

تویوتا همچنان به توسعه پیشرانه‌های هیدروژنی متعهد است و در این زمینه با ب ام و همکاری می‌کند. همچنین، مدل‌های جذابی نظیر نسل جدید سوپرا، نسخه‌ای تازه از سلیکا و احتمالاً MR2 در راه هستند. بازگشت قریب‌الوقوع اف جی کروزر نیز مهر تأییدی بر جامع بودن سبد محصولات تویوتا در تمامی کلاس‌هاست.

توسط autokhabari.ir